Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mimarlıkta Kinetik ve Otomasyon Ara Kesitinde Etkileşimli Sistemleri Tasarım Stüdyosu Üzerinden Deneyimlemek

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 135 - 158, 30.09.2022
https://doi.org/10.53710/jcode.1142652

Öz

Farklı disiplinlerin zaman içinde gelişim göstermesi, disiplinlerin iç içe geçmesini ve kaynaşarak birbirlerini geliştirmelerini sağlamıştır. Mekanik, elektronik ve gömülü hesaplama araştırmalarının mimarlık disiplinine -özellikle de kinetik mimari- izomorfik yakınsaması ile mimarlıkta etkileşimli kinetik sistemler son 10 yılda etkin biçimde kullanılmaya başlanmıştır. Bu bağlamda etkileşimli kinetik mimariyi bir transdisipliner çalışma olarak değerlendirmek mümkündür. Yenilikçi ve özgün mimari çözümlerin üretilmesinde diğer disiplinlere ait sayısal bilgiyi, mimariye tasarıma aktarabilmesinin önemi gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Bundan dolayı, mimarlık öğrencilerinin endüstri 4.0 çağında sayısal bilgiyi okuyabilir olmaları ve bunu deneyimlemeleri önemlidir. Bu amaçla çalışma kapsamında, otomasyon teknolojilerinin tasarım stüdyosuna olan entegrasyonu araştırılmıştır. Bu nedenle, farklı disiplinlere ait sayısal bilgiyi kullanabilmek için, mimarlık bölümü 2. sınıf tasarım stüdyosu dersinde, toplam sekiz öğrenci ile, çeşitli aşamalardan oluşan bir eğitim metodolojisi, üç hafta süren transdisipliner ampirik stüdyo çalışması üzerinden deneyimlenmiştir. Tasarım stüdyosu dersinde öğrencilerden, Kocaeli İli İzmit ilçesinde tasarlanacak olan performans sanatları merkezini cephesinde kullanılmak üzere, kinetik bir yüzey tasarlamaları istenmiştir. Bu makalede, 2. Sınıf mimari tasarım stüdyosu kapsamında, kinetik sistemlerin ve gelişen otomasyon sistemlerin mimarlık eğitime dahil edilme metodolojisi ve ortaya çıkan nihai ürünler (prototipler) aktarılmış ve üretilen prototipler belirli kriterler üzerinden değerlendirilmiş ve öğrencilerin, mimari tasarım ve üretim sürecinde diğer disiplinlere ait sayısal bilgiyi kullanabilme kabiliyetleri analiz edilmiştir.

Teşekkür

Çalışmanın gerçekleştirilmesinde ve prototip laboratuvarının proje kapsamında kullanıma açılmasından dolayı Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Dekanlığına, Mimarlık Bölüm Başkanlığı’na ve çalışmaya katkı veren Kocaeli Üniversitesi Mimarlık Bölümü lisans öğrencilerinden Özlem ARAS, Öznur ÖZKAN, Edanur TOKAÇ, Zehra Betül ALGÜL, Emircan MORKOÇ, Elif Su ALTUNKILIÇ, İremnur BAYIR ve Elif Şura KIRBAŞ’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Referans1 Arch2O | Architecture and Design Magazine. (2021, 08 02). https://www.arch2o.com/city-of-arts-and-sciences-santiago-calatrava adresinden alındı
  • Referans2 Arch2O | Architecture and Design Magazine. (23/02/2020). Arch2O: https://www.arch2o.com/milwaukee-art-museum-calatrava adresinden alındı
  • Referans3 Beesley, P., & Gorbet, R. (2008). Arduino at Work: The Hylozoic Soil Control System. Engineering meets Humanities and Social Science (s. 235-240). içinde Toronto: Riverside.
  • Referans4 Buchanan, R. (1998). Branzi's Dilemma: Design in Contemporary Culture. Design Issues, 3-20. doi:https://doi.org/10.2307/1511825
  • Referans5 Celani, G., & Verzola Vaz, C. (2012). CAD Scripting and Visual Programming Languages for Implementing Computational Design Concepts: A Comparison from a Pedagogical Point of View. International Journal of Architectural Computing, 10(1), 121-138.
  • Referans6 Design-Office. (2020, 02 23). Zoomlion-headquarters-exhibition: https://design-office.appspot.com/zoomlion-headquarters-exhibition-center-by-amphibianarc.html, adresinden alındı
  • Referans7 Dewey, J. (1997). Experience and education. New York: Simon & Schuster.
  • Referans8 Dezeen | Architecture and Design Magazine. ( 23/02/2020). Retrieved from https://www.dezeen.com/2012/07/13/zoomlion-headquarters-exhibition-center-by-amphibianarc/
  • Referans9 Dezeen | Architecture and Design Magazine. (2021, 08 02). https://www.dezeen.com/2015/12/18/dezeen-a-z-advent-calendar-rolling-bridge-thomas-heatherwick-london/ adresinden alındı
  • Referans10 Duarte, J., Celani, G., & Pupo, R. (2012). Inserting Computational Technologies in Architectural Curricula. In N. Gu, & X. Wang , Computational Design Methods and Technologies: Applications in CAD, CAM and CAE Education (pp. 56-70). Hershey: IGI Global, 2012. (pp. 390-411). Hershey: IGI Global.
  • Referans11 Dunn, N. (2012). Digital Fabrication in Architecture. London: Laurence King Publishing.
  • Referans12 Everett, A., & Caldwell, J. (2003). New Media: Theories and Practices of Digitextuality. New York: Routledge.
  • Referans13 Foster + Partners. (2020, 01, 05). Architectural Design and Engineering Firm: https://www.fosterandpartners.com/news/ archive /2017/10/ shanghai-waterfront-gets-an-upgrade-with-foster-partners-and-heatherwick-studio-s-new-bund-finance-center adresinden alındı
  • Referans14 Fox, M., & Kemp, M. (2009). Interactive Architecture. New York: Princeton Architectural Press.
  • Referans15 Frazer, J. (1995). An Evolutionary Architecture. London: Architectural Association Publications.
  • Referans16 Fry, H., Ketteridge, S., & Marshall, S. (2009). A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education: Enhancing Academic Practice. London: Taylor and Francis group.
  • Referans17 Hobart, S. M., & Colleges, W. S. (2005). The Fun Palace: Cedric Price’s Experiment in Architecture and Technology. Technoetic Arts: A Journal of Speculative Research, 73-91.
  • Referans18 Idesignarch. (2021, 08, 02). https://www.idesignarch.com/lhemisferic-an-eye-catching-architectural-masterpiece-in-valencia adresinden alındı
  • Referans19 Loonen R., Trčka M, Cóstola D, & Hensen J. L. . (2013). Climate Adaptive Building Shells: State-of-the-Art And Future Challenges. Renewable and Sustainable Energy Reviews(25), 483-493.
  • Referans20 Mitchell, A., Lafont, U., Hołyńska, M., & Semprimoschnig, C. O. (2018). Additive manufacturing — A review of 4D printing and future applications. Additive Manufacturing, 606-626.
  • Referans21 Negroponte, N. (1975). Soft Architecture Machines,. Cambridge: The MIT Press.
  • Referans22 Oxman, R. (2008.). Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge, models and medium. Design Studies, Volume 29, Issue 2, 99-120.
  • Referans23 Pask, G. (1975). Conversation Cognition and Learning. Amsterdam: Elsevier.
  • Referans24 Paulo, B. (2013). Digital Fabrication and “Making” in Education: The Democratization of Invention. J. Walter-Herrmann , C. Büching (Dü) içinde, FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors. Bielefeld: Transcript Publishers.
  • Referans25 Peters, T., & Peters, B. (2013). Inside Smartgeometry: Expanding the Architectural Possibilities of Computational Design. New York, United States: John Wiley & Sons Inc.
  • Referans26 Ramzy, N., & Fayed, H. (2011). Kinetic Systems in Architecture: New Approach for Environmental Control Systems and Context-Sensitive Buildings. Sustainable Cities and Society, 170-177.
  • Referans27 Robotistan. (2021, 08 02). Arduino Dersleri Maker: http://maker.robotistan.com/etiket/arduino-dersleri adresinden alındı
  • Referans28 Schnabel, M. A. (2012). Computational Design Methods and Technologies: Applications in CAD, CAM, and CAE Education. In N. Gu, & X. Wang, Learning parametric designing. (pp. 56-70). Hershey: IGI Global.
  • Referans29 Schumacher , M. (2010). Move: Architecture in Motion - Dynamic Componenets and Elements. Basel-Boston-Berlin: Birkhäuser Architecture.
  • Referans30 Thomortiz. (2021, 08 02). https://thomortiz.tumblr.com/post/57922059975/onsomething-onsomething-santiago-calatrava adresinden alındı
  • Referans31 Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Referans32 Yeh, B. P. (1998). Kinetic wall : an exploration into dynamic structure. Master tezi. Massachusetts , USA: Massachusetts Institute of Technology.
  • Referans33 Yıldız, Ö. (2010). Hesaplamalı Mimarlıktan Zaman Temelli Etkileşimli Mimarlığa Geçiş. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İTÜ.
  • Referans34 Youtube. (2021, 08 01). Jia Liu: https://www.youtube.com/watch?v=B4ort4dfvBI adresinden alındı
  • Referans35 Zuk, W., & Clark, R. (1970). Kinetic Architecture . Newyork: Van Nostrand Reinhold.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Neşe Çakıcı Alp 0000-0002-7626-9212

Dilan Öner

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakıcı Alp, N., & Öner, D. (2022). Mimarlıkta Kinetik ve Otomasyon Ara Kesitinde Etkileşimli Sistemleri Tasarım Stüdyosu Üzerinden Deneyimlemek. Journal of Computational Design, 3(2), 135-158. https://doi.org/10.53710/jcode.1142652

88x31.png

JCoDe makaleleri "Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License" altında yayınlanmaktadır.