Entrepreneurship, which dates back to the beginning of the 18th century, can now be defined as a
process of achieving individual satisfaction and creating value economically as a result of taking certain
risks by spending the necessary effort and time. Entrepreneurship is a process based on structure, and
entrepreneurship has many effects on the welfare and development of the country. On the other hand
are used as a Turkish equivalent of the word “innovation” be found, along with novelty, and with the
emergence of a particular idea, and this idea is considered by individuals as a process which ends with
appreciation began. Businesses need constant innovation in order to provide a competitive advantage
and improve themselves, and accordingly, innovation comes across as one of the indispensable tools
of entrepreneurs. In this context, the aim of the research is to examine the entrepreneurial tendencies
and innovation skills of the students of the Department of business and Economics who are studying at
Kırşehir Ahi Evran University and to reveal the relationship between these two concepts.
The research is a descriptive study and the quantitative research pattern was used. The research universe
consists of 721 students, including 348 business students from Kırşehir Ahi Evran University and 373
economics students. The study was conducted on 287 students who agreed to participate in the study.
Analysis of the data obtained from the research was carried out using the SPSS 22.00 package program.
An independent intergroup t test was performed in the study.
As a result of the research, it was observed that there was a significant difference between the levels of
entrepreneurship of male and female participants. Accordingly, the level of entrepreneurship of male
students was found to be higher. The fact that participants ‘ levels of entrepreneurship and innovation
differ between classes was also analyzed, but no significant differences were found between classes.
Geçmişi 18. yüzyılın başlarına dayanan girişimcilik günümüzde gereken çabayı ve zamanı harcayarak
belirli riskler alınması sonucunda bireysel tatmin elde etme ve ekonomik olarak bir değer yaratma
süreci olarak tanımlanabilmektedir. Girişimcilik yapısı itibari ile bir süreçtir ve girişimciliğin ülkenin
refahı ve gelişimi üzerinde birçok etkisi bulunmaktadır. Diğer yandan+ inovasyon kelimesinin Türkçe
olarak bir karşılığı bulunamamak ile birlikte yenilik olarak kullanılmakta ve belirli bir fikrin ortaya
çıkması ile başlayan ve bu fikrin bireyler tarafından değer kazanması ile son bulan bir süreç olarak
nitelendirilmektedir. İşletmeler rekabet avantajı sağlayabilmek ve kendilerini geliştirebilmek için
sürekli bir yeniliğe ihtiyaç duyarlar ve buna bağlı olarak inovasyon, girişimcilerin vazgeçilmez
araçlarından birisi olarak karşımıza çıkar. Bu bağlamda araştırmanın amacı; Kırşehir Ahi Evran
Üniversitesinde eğitim görmekte olan işletme ve iktisat bölümü öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin
ve inovasyon becerilerinin incelenmesi ve bu iki kavram arasındaki ilişkinin ortaya konulmasıdır.
Araştırma, tanımlayıcı nitelikte bir çalışma olup, nicel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini Kırşehir Ahi Evran Üniversitesinden 348 işletme öğrencisi, 373 İktisat öğrencisi olmak üzere
toplamda 721 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma araştırmaya katılmayı kabul eden 287 öğrenci üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi SPSS 22.00 paket programıyla yapılmıştır.
Araştırmada gruplar arası ortalama farklılıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda
kadın ve erkek katılımcıların girişimcilik düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu gözlenmiştir. Buna bağlı olarak erkek öğrencilerin girişimcilik düzeyi daha yüksek bulunmuştur. Katılımcıların girişimcilik
ve yenilikçilik düzeylerinin sınıflar arasında farklılık arz etme durumu da analiz edilmiş ancak sınıflar
arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2 |