Amaç: Bu araştırma ebelik
bölümü öğrencilerinin anne sütü bankası hakkındaki bilgi, tutumları ve dini
yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç
ve Yöntem: Kesitsel ve
tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın evrenini bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Bölümü öğrencileri oluşturmuştur (n=283). Örneklem seçilmemiş evrenin
tamamına ulaşılması planlanmış olup araştırma tarihlerinde okulda bulunan ve
araştırmaya katılmayı kabul eden 230 öğrenci çalışmaya alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilere
yöneltilen bilgi soruları değerlendirildiğinde; %37.0’nin anne sütü bankasının
ne olduğunu bildiği, %43.0’nın ülkemizde
anne sütü bankasına ihtiyaç olup olmadığını, %41.3’nün anne sütü bankasından
süt kullanmanın dini açıdan sorun olup olmayacağını, %48.3’nün donör sütünün
yenidoğanlarda enfeksiyona sebep olup olmayacağını, %59.6’nın süt bankasından
alınan sütlerin güvenilirliği konusunda bir fikrinin olmadığını ifade ettikleri
belirlenmiştir. Öğrencilerin tutumları değerlendirildiğinde; %46.1’nin kendi
sütünü anne sütü bankasına bağışlama konusunda emin olmadığını, %38.2’sinin
bebeği ihtiyaç duyduğunda anne sütü bankasına başvuracağını, %42.2’nin süt
bağışlamanın etik olduğunu ve %56.1’nin ise sütü yetersiz annelere bu kuruluşu
önereceklerini ifade ettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin %35.2’nin anne sütü
bankası kuruluşlarına talep olacağına inandıkları,%43.9’nun bu kuruluşların her
şehirde bulunması gerektiğini düşündükleri, %49.6’nın ise Türkiye’de anne sütü
bankası kurulmasını destekleyeceğini ifade ettikleri görülmüştür. Öğrencilerin%
72.6’sı anne sütü bankasından alınan sütlerin bebeğin kendi annesinin sütünün
yerini tutmayacağını, %58.3’ünün sütü bağışlayan ve sütü alan kişilerin
birbirlerinin kimliklerini bilmesi gerektiğini düşündükleri saptanmıştır. Öğrencilerin
Dini Yönelim Ölçeğinden (DYÖ) aldıkları puan ortalaması ile anne sütü bankası
hakkındaki bilgi ve tutumlarını belirlemeye yönelik yapılan korelasyon
analizinde; DYÖ puan ortalaması arttıkça süt bankasından süt kullanmanın dini
açıdan sorun yaratacağı, DYÖ puan
ortalaması arttıkça bebeği ihtiyaç duyduğunda anne sütü bankasına başvurma
durumunun artacağı saptanmıştır.
Sonuç:
Yapılan
bu araştırmada, öğrencilerin çoğunun anne sütü bankası hakkında bilgilerinin
zayıf ve tutumlarının olumsuz olduğu saptanmıştır.
Aim: This
study was conducted to investigate the relationship between midwifery students'
knowledge, attitudes and religious orientations about breast milk bank.
Materials and Methods: The population of the cross-sectional and descriptive study consisted
of midwifery students of a university, Faculty of Health Sciences (n=283). It
was planned to reach the whole of the sample that was not selected and 230
students who were present at the school and accepted to participate in the
study were included in the study.
Results: When
the information questions were evaluated; 37.0% know what a breast milk bank
is, 43.0% whether there is a need for a mother milk bank in our country, 41.3%
whether using milk from a mother's milk bank will be a religious problem, 48.3%
will cause donor milk to cause infection in newborns, 59.6% stated that they
had no idea about the reliability of the milk taken from the milk bank. When
the attitudes of the students were evaluated; It was determined that 46.1% were
not sure about donating their own milk to the breast milk bank, 38.2% would
apply to the breast milk bank when the baby needed it, 42.2% said that donating
milk was ethical and 56.1% would recommend this institution to the insufficient
mothers. The mother's milk 35.2'n% of the students they believe to be the
demand for bank institutions, they think that there should be 43.9'n% of these
organizations in each city, has been seen if the 49.6'n% they said they would
support mother's milk bank to be established in Turkey. It was found that 72.6%
of the students thought that the milk taken from the breast milk bank would not
replace the baby's own mother's milk, and 58.3% thought that the donors and the
donors should know each other's identities. In the correlation analysis
conducted to determine the knowledge and attitudes of the students about the
average score obtained from the Religious Orientation Scale (ROS) and the
breast milk bank; It was determined that the use of milk from the milk bank
would create religious problems as the mean score of the ROS increased, and the
application of breast milk to the mother's milk bank would increase if the ROS
mean score increased.
Conclusion: In this study, it was found that most of the students had poor knowledge
about the breast milk bank and had negative attitudes.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |