Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Visuals in elementary School First Grade Life Studies Textbooks: A Study on Root Values and Academician Perspectives

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 24, 342 - 369
https://doi.org/10.18009/jcer.1438666

Öz

This study assesses the representation of core values in the visuals of a first-grade Life Studies textbook, based on the opinions of academicians. Employing basic qualitative research methods, including Feldman Art Criticism, Pedagogical Criticism, and a Semi-structured Root Values and Visual Analysis form developed by the researcher with expert advice, it examines 16 visuals for their expression of ten core values as defined by the Board of Education and Instruction. Descriptive analysis was utilized to evaluate the frequency and adequacy of these visuals in conveying the values. The findings reveal that love, respect, and responsibility are the most frequently depicted values, whereas honesty, justice, and patience are the least represented. The study concludes that visuals most effectively embody the values of benevolence and honesty, and recommends incorporating more visuals that depict honesty, justice, and patience in future editions of the textbook.

Etik Beyan

Ethical Committee Permission Information Name of the board that carries out ethical assessment: Dicle University Social and Humanities Scientific Research and Publication Ethics Board The date and number of the ethical assessment decision: 25.01.2021 -12346

Kaynakça

  • Alakuş, A. O., & Mercin, L. (2005). Sanat eleştirisi̇ ve pedagojik eleştiri̇ yönteminin incelenmesi̇. [Analysis of art criticism and pedagogical criticism methods.] Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 36-46.
  • Arslan, M., & Ergin, A. (2010). Effective usage of audiovisual materials in teaching Turkish to foreigners. Dil Dergisi, 147, 63-86.
  • Baş, Ü., & Akturan, U. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (3. Baskı). [Qualitative research methods (3rd Edition)]. Seçkin Yayıncılık.
  • Başaran, B. I. (2004). Etkili öğrenme ve çoklu zekâ kuramı: bir inceleme. [Effective learning and multiple intelligences theory: a review]. Ege Eğitim Dergisi, 5(1).
  • Baştuğ, M. (2021). Akıcı okumayı geliştirme: kavramlar, uygulamalar, değerlendirmeler. [Developing fluent reading: concepts, practices, evaluations].Pegem Akademi.
  • Candan, D. G., & Ergen, G. (2014). 3. Sınıf hayat bilgisi ders kitaplarının temel evrensel değerleri içermesi bakımından incelenmesi. [Examination of 3rd grade Life Studies textbooks in terms of containing basic universal values]. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1).
  • Daşdağ, F. E. (2010). Sanat eseri eleştirisine bir örnek: Üçüncü mevki vagon. [An example of art criticism: third-class carriage]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 378-386.
  • Demir, F. (2018). Değer öğretimi yaklaşımlarına göre hayat bilgisi dersinde değerler eğitimi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). [Values education in Life Studies’s course according to values education approaches. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Doğan, B., & Gülüşen, A. (2014). Türkçe ders kitaplarındaki (6–8) metinlerin değerler bakımından incelenmesi. [Examination of texts in Turkish textbooks (6–8) in terms of values]. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 75-102.
  • Erbaş, A. A. (2020). Hayat Bilgisi dersi kapsamında değerler eğitimi üzerine bir araştırma: beklentiler, uygulamalar ve öneriler. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). [A research on values education within the scope of Life Studies course: Expectations, practices and suggestions. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Gülener, S. (2010). Hayat Bilgisi dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Şanlıurfa ili örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [Evaluation of teachers' opinions on the Life Studies course curriculum (Şanlıurfa province example). (Unpublished Master's Thesis)]. Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Gürol, A. (2002). İlköğretim 1. Sınıf Hayat Bilgisi ders kitaplarında bulunan resimlerin çocuğun eğitimine etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [The effects of the pictures in the 1st grade life studies textbooks on the child's education. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güzel, D. (2013). 3. Sınıf Hayat Bilgisi kitaplarının evrensel değerleri içermesi bakımından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [3. Grade Life Studies books in terms of universal values. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Hatay Uçar, F. (2019). İlkokul Hayat Bilgisi hayat bilgisi ve Sosyal Bilgiler ders kitaplarında değerler eğitimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [Values education in primary school Life Studies and social studies textbooks. Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. (2.baskı). [Instructional technologies and material development. (2nd ed.) ]. Pegem Yayıncılık.
  • Kaymakçı, S. (2016). “Hayat bilgisinde değerler eğitimi” (Ed. Refik Turan ve Kadir Ulusoy). Farklı yönleriyle değerler eğitimi içinde. [Values education in Life Studies” In different aspects of values education]. (s.367-388). Pegem A
  • Kuş, Z., Merey, Z., & Karatekin, K. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler. [Values in 4th and 5th grade Social Studies textbooks]. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 183-214.
  • Lickona, T. (1996). Eleven principles of effective character education. Journal of Moral Education, 25(1), 93-100.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. [Ministry of National Education (MoNE)]. (2019). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). [Life Studies curriculum (Primary school grades 1, 2 and 3)]. Devlet Basımevi.
  • Merriam, S. B. (2013). [Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. A guide to qualitative research design and implementation)]. (Çev. Turan, S.). Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. [Qualitative data analysis]. (Çev. Ed. Akbaba Altun S., ve Ersoy A.). Pegem A.
  • Özkan, R. (2010). Türk eğitim sisteminde himayeci değerler: ilköğretim ders kitapları örneği. [Patronizing values in the Turkish education system: An Example of primary school textbooks]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1124-1141.
  • Özkan, Z. S. (2017). Hayat Bilgisi ders kitaplarındaki metin ve görsellerin değerler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [An analysis of texts and visuals in life studies textbooks in terms of values. Ordu Üniversitesi, Ordu.
  • Öztürk, N. (2015). Saygı değerine ilişkin öğrenci görüşleri. [Student opinions on the value of respect]. Bartın University Journal of Faculty of Education, 298-305.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage Publications.
  • Sağlam, H. İ. (2020). Karakter ve değer eğitimi. [Character and values education]. Pegem A.
  • Şahin, D., & Yağçı, M. M.,(2012, September). Okullarda sanat eleştirisi öğretiminin önemi. Sempozyum: 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, [The İmportance of teaching art criticism in schools. Symposium: 21st National Congress of Educational Sciences]. İstanbul.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. [Qualitative research methods in social sciences. (9th Edition)] Seçkin Yayıncılık.

Visuals in elementary School First Grade Life Studies Textbooks: A Study on Root Values and Academician Perspectives

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 24, 342 - 369
https://doi.org/10.18009/jcer.1438666

Öz

This study assesses the representation of core values in the visuals of a first-grade Life Studies textbook, based on the opinions of academicians. Employing basic qualitative research methods, including Feldman Art Criticism, Pedagogical Criticism, and a Semi-structured Root Values and Visual Analysis form developed by the researcher with expert advice, it examines 16 visuals for their expression of ten core values as defined by the Board of Education and Instruction. Descriptive analysis was utilized to evaluate the frequency and adequacy of these visuals in conveying the values. The findings reveal that love, respect, and responsibility are the most frequently depicted values, whereas honesty, justice, and patience are the least represented. The study concludes that visuals most effectively embody the values of benevolence and honesty, and recommends incorporating more visuals that depict honesty, justice, and patience in future editions of the textbook.

Kaynakça

  • Alakuş, A. O., & Mercin, L. (2005). Sanat eleştirisi̇ ve pedagojik eleştiri̇ yönteminin incelenmesi̇. [Analysis of art criticism and pedagogical criticism methods.] Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 36-46.
  • Arslan, M., & Ergin, A. (2010). Effective usage of audiovisual materials in teaching Turkish to foreigners. Dil Dergisi, 147, 63-86.
  • Baş, Ü., & Akturan, U. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (3. Baskı). [Qualitative research methods (3rd Edition)]. Seçkin Yayıncılık.
  • Başaran, B. I. (2004). Etkili öğrenme ve çoklu zekâ kuramı: bir inceleme. [Effective learning and multiple intelligences theory: a review]. Ege Eğitim Dergisi, 5(1).
  • Baştuğ, M. (2021). Akıcı okumayı geliştirme: kavramlar, uygulamalar, değerlendirmeler. [Developing fluent reading: concepts, practices, evaluations].Pegem Akademi.
  • Candan, D. G., & Ergen, G. (2014). 3. Sınıf hayat bilgisi ders kitaplarının temel evrensel değerleri içermesi bakımından incelenmesi. [Examination of 3rd grade Life Studies textbooks in terms of containing basic universal values]. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1).
  • Daşdağ, F. E. (2010). Sanat eseri eleştirisine bir örnek: Üçüncü mevki vagon. [An example of art criticism: third-class carriage]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 378-386.
  • Demir, F. (2018). Değer öğretimi yaklaşımlarına göre hayat bilgisi dersinde değerler eğitimi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). [Values education in Life Studies’s course according to values education approaches. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Doğan, B., & Gülüşen, A. (2014). Türkçe ders kitaplarındaki (6–8) metinlerin değerler bakımından incelenmesi. [Examination of texts in Turkish textbooks (6–8) in terms of values]. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 75-102.
  • Erbaş, A. A. (2020). Hayat Bilgisi dersi kapsamında değerler eğitimi üzerine bir araştırma: beklentiler, uygulamalar ve öneriler. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). [A research on values education within the scope of Life Studies course: Expectations, practices and suggestions. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Gülener, S. (2010). Hayat Bilgisi dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Şanlıurfa ili örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [Evaluation of teachers' opinions on the Life Studies course curriculum (Şanlıurfa province example). (Unpublished Master's Thesis)]. Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Gürol, A. (2002). İlköğretim 1. Sınıf Hayat Bilgisi ders kitaplarında bulunan resimlerin çocuğun eğitimine etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [The effects of the pictures in the 1st grade life studies textbooks on the child's education. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güzel, D. (2013). 3. Sınıf Hayat Bilgisi kitaplarının evrensel değerleri içermesi bakımından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [3. Grade Life Studies books in terms of universal values. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Hatay Uçar, F. (2019). İlkokul Hayat Bilgisi hayat bilgisi ve Sosyal Bilgiler ders kitaplarında değerler eğitimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [Values education in primary school Life Studies and social studies textbooks. Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. (2.baskı). [Instructional technologies and material development. (2nd ed.) ]. Pegem Yayıncılık.
  • Kaymakçı, S. (2016). “Hayat bilgisinde değerler eğitimi” (Ed. Refik Turan ve Kadir Ulusoy). Farklı yönleriyle değerler eğitimi içinde. [Values education in Life Studies” In different aspects of values education]. (s.367-388). Pegem A
  • Kuş, Z., Merey, Z., & Karatekin, K. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler. [Values in 4th and 5th grade Social Studies textbooks]. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 183-214.
  • Lickona, T. (1996). Eleven principles of effective character education. Journal of Moral Education, 25(1), 93-100.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. [Ministry of National Education (MoNE)]. (2019). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). [Life Studies curriculum (Primary school grades 1, 2 and 3)]. Devlet Basımevi.
  • Merriam, S. B. (2013). [Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. A guide to qualitative research design and implementation)]. (Çev. Turan, S.). Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. [Qualitative data analysis]. (Çev. Ed. Akbaba Altun S., ve Ersoy A.). Pegem A.
  • Özkan, R. (2010). Türk eğitim sisteminde himayeci değerler: ilköğretim ders kitapları örneği. [Patronizing values in the Turkish education system: An Example of primary school textbooks]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1124-1141.
  • Özkan, Z. S. (2017). Hayat Bilgisi ders kitaplarındaki metin ve görsellerin değerler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). [An analysis of texts and visuals in life studies textbooks in terms of values. Ordu Üniversitesi, Ordu.
  • Öztürk, N. (2015). Saygı değerine ilişkin öğrenci görüşleri. [Student opinions on the value of respect]. Bartın University Journal of Faculty of Education, 298-305.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage Publications.
  • Sağlam, H. İ. (2020). Karakter ve değer eğitimi. [Character and values education]. Pegem A.
  • Şahin, D., & Yağçı, M. M.,(2012, September). Okullarda sanat eleştirisi öğretiminin önemi. Sempozyum: 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, [The İmportance of teaching art criticism in schools. Symposium: 21st National Congress of Educational Sciences]. İstanbul.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. [Qualitative research methods in social sciences. (9th Edition)] Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayse Özçınar 0000-0002-9618-4603

Fatih Yılmaz 0000-0002-8935-423X

Erken Görünüm Tarihi 17 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Özçınar, A., & Yılmaz, F. (2024). Visuals in elementary School First Grade Life Studies Textbooks: A Study on Root Values and Academician Perspectives. Journal of Computer and Education Research, 12(24), 342-369. https://doi.org/10.18009/jcer.1438666

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "