Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Issues in the Use of Information and Communication Technologies and Unethical Behaviors: An Overview

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 8, 124 - 153, 29.12.2016

Öz

The
purpose of this study is to examine literature on unethical behavior in the use
of information and communication technologies (ICT). In reaching this goal a
search was conducted. When presenting the results findings of research
conducted in abroad and in Turkey are presented respectively in order from the
oldest to date.



Findings
indicated that ICT users have some dilemmas about identified ethical behavior
and awareness in ethical behavior. In addition, social norms, gender, age,
personal values, moral judgment, social values, moral responsibility has been
effective in the ethical and legal use of ICT. On the other hand, it was
confirmed that individuals’ opinions about unethical behavior in the use of ICT
change according to demographic characteristics like gender, and parents’
education level in researches conducted in Turkey.

Kaynakça

  • Adam, A., & Ofori-Amanfo, J. (2000). Does gender matter in computer ethics? Ethics and Information Technology, 2, 37-47.
  • Akbulut, Y., Uysal, Ö., Odabasi, H. F., & Kuzu, A. (2008). Influence of gender, program of study and PC experience on unethical computer using behaviors of Turkish undergraduate students. Computers & Education, 51, 485-492.
  • Aksal, F. A. (2011). Bilgisayar teknolojilerinin kullanımında etik ve karşılaşılan sorunlar. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(3).
  • Beycioğlu, K. (2009) .A cyberphilosophical issue in education: Unethical computer using behavior - The case of prospective teachers. Computers & Education, 53(2), 201-208.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY:Routledge.
  • Dill, B. J., & Anderson, R. E. (2003). Ethics-related technology policies in schools. Social Science Computer Review, 21(3), 326-339.
  • Dorantes, C. A., Hewitt, B., & Goles, T. (2006). Ethical decision-making in an IT context: the roles of personal moral philosophies and moral intensity. Proceedings of the 39th Hawaii International Conference on System Sciences. Hawaii, USA.
  • Drevin, L. (2008). Ethical perspectives in the cyber world – a comparison of views of it professionals and students. Combined Proceedings of the 13th and 14th Annual CPTS Working Conference, Maarssden, The Netherlands.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York: McGraw-Hill Book Company.
  • Hur, J. H., Kim, K. Y., Song, J.-B., & Lee, T. W. (2009). The narrative approach to teach information and communication ethics education in elementary school. Proceedings of the 17th International Conference on Computers in Education – ICCE. Asia-Pacific Society for Computers in Education, Hong Kong.

Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımı ve Etik Olmayan Davranışlar: Sorunlar, Araştırmalar ve Değerlendirmeler

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 8, 124 - 153, 29.12.2016

Öz

Bu
çalışmanın amacı bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) kullanımında etik
olmayan davranışları konu alan araştırma çalışmalarını inceleyerek çeşitli
değerlendirmeler yapmaktır. Bu değerlendirmeler alanyazındaki etik konusuyla
ilgili araştırmalar analiz edilerek yapılmıştır. Araştırma kapsamında ulaşılan
“Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımında Etik Olmayan Davranışlar”
konusuyla ilgili çalışmalar yurt dışında yapılan araştırmalar ve yurt içinde
yapılan araştırmalar şeklinde ele alınmıştır.



BİT’in etik kullanımı ile ilgili yurt dışında
yapılan çalışmalarda ulaşılan sonuçlar incelendiğinde; bilgi ve iletişim
teknolojileri alanında etik davranış ve bilinç geliştirme açısından bireylerin
ikilemler yaşadıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte BİT’in etik ve yasal
kullanımında sosyal normlar, cinsiyet, yaş, kişisel değerler, ahlaki yargı,
toplumsal değerler, ahlaki sorumluluk gibi özelliklerin etkili olduğu
görülmüştür. BİT’in etik kullanımı ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmalarda
ulaşılan sonuçlar incelendiğinde ise; bireylerin bilgi ve iletişim
teknolojilerinin etik kullanımına ilişkin görüş ve davranışlarının cinsiyet ile
ebeveyn eğitim durumu gibi demografik özelliklere göre farklılaştığı
görülmüştür.

Kaynakça

  • Adam, A., & Ofori-Amanfo, J. (2000). Does gender matter in computer ethics? Ethics and Information Technology, 2, 37-47.
  • Akbulut, Y., Uysal, Ö., Odabasi, H. F., & Kuzu, A. (2008). Influence of gender, program of study and PC experience on unethical computer using behaviors of Turkish undergraduate students. Computers & Education, 51, 485-492.
  • Aksal, F. A. (2011). Bilgisayar teknolojilerinin kullanımında etik ve karşılaşılan sorunlar. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(3).
  • Beycioğlu, K. (2009) .A cyberphilosophical issue in education: Unethical computer using behavior - The case of prospective teachers. Computers & Education, 53(2), 201-208.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY:Routledge.
  • Dill, B. J., & Anderson, R. E. (2003). Ethics-related technology policies in schools. Social Science Computer Review, 21(3), 326-339.
  • Dorantes, C. A., Hewitt, B., & Goles, T. (2006). Ethical decision-making in an IT context: the roles of personal moral philosophies and moral intensity. Proceedings of the 39th Hawaii International Conference on System Sciences. Hawaii, USA.
  • Drevin, L. (2008). Ethical perspectives in the cyber world – a comparison of views of it professionals and students. Combined Proceedings of the 13th and 14th Annual CPTS Working Conference, Maarssden, The Netherlands.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York: McGraw-Hill Book Company.
  • Hur, J. H., Kim, K. Y., Song, J.-B., & Lee, T. W. (2009). The narrative approach to teach information and communication ethics education in elementary school. Proceedings of the 17th International Conference on Computers in Education – ICCE. Asia-Pacific Society for Computers in Education, Hong Kong.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatma Kübra Çelen

Süleyman Sadi Seferoğlu

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2015
Kabul Tarihi 28 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Çelen, F. K., & Seferoğlu, S. S. (2016). Issues in the Use of Information and Communication Technologies and Unethical Behaviors: An Overview. Journal of Computer and Education Research, 4(8), 124-153. https://doi.org/10.18009/jcer.282924

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "