One of the resources that make children
happy are illustrated story books, which should be a part of their life in all
stages of childhood. In addition to many other benefits, illustrated story
books provide children with the opportunity to have fun and start integrating
humor into their lives. That is why the inclusion of humor elements in
children’s books are important in that they make children happy and contribute
to the development of skill of humor use. The aim of this study is to identify
and examine humor elements in internal and external structure of illustrated
story books for children aged between three to six. For this purpose, it’s
investigated in selected story books whether humor elements were used in book
cover, pictures, texts-dialogues and characters. Data were collected using a
form that was developed by the researcher. Humor literature was reviewed while
preparing this form. The form was evaluated by three academics whom were
experts in early childhood education and child literature. A total of 80
illustrated story books were examined. Books were analyzed by the content
analysis technique. Results indicates that the most common humor element in
story books as a whole was absurdity (f=228). This element was followed by
incongruity (f=136), exaggeration (f=128) and surprise (f=66). Parents and
teachers are required to examine closely any external and internal information
about the book. They have to read the whole story and decide whether the themes
are suitable for children and whether illustrations support these themes.
Making children have fun and laugh, humor is a tool that has a great place in
children’s lives and contribute to the development of their mind, although the
content of humor for children and adults may be different. Supporting these
natural tendencies of children – namely, having fun and laughing – by stories
and illustrations in books and plays will allow them to acquire a lot of information
and develop various life skills.
Çocukların mutlu olmasını sağlayan kaynaklardan biri,
yaşamlarında her yaş döneminde yer alması gereken resimli öykü kitaplarıdır.
Resimli öykü kitapları sayısız yararlarının yanı sıra, çocukların eğlenmesi ve
yaşamlarına mizahı katmaya başlamalarını sağlamak için de pek çok fırsat
sunmaktadır. Bu nedenle çocuk kitaplarının mizahi ögeleri kapsama durumu çocukların
hem mutlu olmaları hem de mizahı kullanma becerilerinin gelişimi açısından
önemli görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, üç-altı yaş çocuklar için yazılmış olan
resimli öykü kitaplarının iç ve dış yapı özelliklerinde yer alan mizahi
ögelerin belirlenmesi ve incelenmesidir. İnceleme kapsamına alınan öykü
kitapları; kapak, görseller, öykü, metin-diyaloglar ve kahramanların
özellikleri gibi başlıklarda mizahi ögeleri içermesi bakımından
değerlendirilmiştir. Veriler
araştırmacı tarafından geliştirilen bir form kullanılarak toplanmıştır. Bu form
geliştirilirken mizah alanyazını gözden geçirilmiştir. Geliştirilen form, erken
çocukluk gelişimi ve çocuk edebiyatı alanlarında uzman olan üç akademisyen
tarafından değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında 80 resimli öykü kitabı
içerik analizi tekniği ile değerlendirilmiştir. Sonuçlar incelendiğinde, en sık
karşılaşılan mizahi öge olasılık dışı (f=228) olma durumudur. Bu ögeyi
uyumsuzluk (f=136), abartma (f=128)
ve sürpriz (f=66) olma durumu izlemektedir. Ebeveynler ve öğretmenlerin yapması
gereken, kitapların iç ve dış özelliklerini dikkatlice incelemektir. Öyküler
baştan sona okunmalı, temaların çocuklar için doğru seviyede aktarılıp
aktarılmadığı ve görsellerin bu temaları destekleyici olup olmadığı gözden
geçirilmelidir. Gülmek ve eğlenmek, dolayısıyla yetişkinlerin anlayışından
farklı içerikte de olsa mizah, çocukların yaşamında oldukça yer kaplayan ve
zihinlerini geliştiren bir araçtır. Çocuklarda doğal olarak var olan bu
unsurları gerek kitaplardaki öykü ve görsellerle gerekse de oyunlarla
desteklemek, pek çok bilgiyi çocuklara kazandırmanın yanı sıra çeşitli yaşamsal
becerilerin edinilmesi için de gerekli görülmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 11 |