Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Cooperative Learning Methods on 6th- Grade Students’ Academic Success in Social Studies Course

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 4, 134 - 151, 09.12.2014

Öz

The aim of this study is to determine the effect of jigsaw and group research methods used in the application of cooperative learning model on the academic success of secondary school students. Experimental research design, including pre-test and post-test, was used in the study. Work group of the study consisted of 60 6th grade students studying in three different classes of a secondary school in Köprüköy district of Erzurum between 2013-2014 spring semester. The study was conducted with two experimental groups and one control group. The related unit was taught via the related methods for five weeks with experimental groups. Academic Success Test (AST) was used as data collection tool of the study. The pre-test and post test scores of experimental and control groups from AST were analyzed by using ANOVA and ANCOVA. According to the AST pre-test and posttest results of research groups, there was no significant difference between pre-test and posttest scores of Jigsaw and Groups Research students in experimental groups, while significant difference was measured between experimental groups and control group.

Kaynakça

  • Abordo, I. and Gaikwad, S. (2005). Group investigation: how does it work? international forum, 8 (12), 79-98.
  • Açıkgöz, K., (2008). Aktif Öğrenme. Seçil Ofset, İstanbul.
  • Aksoy, G. (2013). The effects of learning together and reading-writing- application techniques on increasing 6th grade students’ ability of graphic and academic achievement. Energy Education Science and Technology, Part B, 5 (1), 61-68.
  • Aksoy, G. (2012). İşbirlikli öğrenme yönteminin 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Journal of Research in Education and Teaching, 1 (1), 24-31, ISSN: 21-46-9199.
  • Aktaş, M. (2013). 5E öğrenme modeli ve işbirlikli öğrenme yönteminin biyoloji dersi başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (3).
  • Bayrakçeken, S., Doymuş, K., Doğan, A., (2013). İşbirlikli öğrenme modeli ve uygulaması. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Bean, Jhon. (1996). Engaging ideas, the professor’s guide to ıntegrating writing, critical thinking and active learning in the classroom, CA:Jossey-Bass, San Francisco.
  • Brandhorst, AR. (1990). Teaching twenty-first century citizenship: social psychological foundations. Theory Research Social Education, 28, 157−168.
  • Büyüköztürk, Ş., (2011). Deneysel desenler. öntest- sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Cooper, J., Mueck, R, ., 1990. Student involvement in learning: cooperative learning and college instruction. Journal on Excellence in College Teaching, 1, 68-76.
  • Çaycı, B., Demir, M.K., Başaran, M., Demir, M., (2007). Sosyal bilgiler dersinde işbirliğine dayalı öğrenme ile kavram öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 619-630.
  • Çoşkun, N. (2011). İlköğretim Dördüncü ve beşinci sınıflarda sosyal beceri düzeyi ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Doymuş, K. (2008). Teaching chemical bonding through jigsaw cooperative learning. Research in Science & Technological Education, 26 (1), 47-57.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Şimşek, U. (2005). İşbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine derleme: I. İşbirlikçi öğrenme yöntemi ve yöntemle ilgili çalışmalar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 59-83.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü., ve Bayrakçeken, S., (2004). İşbirlikçi öğrenme yönteminin fen bilgisi dersinde akademik başarı ve tutuma etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 103-115.
  • Gillies, R.M., (2006). Teachers' and students' verbal behaviors during cooperative and small-group Learning. British Journal of Educational Psychology, 76(2), 271-287.
  • Gömleksiz, M., (1993). Kubaşık öğrenme yöntemi ile geleneksel yöntemin demokratik tutumlar ve erişiye etkisi. (Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Gömleksiz, N. (2005). Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), 339-384.
  • Gümüş, O., Buluç, B., (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının türkçe dersinde akademik başarıya etkisi ve öğrencilerin derse ilgisi. Educational Administration: Theory and Pratice, Issue 49, pp: 7-30.
  • Güvenç H. ve Açıkgöz, K. Ü. (2007). İşbirlikli öğrenme ve kavram haritalarının öğrenme stratejisi kullanımı üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7 (1), 95-127.
  • Hendrix JC. (1999). Connecting cooperative learning and social studies. Clearing House, 73, 57−60.
  • Hennessy, D. and Evans, R., (2006). Small-Group learning in the community college classroom. The Community College Enterprise, 12(1), 93-110.
  • Karasar, N., (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karnes M, Collins D, Maheady L, Harper GF, Mallette B. (1997). Using cooperative learning strategies to improve literacy skills in social studies. Read Writ Quart, 13, 37-51.
  • Koç, Y. (2009). Termokimya ve kimyasal kinetik konularının öğretiminde uygulanan jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Koç, Y. (2014). Okuma-yazma-uygulama ve öğrenci takımları başarı bölümleri yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi: Madde ve Isı Ünitesi. Ekev Akademi Dergisi, 18(58), 191-210.
  • Kuş, Z., Karatekin, K. (2009). İş birliğine dayalı öğrenmenin sosyal bilgiler dersinde akademik başarı üzerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII (2), 589-604.
  • Özden, Y. (1999). Eğitimde dönüşüm- eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sancı, M., Kılıç, D., (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretiminde uygulanan jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Journal Of Educatıonal And Instructıonal Studıes In The World, 1(1), 80-92.
  • Sezek, F. (2012). Teaching cell division and genetics through jigsaw cooperative learning and individual learning. Energy Education Science and Technology Part B Social and Educational Studies, 4 (3), 1323-1336.
  • Slavin RE (1991). Synthesis of research on cooperative learning. Education Leader 48:71−82.
  • Slavin, R.E., 1988. Small group methods. the ınternational encyclopedia of teaching and teacher education, Oxford: Pergamon pres.
  • -
  • Şimşek, U. (2012). "Effects of cooperative learning methods on social studies undergraduate students' achievement in political science", Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 322-328.
  • Şimşek, U., Örten, H., Topkaya, Y., Yılar, B. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının işbirlikli öğrenme teknikleri hakkındaki görüşleri, Turkish Journal of Social Research 18(1), 231-257.
  • Şimşek, Ü., Doymuş, K., Doğan, A. ve Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli öğrenmenin iki farklı tekniğinin öğrencilerin kimyasal denge konusundaki akademik başarılarına etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 763-791.
  • Tinto, V. (1997). “Enhancing learning via community, thought and action”. The Nea Higher Education Journal, 6(1), pp. 53-54.
  • Titiz, O. (2005). Yeni öğretim sistemi. Zambak Yayınları, İstanbul.
  • Ural, A. ve Argün, Z. (2010). İşbirlikli öğrenmenin matematikte başarıya ve tutuma etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 489-516.
  • Yıldız, V. (1998): İşbirlikli öğrenme ve geleneksel öğretimin okulöncesi çocukların temel matematik başarıları üzerindeki etkileri ve mevcut uygulamalarla ilgili öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • -
  • Zingaro, D., 2008. Group investigation: Theory and Practice. Ontario Institute for Studies in Education, Toronto, Ontario, Canada.

Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin 6.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 4, 134 - 151, 09.12.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, işbirlikli öğrenme yönteminin Jigsaw ve Grup Araştırma tekniklerinin ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarına olan etkisini tespit etmektir. Araştırmada öntest- sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Köprüköy İlçesinde (Erzurum) bir ortaokulun üç farklı şubesinde öğrenim gören toplam 60 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma iki deney, bir kontrol grubu ile yürütülmüştür.  İlgili ünitenin öğretimi araştırma gruplarında beş hafta süreyle ilgili yöntem ve teknikler uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akademik Başarı Testi (ABT) kullanılmıştır. Deney ve Kontrol grubu öğrencilerinin ABT öntest ve sontest puanları ANOVA ve ANCOVA ile analiz edilmiştir. Araştırma gruplarına uygulanan ABT ön test- son test sonuçlarına göre, deney grubunda yer alan Jigsaw ile Grup Araştırması grubu öğrencilerinin öntest- sontest puanları arasında anlamlı bir farkın olmadığı, iki deney grubu ile kontrol grubu arasında ise anlamlı bir farkın olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abordo, I. and Gaikwad, S. (2005). Group investigation: how does it work? international forum, 8 (12), 79-98.
  • Açıkgöz, K., (2008). Aktif Öğrenme. Seçil Ofset, İstanbul.
  • Aksoy, G. (2013). The effects of learning together and reading-writing- application techniques on increasing 6th grade students’ ability of graphic and academic achievement. Energy Education Science and Technology, Part B, 5 (1), 61-68.
  • Aksoy, G. (2012). İşbirlikli öğrenme yönteminin 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Journal of Research in Education and Teaching, 1 (1), 24-31, ISSN: 21-46-9199.
  • Aktaş, M. (2013). 5E öğrenme modeli ve işbirlikli öğrenme yönteminin biyoloji dersi başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (3).
  • Bayrakçeken, S., Doymuş, K., Doğan, A., (2013). İşbirlikli öğrenme modeli ve uygulaması. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Bean, Jhon. (1996). Engaging ideas, the professor’s guide to ıntegrating writing, critical thinking and active learning in the classroom, CA:Jossey-Bass, San Francisco.
  • Brandhorst, AR. (1990). Teaching twenty-first century citizenship: social psychological foundations. Theory Research Social Education, 28, 157−168.
  • Büyüköztürk, Ş., (2011). Deneysel desenler. öntest- sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Cooper, J., Mueck, R, ., 1990. Student involvement in learning: cooperative learning and college instruction. Journal on Excellence in College Teaching, 1, 68-76.
  • Çaycı, B., Demir, M.K., Başaran, M., Demir, M., (2007). Sosyal bilgiler dersinde işbirliğine dayalı öğrenme ile kavram öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 619-630.
  • Çoşkun, N. (2011). İlköğretim Dördüncü ve beşinci sınıflarda sosyal beceri düzeyi ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Doymuş, K. (2008). Teaching chemical bonding through jigsaw cooperative learning. Research in Science & Technological Education, 26 (1), 47-57.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Şimşek, U. (2005). İşbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine derleme: I. İşbirlikçi öğrenme yöntemi ve yöntemle ilgili çalışmalar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 59-83.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü., ve Bayrakçeken, S., (2004). İşbirlikçi öğrenme yönteminin fen bilgisi dersinde akademik başarı ve tutuma etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 103-115.
  • Gillies, R.M., (2006). Teachers' and students' verbal behaviors during cooperative and small-group Learning. British Journal of Educational Psychology, 76(2), 271-287.
  • Gömleksiz, M., (1993). Kubaşık öğrenme yöntemi ile geleneksel yöntemin demokratik tutumlar ve erişiye etkisi. (Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Gömleksiz, N. (2005). Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), 339-384.
  • Gümüş, O., Buluç, B., (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının türkçe dersinde akademik başarıya etkisi ve öğrencilerin derse ilgisi. Educational Administration: Theory and Pratice, Issue 49, pp: 7-30.
  • Güvenç H. ve Açıkgöz, K. Ü. (2007). İşbirlikli öğrenme ve kavram haritalarının öğrenme stratejisi kullanımı üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7 (1), 95-127.
  • Hendrix JC. (1999). Connecting cooperative learning and social studies. Clearing House, 73, 57−60.
  • Hennessy, D. and Evans, R., (2006). Small-Group learning in the community college classroom. The Community College Enterprise, 12(1), 93-110.
  • Karasar, N., (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karnes M, Collins D, Maheady L, Harper GF, Mallette B. (1997). Using cooperative learning strategies to improve literacy skills in social studies. Read Writ Quart, 13, 37-51.
  • Koç, Y. (2009). Termokimya ve kimyasal kinetik konularının öğretiminde uygulanan jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Koç, Y. (2014). Okuma-yazma-uygulama ve öğrenci takımları başarı bölümleri yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi: Madde ve Isı Ünitesi. Ekev Akademi Dergisi, 18(58), 191-210.
  • Kuş, Z., Karatekin, K. (2009). İş birliğine dayalı öğrenmenin sosyal bilgiler dersinde akademik başarı üzerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII (2), 589-604.
  • Özden, Y. (1999). Eğitimde dönüşüm- eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sancı, M., Kılıç, D., (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretiminde uygulanan jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Journal Of Educatıonal And Instructıonal Studıes In The World, 1(1), 80-92.
  • Sezek, F. (2012). Teaching cell division and genetics through jigsaw cooperative learning and individual learning. Energy Education Science and Technology Part B Social and Educational Studies, 4 (3), 1323-1336.
  • Slavin RE (1991). Synthesis of research on cooperative learning. Education Leader 48:71−82.
  • Slavin, R.E., 1988. Small group methods. the ınternational encyclopedia of teaching and teacher education, Oxford: Pergamon pres.
  • -
  • Şimşek, U. (2012). "Effects of cooperative learning methods on social studies undergraduate students' achievement in political science", Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 322-328.
  • Şimşek, U., Örten, H., Topkaya, Y., Yılar, B. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının işbirlikli öğrenme teknikleri hakkındaki görüşleri, Turkish Journal of Social Research 18(1), 231-257.
  • Şimşek, Ü., Doymuş, K., Doğan, A. ve Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli öğrenmenin iki farklı tekniğinin öğrencilerin kimyasal denge konusundaki akademik başarılarına etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 763-791.
  • Tinto, V. (1997). “Enhancing learning via community, thought and action”. The Nea Higher Education Journal, 6(1), pp. 53-54.
  • Titiz, O. (2005). Yeni öğretim sistemi. Zambak Yayınları, İstanbul.
  • Ural, A. ve Argün, Z. (2010). İşbirlikli öğrenmenin matematikte başarıya ve tutuma etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 489-516.
  • Yıldız, V. (1998): İşbirlikli öğrenme ve geleneksel öğretimin okulöncesi çocukların temel matematik başarıları üzerindeki etkileri ve mevcut uygulamalarla ilgili öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • -
  • Zingaro, D., 2008. Group investigation: Theory and Practice. Ontario Institute for Studies in Education, Toronto, Ontario, Canada.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Meral

Ufuk Şimşek

Yayımlanma Tarihi 9 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Meral, E., & Şimşek, U. (2014). Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin 6.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi. Journal of Computer and Education Research, 2(4), 134-151.

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "