Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim ve Sanat Merkezi Öğretmenlerinin Eğitim Sürecinde ve Öğrenci Yönlendirilmesinde Yaşadıkları Sorunlar

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 17, 29.12.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğretmenlerinin üstün yeteneklilerin eğitim sürecinde ve öğrenci yönlendirilmesinde yaşadıkları sorunlarını ortaya koymaktır. Çalışma 2017 yılı Mayıs ayında BİLSEM’de görev yapmaya devam eden 16 öğretmenlerle gerçekleştirilmiştir Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılarak tasarlanmış. Veriler açık uçlu sorulardan oluşan “Yarı Yapılandırılmış Öğretmen Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. Bulgular sonucunda öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu, üstün yetenekli öğrenciler için özel kurumların bulunduğuna oldukça memnun olduklarını belirtmiş ancak öğretmenler, öğrencilerin eğitim sürecinde, öğrencilerin kurumlara yönlendirilmesi ve seçilmesinde bazı sıkıntılar yaşadığını söylemiştir. Seçilen öğrencilerin sayıca fazla olmasından dolayı daha fazla BİLSEM’lere ihtiyaç duyulduğu, seçilen öğrencilerin özel çocuklar olduğu ve üstün yetenekli öğrencilere ulaşabilmek için doğru yönlendirme ile erken tanının çok önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Bildiren, A., Uzun, M. (2007). “Üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesine yönelik bir Tanılama Yönteminin Kullanılabilirliğinin İncelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), ss.31-39.Baykoç-Dönmez, N. (2004). Bilim sanat merkezlerinin kuruluşu ve işleyişinde yapılması gereken düzenlemeler. I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Bildiriler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.Çatalbaş, A. S. (1998). Üstün yetenekli öğrencilerin yetkinlik beklentileri, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli.Çelik Şahin, Ç. (2014). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin bu kurumlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21), ss.101-117.Dönmez, N., Kurt, Ş. (2004). “Bebeklik ve okul öncesi dönemde üstün yetenekli çocukların ve ailelerinin yönlendirilmesi”, 1. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Bildiriler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.Gökdere, M., Çepni, S. (2003). “Üstün yetenekli çocuklara verilen değerler eğitiminde öğretmenin rolü”, değerler eğitimi dergisi, ss.93-103.Güçyeter, Ş. (2016). “Türkiye’de üstün yeteneklileri tanılama araştırmaları ve tanılamada kullanılan ölçme araçları”, Turkish Journal of Education, 5(4), ss.235-254.Koçal, Z. D., Kanar, E., Ermis, S. ve Pınar-Kanar, K. (2009). Bilim ve Sanat Merkezine Devam Eden Üstün Yetenekli Öğrencilerin Temel İhtiyaçları: Amasya Örneği. Üstün Yetenekli Çocuklar II. Ulusal Kongresi Yeni Açılımlar/25-27 Mart 2009, Anadolu Üniversitesi, Eskisehir.Kurtdaş, Ç. (2012). “Üstün yetenekliler ve üstün yeteneklilerin eğitiminde bilim ve sanat merkezleri (Malatya Bilim ve Sanat Merkezi Örneği). Hikmet Yurdu, 5(10), ss.151-181.Kuş, E. (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri, Anı yayıncılık, Ankara.Kazu, İ., Şenol, C. (2012). “Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (Bilsem Örneği)”, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), ss.13-35.Millî Eğitim Bakanlığı Bilim Ve Sanat Merkezleri Yönergesi (2007), http://mevzuat.meb.gov.trMönks, F. J. (1992). “Development of gifted children: The issue of identification and programming”, Talent for the Future, ss.191-202.Öğülmüş, K., Hakan, S. (2014). “Bilim ve Sanat Merkezlerindeki (bilsem) karşılaşılan sorunların öğretmen ve öğrenci görüşleri açısından değerlendirilmesi”, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (2), ss.254-265.Renzulli, J. S., Sally, M. R. (1997). “The Schoolwide Enrichment Model: A How-To Guide For Educational Excellence.”, Creative Learning Press, Inc.: Mansfield.Sarı, H. (2003). Eğitime Yeni Bakışlar. Üstün Zekâlı Ve Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimlerinde Uygulanabilecek Modeller, Ankara: Mikro Yayıncılık.Sarı, H. (2013). “Türkiye’de Üstün Yetenekli Çocukların Eğitim Gördüğü Bilim Ve Sanat Merkezleri İçin Öneriler-Editöre Mektup”, Journal of Gifted Education Research, 1(2), ss.146-149.Sezginsoy, B. (2007). Bilim Ve Sanat Merkezi Uygulamasının Değerlendirilmesi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir.Şahin, F., Kargın, T. (2013). “Sınıf Öğretmenlerine Üstün Yetenekli Öğrencilerin Belirlenmesi Konusunda Verilen Bir Eğitimin Öğretmenlerin Bilgi Düzeyine Etkisi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(2), ss. 1-13.Şenol, C. (2011). Üstün Yetenekliler Eğitim Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bilsem Örneği), Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Elazığ.Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Durum Tespiti Komisyonu Ön Raporu (1.) (2004), Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yıldız, H. (2010). Üstün Yeteneklilerin Eğitiminde Bir Model Olan Bilim Ve Sanat Merkezleri (Bilsemler) Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.

Science And Arts Center Teachers’ Problems on Educational Process and Student Orientation

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 17, 29.12.2018

Öz




The aim of this study was to examine the views of teachers of science and arts centers on problems on educational process and student orientation. The study was conducted with 16 teachers continuing to work at BİLSEM in May 2017. This research was designed using case study from qualitative research patterns. The data were obtained from "Semi-structured interview form of BİLSEM Teachers' views about the problems on educational process and student orientation" which is composed of open-ended questions. As a result, it is seen that teachers are very satisfied with the broad presence of special institutions for gifted students, but teachers have some problems such as lack of materials during the implementation of the programs. It is stated that teachers find the tests used for student selection very reliable and it is very important to recognize early on with the right orientation to reach gifted students. It has been concluded that gifted students are experiencing test anxieties and that guidance services should be used more to reduce the anxieties experienced by these special students and that classroom teachers should be trained through in-service trainings.

Kaynakça

  • Bildiren, A., Uzun, M. (2007). “Üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesine yönelik bir Tanılama Yönteminin Kullanılabilirliğinin İncelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), ss.31-39.Baykoç-Dönmez, N. (2004). Bilim sanat merkezlerinin kuruluşu ve işleyişinde yapılması gereken düzenlemeler. I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Bildiriler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.Çatalbaş, A. S. (1998). Üstün yetenekli öğrencilerin yetkinlik beklentileri, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli.Çelik Şahin, Ç. (2014). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin bu kurumlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21), ss.101-117.Dönmez, N., Kurt, Ş. (2004). “Bebeklik ve okul öncesi dönemde üstün yetenekli çocukların ve ailelerinin yönlendirilmesi”, 1. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Bildiriler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.Gökdere, M., Çepni, S. (2003). “Üstün yetenekli çocuklara verilen değerler eğitiminde öğretmenin rolü”, değerler eğitimi dergisi, ss.93-103.Güçyeter, Ş. (2016). “Türkiye’de üstün yeteneklileri tanılama araştırmaları ve tanılamada kullanılan ölçme araçları”, Turkish Journal of Education, 5(4), ss.235-254.Koçal, Z. D., Kanar, E., Ermis, S. ve Pınar-Kanar, K. (2009). Bilim ve Sanat Merkezine Devam Eden Üstün Yetenekli Öğrencilerin Temel İhtiyaçları: Amasya Örneği. Üstün Yetenekli Çocuklar II. Ulusal Kongresi Yeni Açılımlar/25-27 Mart 2009, Anadolu Üniversitesi, Eskisehir.Kurtdaş, Ç. (2012). “Üstün yetenekliler ve üstün yeteneklilerin eğitiminde bilim ve sanat merkezleri (Malatya Bilim ve Sanat Merkezi Örneği). Hikmet Yurdu, 5(10), ss.151-181.Kuş, E. (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri, Anı yayıncılık, Ankara.Kazu, İ., Şenol, C. (2012). “Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (Bilsem Örneği)”, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), ss.13-35.Millî Eğitim Bakanlığı Bilim Ve Sanat Merkezleri Yönergesi (2007), http://mevzuat.meb.gov.trMönks, F. J. (1992). “Development of gifted children: The issue of identification and programming”, Talent for the Future, ss.191-202.Öğülmüş, K., Hakan, S. (2014). “Bilim ve Sanat Merkezlerindeki (bilsem) karşılaşılan sorunların öğretmen ve öğrenci görüşleri açısından değerlendirilmesi”, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (2), ss.254-265.Renzulli, J. S., Sally, M. R. (1997). “The Schoolwide Enrichment Model: A How-To Guide For Educational Excellence.”, Creative Learning Press, Inc.: Mansfield.Sarı, H. (2003). Eğitime Yeni Bakışlar. Üstün Zekâlı Ve Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimlerinde Uygulanabilecek Modeller, Ankara: Mikro Yayıncılık.Sarı, H. (2013). “Türkiye’de Üstün Yetenekli Çocukların Eğitim Gördüğü Bilim Ve Sanat Merkezleri İçin Öneriler-Editöre Mektup”, Journal of Gifted Education Research, 1(2), ss.146-149.Sezginsoy, B. (2007). Bilim Ve Sanat Merkezi Uygulamasının Değerlendirilmesi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir.Şahin, F., Kargın, T. (2013). “Sınıf Öğretmenlerine Üstün Yetenekli Öğrencilerin Belirlenmesi Konusunda Verilen Bir Eğitimin Öğretmenlerin Bilgi Düzeyine Etkisi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(2), ss. 1-13.Şenol, C. (2011). Üstün Yetenekliler Eğitim Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Bilsem Örneği), Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Elazığ.Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Durum Tespiti Komisyonu Ön Raporu (1.) (2004), Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yıldız, H. (2010). Üstün Yeteneklilerin Eğitiminde Bir Model Olan Bilim Ve Sanat Merkezleri (Bilsemler) Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşah Batdal Karaduman 0000-0001-5725-0949

Aslı Elgün Ceviz 0000-0002-6448-1910

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2018
Kabul Tarihi 3 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Batdal Karaduman, G., & Elgün Ceviz, A. (2018). Bilim ve Sanat Merkezi Öğretmenlerinin Eğitim Sürecinde ve Öğrenci Yönlendirilmesinde Yaşadıkları Sorunlar. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 1(1), 1-17.

Sürekli Mesleki Eğitim ve Öğretim Dergisi

Dergimizde yayımlanan tüm içerik ve makaleler "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı" ile lisanslanmıştır.

1839818428  18529