Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık ve Eğitimi Değerlendirmede Bir Ölçme Aracı; Sağlık Okuryazarlığı

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 12 - 16, 22.01.2019

Öz

Sağlık
okuryazarlığı; “okuryazarlıkla bağlantılı, insanların sağlıklarıyla ilgili
olarak günlük yaşamlarında karar almak, yaşam kalitelerini yükseltmek ve
sürdürmek için sağlıklarını geliştirme ve hastalıklarını önleme amacıyla
gerekli sağlık bilgisine erişme, anlama, değer biçme ve bilgiyi kullanmayı
sağlayacak bilgi, motivasyon ve yeterlilik” olarak tanımlanmaktadır.
Sağlık okur-yazarlığı fonksiyonel, iletişimsel ve
eleştirel olmak üzere üç grupta sınıflandırılmaktadır. Sağlık okuryazarlığı
insan sağlığı için gelirden, istihdam durumundan, eğitim seviyesinden, ırk veya
etkin grubundan daha güçlü bir belirleyicidir.

Kaynakça

  • Kaynaklar1- Simonds, S.K (1974). Health education as social policy. Health Educ Monogr, 2, 1–25.2- WHO. Health Literacy (2013). In: Kickbusch I, Pelikan LM, Apfel F, Tsouros AD, editors World Health Organization, Regional Office for Europe.3- Nutbeam, D. (1998). Health promotion glossary. Health Promot. Int., 13(4), 349-364.4- T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Sözlüğü (2011). Ankara: Anıl Matbaacılık (1. Baskı).5- Sorensen, K., Van den Broucke, S., Fullam, J. ve ark. (2012). Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health, 12:80.6- Nutbeam, D. (2000). Health Literacy As A Public Health Goal: A Challenge For Contemporary Health Education And Communication Strategies into The 21st Century. Health Promotion International,15(3),259–267.7- Sönmez, B.F. (2011). Sağlık Okuryazarlığına AR-GE Yaklaşımı. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara. www.saglik.gov.tr/TR/dosya/1-72538/h/bfs-soy-egitim8- Özdemir, H., Alper, Z., Uncu, Y., Bilgel, N.(2010) Health literacy among adults: a study from Turkey. Health Educ Res.,25(3),464-77.9- Sezer, A., Kadıoğlu, H. (2014) Yetişkin sağlık okuryazarlığı ölçeği’nin geliştirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi.,17,3.10- Okyay, P., Abacıgil, F. (2016). Türkiye’de Sağlık Okuryazarlığı Ölçekleri Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/Yayin/530.11- Freedman, D.A., Bess, K.D., Tucker, H.A., Boyd, D.L., Tuchman, A.M., Wallston, K.A.(2009) Public health literacy defined. Am J Prev Med, 36(5),446–451. 12- Dahlgren, G., Whitehead, M.(1991) Rainbow model of health. In: Dahlgren G, Whitehead M (ed). European Health Policy Conference: Opportunities for the future. Vol 11–Intersectoral Action for Health. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 314.13- Şimşek, H., Kılıç, B. (2012) Sağlıkta eşitsizliklerle ilgili temel kavramlar. Turk J Public Health, 10(2), 116-127.14- Bilir, N. (2014) Sağlık Okuryazarlığı. Turk J Public Health, 12(1), 64-68.
Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 12 - 16, 22.01.2019

Öz

Kaynakça

  • Kaynaklar1- Simonds, S.K (1974). Health education as social policy. Health Educ Monogr, 2, 1–25.2- WHO. Health Literacy (2013). In: Kickbusch I, Pelikan LM, Apfel F, Tsouros AD, editors World Health Organization, Regional Office for Europe.3- Nutbeam, D. (1998). Health promotion glossary. Health Promot. Int., 13(4), 349-364.4- T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Sözlüğü (2011). Ankara: Anıl Matbaacılık (1. Baskı).5- Sorensen, K., Van den Broucke, S., Fullam, J. ve ark. (2012). Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health, 12:80.6- Nutbeam, D. (2000). Health Literacy As A Public Health Goal: A Challenge For Contemporary Health Education And Communication Strategies into The 21st Century. Health Promotion International,15(3),259–267.7- Sönmez, B.F. (2011). Sağlık Okuryazarlığına AR-GE Yaklaşımı. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara. www.saglik.gov.tr/TR/dosya/1-72538/h/bfs-soy-egitim8- Özdemir, H., Alper, Z., Uncu, Y., Bilgel, N.(2010) Health literacy among adults: a study from Turkey. Health Educ Res.,25(3),464-77.9- Sezer, A., Kadıoğlu, H. (2014) Yetişkin sağlık okuryazarlığı ölçeği’nin geliştirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi.,17,3.10- Okyay, P., Abacıgil, F. (2016). Türkiye’de Sağlık Okuryazarlığı Ölçekleri Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/Yayin/530.11- Freedman, D.A., Bess, K.D., Tucker, H.A., Boyd, D.L., Tuchman, A.M., Wallston, K.A.(2009) Public health literacy defined. Am J Prev Med, 36(5),446–451. 12- Dahlgren, G., Whitehead, M.(1991) Rainbow model of health. In: Dahlgren G, Whitehead M (ed). European Health Policy Conference: Opportunities for the future. Vol 11–Intersectoral Action for Health. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 314.13- Şimşek, H., Kılıç, B. (2012) Sağlıkta eşitsizliklerle ilgili temel kavramlar. Turk J Public Health, 10(2), 116-127.14- Bilir, N. (2014) Sağlık Okuryazarlığı. Turk J Public Health, 12(1), 64-68.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakkı Aktaş 0000-0001-8689-0195

Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aktaş, H. (2019). Sağlık ve Eğitimi Değerlendirmede Bir Ölçme Aracı; Sağlık Okuryazarlığı. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 1(1), 12-16.

Flag Counter