This study analyzes the accessibility of preschool education and childcare institutions in urban areas within the framework of the X-Minutes City concept in 13 districts of the İzmir metropolitan area. The X-Minutes City is defined as an urban model where individuals can meet their daily needs (work, shopping, health, education, etc.) within walking distance. The paper models the areas covered by this concept for preschool institutions, which provide early education for children, based on 5, 10, and 15-minute walking times. It identifies the percentage of the 0-6 age group in each district that can access preschool education and childcare institutions within 5, 10, and 15 minutes of walking time. Additionally, this study analyzes the percentage of the budget that low and middle-income groups would need to allocate for preschool education and childcare services in each district. The analysis yields significant findings. Preschool education and childcare institutions are not evenly distributed in urban areas. Districts vary in terms of the percentage of the 0-6 age group that can access preschool institutions within 5, 10, and 15 minutes of walking time. Furthermore, districts also differ in preschool education and childcare fees, with low and middle-income groups needing to allocate approximately 2-3 times their budget to afford these services.
Accessibility Affordability Preschool education and childcare Daycare Geographic information systems (GIS)
Bu çalışma, X Dakikalık Şehirler (XDŞ) kavramı çerçevesinde, kentsel alanlarda okul öncesi eğitim ve bakım kurumlarına erişilebilirliği İzmir metropoliten alanında yer alan 13 ilçede analiz etmektedir. XDŞ, bireylerin günlük ihtiyaçlarını (çalışma, alışveriş, sağlık, eğitim vb.) yürüme mesafesinde karşılayabildiği bir şehir modeli olarak tanımlanmaktadır. Makale, bu modelin, özellikle çocukların erken yaşta eğitim aldığı okul öncesi kurumlar için kapsadığı alanları 5, 10 ve 15 dk yürüyüş sürelerine göre modelleyerek kentsel alanlarda ilçelerdeki 0-6 yaş çocuk nüfusunun % kaçının 5, 10 ve 15 dk yürüyüş süresinde okul öncesi eğitim ve bakım kurumlarına erişebildiği tespit edilmiştir. Ayrıca bu çalışma kapsamında ilçeler bazında okul öncesi eğitim ve bakım hizmetlerinden faydalanılabilmesi için düşük ve orta gelir grubunun bütçesinin % kaçını okul öncesi eğitim ve bakım hizmetlerine ayırması gerektiği analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında önemli bulgular elde edilmiştir. Okul öncesi eğitim ve bakım kurumları kentsel alanlarda homojen dağılmamaktadır. İlçeler 5,10 ve 15 dk yürüyüş süresinde okul öncesi eğitim kurumlarına erişen 0-6 yaş çocuk nüfus oranı açısından farklılaşmaktadır. Ayrıca ilçeler okul öncesi eğitim ve bakım ücretleri açısından da ayrışmaktadır ve düşük ve orta gelir grubunun okul öncesi eğitim ve bakım hizmetini karşılaması için bütçesinin yaklaşık 2-3 katını bu hizmete ayırması gerekmektedir.
Erişebilirlik Karşılanabilirlik Okul öncesi eğitim ve bakım Kreş Coğrafi bilgi sistemleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kent Morfolojisi, Kentsel Analiz ve Geliştirme, Şehir ve Bölge Planlama |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 23 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |