Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Examination of Educational Game Entitled “I Am Improving With My Values” In Terms Of Metaphorical Images

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 29 - 39, 29.12.2018

Öz

The aim of this study is to determine metaphorical perceptions of the
gifted students towards the educational game prepared for the education of
values. This study adopted a phenomenological approach, which is one of the
qualitative research methods, and the data were collected through metaphors.
The study was carried out with 31 primary school 3rd and 4th grade students. In
the second half of 2017-2018 academic year, the educational game used in the
research was applied in an educational institution that provides training to
special talents. The forms prepared by the researcher were distributed to
students which include unfinished sentences such as “I am improving with my
values” educational game is like... because...”. The collected data analyzed
and reported with the content analysis method. As a result, it was determined
that the students found the educational game to be instructive,, entertaining,
real-life, surprising, defending rights, and creative.

Kaynakça

  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altınbulak, D., Emir, S., & Avcı, C. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde eğitsel oyunların erişiye ve kalıcılığa etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 35-51.Aydın, M. Z., & Akyol, G., Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bacanlı, H. (2007). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bayram, B. (2015). 8. sınıf TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde harita üzerinde oynanan kutu oyunları kullanımının öğrenci başarısı ve hatırda tutmaya etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çam, U. & Bolat, H. (2018). Değerler eğitimine yönelik hazırlanan eğitsel bir oyuna yönelik öğrenci görüşleri. V.Üstün Yetenekliler ve Eğitimi Kongresi. Gaziantep: Hasan Kalyoncu Üniversitesi, 4-6 Mayıs 2018.
  • Çankaya, S. & Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4(2), 115-127.
  • Dilmaç, B. (2002). İnsanca Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler Eğitimi. C. Öztürk (Ed). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: karakter eğitimi programları, Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79–96.
  • Fidan, N.K. (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde değerler eğitimi: nitel bir araştırma, International Journal of Social Science, 6(3), 361-388.
  • Gündüz, M., Aktepe, V., Uzunoğlu, H. & Gündüz, D. D. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocuklara eğitsel oyunlar yoluyla kazandırılan değerler, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 62-70.
  • Gürer, B. & Arslan, N. (2017). Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde eğitsel oyun yöntemi ile öğretimin öğrenci başarısına ve derse tutumuna etkisi, Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 87-127.
  • Gürkan, T. & Gökçe, E. (1999). Türkiye’de ve çeşitli ülkelerde ilköğretim: program öğrenci-öğretmen, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gök, B. & Erdoğan, T. (2010). Investıgatıon of pre-servıce teachers’ perceptıons about concept of technology through metaphor analysıs, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2),145-160.
  • Gömleksiz, M.N. & Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95-134.
  • Kaynak L. (2012). Değerler eğitimi bağlamında Sevinç Çokum’un hikâyelerinin analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Ke, F. & Grabowski, B. (2007). Gameplaying for maths learning: cooperative or not?, British Journal of Educational Technology, 38(2), 249–259.
  • Kebritchi, M., Hirumi, A. & Bai, H. (2010). The effects of modern mathematics computer games on mathematics achievement and class motivation, Computers & Education, 55, 427 – 443.
  • Kuş, Z., Merey, Z. & Karatekin, M. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 183-214.
  • Liu, E. F. Z. & Chen, P. (2013). The effect of game-based learning on students’ learning performance in science learning – a case of "conveyance go”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103, 1044 – 1051.
  • MEB. (1973). Milli eğitim temel kanunu. Ankara. . https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.mevzuat.gov.tr%2FMevzuatMetin%2F1.5.1739.pdf (02. 09.2018 tarihinde erişilmiştir.)
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (4 ve 5. Sınıflar). TTKB, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul Ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf (02.09.2018 tarihinde erişilmiştir.)
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi, (S.A. Altun & A. Ersoy), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özen, Y., Güleryüz, K. & Özen, H.B. (2012). İlköğretim 1–3 sınıf hayat bilgisi, 4–5 sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerler ve değerler eğitiminin incelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 277-286.
  • Papastergiou, M. (2009). Digital game-based learning in high school computer science education: Impact on educational effectiveness and student motivation, Computers & Education, 52, 1–12.
  • Soysal, D. & Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi ve fen ve teknoloji öğretmeni kavramlarına yönelik metafor durumları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Tok, T. N. (2009). Etkili Öğretim İçin Yöntem ve Teknikler. A. Doğanay (Ed). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Tüzün, H., Arkün, S., Bayırtepe, E., Kurt, F. & Yermeydan U, B. (2006). Fonksiyonlar konusunun oyun ortamında öğretilmesi. Matematik Etkinlikleri 2006 – 5. Matematik Sempozyumu, Ankara.
  • Varan, S. & Sulak, S. E. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin zihinsel sözlüğünü geliştirmede eğitsel oyunların etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1109-1119.
  • Yaşar, Ş & Çengelci, T. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimine ilişkin bir durum çalışması, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(9), 1-23.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimi’ne genel bir bakış, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 19(Bahar), 499-522.
  • Yeşilkaya, İ. (2013). 7.sınıf sosyal bilgiler dersi "zaman içinde bilim" ünitesinin eğitsel oyun yöntemi ile öğretimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2012). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2015). Eğitsel oyun ve dönüt düzeltmenin öğrenme düzeyi ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. & Aras, H. (2017). Eğitsel oyun yönteminin öğrencilerin sosyal becerileri, okula ilişkin tutumları ve fen öğrenimi kaygıları üzerine etkisi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 381-400.

Değerlerimle Değerleniyorum Eğitsel Oyununun Metaforik Açıdan İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 29 - 39, 29.12.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, özel
yetenekli öğrencilerin değerler eğitimi için hazırlanan eğitsel oyuna yönelik
metaforik algılarını belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden
olgu bilim yaklaşımına göre tasarlanmış ve veriler metaforlar aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırmada kullanılan eğitsel oyun, 2017-2018 eğitim-öğretim
yılının ikinci yarısında özel yeteneklilere eğitim veren bir eğitim kurumunda
uygulanmıştır. Çalışma ilkokul 3. ve 4. Sınıf öğrencisi olan 31 öğrenci ile
yürütülmüştür. Araştırma kapsamında öğrencilere “Değerlerimle Değerleniyorum
adlı oyun …….gibidir. Çünkü.....” biçiminde eksik bırakılmış cümlelerin yer
aldığı, araştırmacı tarafından hazırlanan formlar dağıtılmıştır. Toplanan
veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Sonuçta öğrencilerin
eğitsel oyunu öğretici, eğlendirici, gerçek hayata yönelik, şaşırtıcı, hakları
savunmaya yönelik ve yaratıcı buldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altınbulak, D., Emir, S., & Avcı, C. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde eğitsel oyunların erişiye ve kalıcılığa etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 35-51.Aydın, M. Z., & Akyol, G., Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bacanlı, H. (2007). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bayram, B. (2015). 8. sınıf TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde harita üzerinde oynanan kutu oyunları kullanımının öğrenci başarısı ve hatırda tutmaya etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çam, U. & Bolat, H. (2018). Değerler eğitimine yönelik hazırlanan eğitsel bir oyuna yönelik öğrenci görüşleri. V.Üstün Yetenekliler ve Eğitimi Kongresi. Gaziantep: Hasan Kalyoncu Üniversitesi, 4-6 Mayıs 2018.
  • Çankaya, S. & Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4(2), 115-127.
  • Dilmaç, B. (2002). İnsanca Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler Eğitimi. C. Öztürk (Ed). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: karakter eğitimi programları, Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79–96.
  • Fidan, N.K. (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde değerler eğitimi: nitel bir araştırma, International Journal of Social Science, 6(3), 361-388.
  • Gündüz, M., Aktepe, V., Uzunoğlu, H. & Gündüz, D. D. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocuklara eğitsel oyunlar yoluyla kazandırılan değerler, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 62-70.
  • Gürer, B. & Arslan, N. (2017). Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde eğitsel oyun yöntemi ile öğretimin öğrenci başarısına ve derse tutumuna etkisi, Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 87-127.
  • Gürkan, T. & Gökçe, E. (1999). Türkiye’de ve çeşitli ülkelerde ilköğretim: program öğrenci-öğretmen, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gök, B. & Erdoğan, T. (2010). Investıgatıon of pre-servıce teachers’ perceptıons about concept of technology through metaphor analysıs, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2),145-160.
  • Gömleksiz, M.N. & Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95-134.
  • Kaynak L. (2012). Değerler eğitimi bağlamında Sevinç Çokum’un hikâyelerinin analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Ke, F. & Grabowski, B. (2007). Gameplaying for maths learning: cooperative or not?, British Journal of Educational Technology, 38(2), 249–259.
  • Kebritchi, M., Hirumi, A. & Bai, H. (2010). The effects of modern mathematics computer games on mathematics achievement and class motivation, Computers & Education, 55, 427 – 443.
  • Kuş, Z., Merey, Z. & Karatekin, M. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 183-214.
  • Liu, E. F. Z. & Chen, P. (2013). The effect of game-based learning on students’ learning performance in science learning – a case of "conveyance go”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103, 1044 – 1051.
  • MEB. (1973). Milli eğitim temel kanunu. Ankara. . https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.mevzuat.gov.tr%2FMevzuatMetin%2F1.5.1739.pdf (02. 09.2018 tarihinde erişilmiştir.)
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (4 ve 5. Sınıflar). TTKB, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul Ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf (02.09.2018 tarihinde erişilmiştir.)
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi, (S.A. Altun & A. Ersoy), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özen, Y., Güleryüz, K. & Özen, H.B. (2012). İlköğretim 1–3 sınıf hayat bilgisi, 4–5 sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerler ve değerler eğitiminin incelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 277-286.
  • Papastergiou, M. (2009). Digital game-based learning in high school computer science education: Impact on educational effectiveness and student motivation, Computers & Education, 52, 1–12.
  • Soysal, D. & Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi ve fen ve teknoloji öğretmeni kavramlarına yönelik metafor durumları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Tok, T. N. (2009). Etkili Öğretim İçin Yöntem ve Teknikler. A. Doğanay (Ed). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Tüzün, H., Arkün, S., Bayırtepe, E., Kurt, F. & Yermeydan U, B. (2006). Fonksiyonlar konusunun oyun ortamında öğretilmesi. Matematik Etkinlikleri 2006 – 5. Matematik Sempozyumu, Ankara.
  • Varan, S. & Sulak, S. E. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin zihinsel sözlüğünü geliştirmede eğitsel oyunların etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1109-1119.
  • Yaşar, Ş & Çengelci, T. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimine ilişkin bir durum çalışması, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(9), 1-23.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimi’ne genel bir bakış, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 19(Bahar), 499-522.
  • Yeşilkaya, İ. (2013). 7.sınıf sosyal bilgiler dersi "zaman içinde bilim" ünitesinin eğitsel oyun yöntemi ile öğretimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2012). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2015). Eğitsel oyun ve dönüt düzeltmenin öğrenme düzeyi ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. & Aras, H. (2017). Eğitsel oyun yönteminin öğrencilerin sosyal becerileri, okula ilişkin tutumları ve fen öğrenimi kaygıları üzerine etkisi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 381-400.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Bolat 0000-0002-4726-5351

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2018
Kabul Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bolat, H. (2018). Değerlerimle Değerleniyorum Eğitsel Oyununun Metaforik Açıdan İncelenmesi. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 1(1), 29-39.

Sürekli Mesleki Eğitim ve Öğretim Dergisi

Dergimizde yayımlanan tüm içerik ve makaleler "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı" ile lisanslanmıştır.

1839818428  18529