Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Sayı: 17, 83 - 94, 24.01.2020
https://doi.org/10.30786/jef.486282

Öz

Kaynakça

  • Alat, Z. & Türk, H. (2018). İlkokullarda görev yapan idarecilerin ve psikolojik danışmanların öğrencilere yönelik cinsel tacizler hakkındaki deneyimleri ve uygulamaları.[Experiences and Practices of Primary School Principals and Counselors on Sexual Harassment Towards Students], Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 182-208.
  • Arası, Ş. , Özan, S. Tımbıl, S., Şemin S. & Kasapçı, O. ( 2016). Öğrencilerin okulda maruz kaldıkları duygusal ve fiziksel şiddet.[Exposure of Students to Emotional and Physical Violence in the School Environment], Research Article Arch Neuropsychiatry, 53, 303-310.
  • Ayan, S. (2007). Aile içinde şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri.[Aggressiveness tendencies of the children exposed to domestic violence] Anatolian Journal of Psychiatry, 8, 206-214.
  • Ayhan, İ.& Çubukcu, K.M. ( 2007). Suç ve kent ilişkisine ampirik bakış: Literatür Taraması. [Empirical Overview of Crime and City Relationship: Literature] Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, [Süleyman Demirel University Journal of the Institute of Social Sciences], 3 (5), 30-55.
  • Carney, J.V. (2000). Bullied to death: Perceptions of peer abuse and suicidal behavior during adolescence. School Psychology International, 21, 213-223.
  • Chiodo, D; Crooks, C; Hughes, R; Jaffe, P; Wolfe, D.A. (2009). Impact of sexual harassment victimization by peers on subsequent adolescent victimization and adjustment: a longitudinal study. Journal of Adolescent Health, 45 (3), 246-252.
  • Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği (2006).[ Sexual Education Treatment and Research Association] Cinsel yaşam ve sorunları.[Sexual Educatıon and problems] Ankara: CETAD.
  • Cömert, Ö. & Sevim, Y. (2017). Çocuk ve suç ilişkisinin sosyolojik suç kuramları ile incelenmesi. [Investigation of child and crime with sociological crime theories], Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Journal of Bitlis Eren University Institute of Social Sciences], 6 (1), 29-40.
  • Çopur, E., Ulutaşdemir, N. & Balsak, H.( 2015) Çocuk ve suç. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi “Erken Müdahale” [Child and Crime. International Participation III. Congress on Child Development and Education “Early Interventıon”] http://dergipark.gov.tr/download/article-file/88852
  • Cullen, F. T. & Agnew, R. (2003).Criminological theory: Past to present. Los Angeles, CA: Roxberry Publishing Company.
  • Demirbaş, T. (2016). Kriminoloji.[Criminology] Ankara: Seçkin.
  • Demirkasımoğlu, N. & Çetin, S. K. (2015).Öğretmen ve yöneticilerin etik ve etik dışı davranışlarının basına yansımaları.[Reflections of teachers’ and school administrators’ ethical and unethical behaviors to the press] Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi.[Journal of social sciences and humanities researches] 34, 95-110.
  • Doğan, İ. (2011). “Çocuk hakları açısından Türkiye’de çocuk olgusu [child phenomenon in Turkey in terms of children's rights,] Milli Eğitim Dergisi, 151.http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi 151/dogan.htm.
  • Dönmez, A. & Çubukçu, Z. (2012) İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okuldaki şiddet üzerine görüşleri,[Primary School Teachers Views Of Violence In Schools] Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,[Electronic Journal of Social Sciences]11 (40), 89 – 108.
  • Dönmezer, S. (1994). Kriminoloji, [Criminology]. İstanbul: Beta Publishing.
  • Erdemir, N. ( 1988). Hukuk Devleti ve Savunma Hakkı. [State of Law and Right of Defense] Türkiye Barolar Birliği Dergisi [The Journal of Turkish Bar Association], (1), 81-90.
  • Erkan, R. Bağlı, M. Sümer, F. & Ünver, M. (2002). Sosyal çevrenin sokak çocukluğuna ve çocuk suçluluğuna etkisi[Influence of Social Environment on Street Childhood and Juvenile Delinquency] http://dergipark.gov.tr/download/article-file/88899.
  • Göktürk, N. (2016). Suçun yasal tanımında yer alan ‘hukuka aykırılık’ ifadesinin icra ettiği fonksiyon. [The Function Of The “Illegality” Which Stated In The Legal Definition Of The Offence ], İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi.[The journal of İnönü Faculty of Law]7, 407-450.
  • Gömleksiz, M, Kilimci, S. , Vural, R. A. , Demir, Ö., Meek K. Ç. & Erdal, E. (2008). Okul bahçeleri mercek altında: şiddet ve çocuk hakları üzerine nitel bir çalışma. [School Yards Under The Magnifying Glass: A Qualitative Study on Violence and Childrens’ Rights]. İlköğretim Online.[Elementary Education Online], 7(2), 273-287.
  • Güllü, İ. (2014). Suç olgusuna teorik ve eleştirel bir yaklaşım.[A Theoretical And Critical Approach To The Fact Of Crime],KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırma Dergisi [KMÜ The Journal of Social and Economical Researches], 16 (Special Issue I): 104-107.
  • Güven, O. Ö. (2017). Suçun sosyolojisi ve haber söyleminde temsili,[Sociology of Crime and Its Representation in the News Discourse] Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (1), 176-195.
  • Hoşgörür, V. & Orhan, A. (2017) Okulda zorbalık ve şiddetin nedenleri ve önlenmesinin yönetimi (Muğla Merkez İlçe Örneği). [The Causes of Bullying and Violence at Schools and Managing the Prevention of It (The Sample of Muğla Province)] Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,[ The Journal of Bayburt Faculty of Education ],12 (24),859 - 880.
  • Işık, H. (2006).Çocuk suçluluğu ve okullar ile ilişkisi.[Youth crime And Its Relations With Schools]Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), [Ahi Evran University Kırşehir Faculty of Education] 7(2), 287-299.
  • Karaman, Y. & Taşkın, P. ( 2017). Eğitim Hukuku. [Educational Law] Ankara: Siyasal.
  • Kızmaz, Z. (2005). Sosyolojik suç kuramlarının suç olgusunu açıklama potansiyelleri üzerine bir değerlendirme. [An evaluation on explaining the potentials of the crime phenomena related to the sociological crime theories] C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. [C.Ü. The Journal of Social Sciences ] 29 (2), 149-174.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki şiddet davranışının kaynakları üzerine kuramsal bir yaklaşım.[A theoretical approach to the roots of violence behaviors at schools ] Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, [C.Ü. The Journal of Social Sciences ], 30(11), 47-70.
  • Mahiroğlu. A. & Buluç B. (2003). “Ortaöğretim kurumlarında fiziksel ceza uygulamaları” [Physicalnpunishment in secondary education instituations]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 1/1 [Turkish Journal of Educational Science].
  • Menteşe. S. (2012) Sosyo-kültürel ve fiziki mekânların çocukların suça yönelme ya da suç işlemeye etkilerinin Van İli Ölçeğinde Araştırması.[The effect of socio-cultural and physical environments on children’s gravitation towards crime and juvenile delinquency based on the example of the city of Van ]. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(4), 1275-1305.
  • Miller, T. W. Cleyton, R., Miller J. M., Bilyeu. (2000) Violence in schools: Clinical issues and case analysis for high-risk children. Child Psychiatry and Human Development, 30, 255-272.
  • Özmen, F. & Küçük, N. (2013). İki ayrı zaman diliminde okulda şiddet durumu. [The Violence Situation At A School In Two Different Time Periods] CBS Sosyal Bilimler Dergisi, [CBS Journal of Social Sciences] 11 (2), 78-96.
  • Polat, O. (2004), Kriminoloji ve kriminalistik üzerine notlar, [The notes about criminology and criminalistic ], Ankara: Seçkin.
  • Roy F. Baumeister Case Western. (1990). Reserve university suicide as escape from self psychological review, 97(1), 90-113. Sırma, Ö. (2012) Ceza hukukunda hukuka aykırılık. [Contradition to law in criminal law] Fasikül Hukuku Dergisi, 4(29), 15-21.
  • Smith, D. L. & Smith, B. J. (2006). Perceptions of violence: The views of teachers who left urban schools. The high School Journal, 89 (3), 33-42.
  • Soyaslan, D. (1996). Kriminoloji. suç ve ceza bilimleri. [Criminology, crime and punishment sciences]Ankara: Yetkin.
  • Uzbaş, A. (2009). Okul psikolojik danışmanlarının okulda saldırganlık ve şiddete yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. [The evaluation of school counselors’ opinions about school violence and aggression] Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, [The Journal of Mehmet Akif Ersoy University Educational Faculty] 9(18) , 90-110.
  • Yıldırım, A. & H. Simsek (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. [Qualitative research design on social sciences], Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. (2014). Sosyo-kültürel yapı ve suç olgusu arasındaki ilişki: Malatya İli Örneği. [The Relationship between socio- cultural structure and crime phenomenon: The sample of Malatya] KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si. 16 (Special Issue I), 1-7.

Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers

Yıl 2020, Sayı: 17, 83 - 94, 24.01.2020
https://doi.org/10.30786/jef.486282

Öz

The aim of this study was to assess the charges brought against teachers in criminal courts in Turkey. A qualitative research method was used in the study. The study used the document analysis method because it involved the study of legal documents. In order to determine what cases against teachers were brought to trial between 2004 and 2018, charges filed against teachers were obtained via www.kazancı.com and www.LegalBank.com. databases. The themes in the study were determined in accordance with the Turkish Criminal Law as crimes against the person, crimes against the nation and the state, and crimes against society. The study was initiated as a result of the fact that cases of violence in schools have increased rapidly in recent years. One factor in this is offenses committed by teachers, and this situation will cause grave social problems in the future if no measures are taken. It was found that most charges brought against teachers in the criminal courts were cases related to crimes against the person. This was followed by crimes against the nation and state and crimes against society. The curriculum of Faculties of Education should include courses such as human rights, education law, anger control and conflict management to raise teachers’ awareness of these issues.

Kaynakça

  • Alat, Z. & Türk, H. (2018). İlkokullarda görev yapan idarecilerin ve psikolojik danışmanların öğrencilere yönelik cinsel tacizler hakkındaki deneyimleri ve uygulamaları.[Experiences and Practices of Primary School Principals and Counselors on Sexual Harassment Towards Students], Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 182-208.
  • Arası, Ş. , Özan, S. Tımbıl, S., Şemin S. & Kasapçı, O. ( 2016). Öğrencilerin okulda maruz kaldıkları duygusal ve fiziksel şiddet.[Exposure of Students to Emotional and Physical Violence in the School Environment], Research Article Arch Neuropsychiatry, 53, 303-310.
  • Ayan, S. (2007). Aile içinde şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri.[Aggressiveness tendencies of the children exposed to domestic violence] Anatolian Journal of Psychiatry, 8, 206-214.
  • Ayhan, İ.& Çubukcu, K.M. ( 2007). Suç ve kent ilişkisine ampirik bakış: Literatür Taraması. [Empirical Overview of Crime and City Relationship: Literature] Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, [Süleyman Demirel University Journal of the Institute of Social Sciences], 3 (5), 30-55.
  • Carney, J.V. (2000). Bullied to death: Perceptions of peer abuse and suicidal behavior during adolescence. School Psychology International, 21, 213-223.
  • Chiodo, D; Crooks, C; Hughes, R; Jaffe, P; Wolfe, D.A. (2009). Impact of sexual harassment victimization by peers on subsequent adolescent victimization and adjustment: a longitudinal study. Journal of Adolescent Health, 45 (3), 246-252.
  • Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği (2006).[ Sexual Education Treatment and Research Association] Cinsel yaşam ve sorunları.[Sexual Educatıon and problems] Ankara: CETAD.
  • Cömert, Ö. & Sevim, Y. (2017). Çocuk ve suç ilişkisinin sosyolojik suç kuramları ile incelenmesi. [Investigation of child and crime with sociological crime theories], Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Journal of Bitlis Eren University Institute of Social Sciences], 6 (1), 29-40.
  • Çopur, E., Ulutaşdemir, N. & Balsak, H.( 2015) Çocuk ve suç. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi “Erken Müdahale” [Child and Crime. International Participation III. Congress on Child Development and Education “Early Interventıon”] http://dergipark.gov.tr/download/article-file/88852
  • Cullen, F. T. & Agnew, R. (2003).Criminological theory: Past to present. Los Angeles, CA: Roxberry Publishing Company.
  • Demirbaş, T. (2016). Kriminoloji.[Criminology] Ankara: Seçkin.
  • Demirkasımoğlu, N. & Çetin, S. K. (2015).Öğretmen ve yöneticilerin etik ve etik dışı davranışlarının basına yansımaları.[Reflections of teachers’ and school administrators’ ethical and unethical behaviors to the press] Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi.[Journal of social sciences and humanities researches] 34, 95-110.
  • Doğan, İ. (2011). “Çocuk hakları açısından Türkiye’de çocuk olgusu [child phenomenon in Turkey in terms of children's rights,] Milli Eğitim Dergisi, 151.http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi 151/dogan.htm.
  • Dönmez, A. & Çubukçu, Z. (2012) İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okuldaki şiddet üzerine görüşleri,[Primary School Teachers Views Of Violence In Schools] Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,[Electronic Journal of Social Sciences]11 (40), 89 – 108.
  • Dönmezer, S. (1994). Kriminoloji, [Criminology]. İstanbul: Beta Publishing.
  • Erdemir, N. ( 1988). Hukuk Devleti ve Savunma Hakkı. [State of Law and Right of Defense] Türkiye Barolar Birliği Dergisi [The Journal of Turkish Bar Association], (1), 81-90.
  • Erkan, R. Bağlı, M. Sümer, F. & Ünver, M. (2002). Sosyal çevrenin sokak çocukluğuna ve çocuk suçluluğuna etkisi[Influence of Social Environment on Street Childhood and Juvenile Delinquency] http://dergipark.gov.tr/download/article-file/88899.
  • Göktürk, N. (2016). Suçun yasal tanımında yer alan ‘hukuka aykırılık’ ifadesinin icra ettiği fonksiyon. [The Function Of The “Illegality” Which Stated In The Legal Definition Of The Offence ], İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi.[The journal of İnönü Faculty of Law]7, 407-450.
  • Gömleksiz, M, Kilimci, S. , Vural, R. A. , Demir, Ö., Meek K. Ç. & Erdal, E. (2008). Okul bahçeleri mercek altında: şiddet ve çocuk hakları üzerine nitel bir çalışma. [School Yards Under The Magnifying Glass: A Qualitative Study on Violence and Childrens’ Rights]. İlköğretim Online.[Elementary Education Online], 7(2), 273-287.
  • Güllü, İ. (2014). Suç olgusuna teorik ve eleştirel bir yaklaşım.[A Theoretical And Critical Approach To The Fact Of Crime],KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırma Dergisi [KMÜ The Journal of Social and Economical Researches], 16 (Special Issue I): 104-107.
  • Güven, O. Ö. (2017). Suçun sosyolojisi ve haber söyleminde temsili,[Sociology of Crime and Its Representation in the News Discourse] Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (1), 176-195.
  • Hoşgörür, V. & Orhan, A. (2017) Okulda zorbalık ve şiddetin nedenleri ve önlenmesinin yönetimi (Muğla Merkez İlçe Örneği). [The Causes of Bullying and Violence at Schools and Managing the Prevention of It (The Sample of Muğla Province)] Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,[ The Journal of Bayburt Faculty of Education ],12 (24),859 - 880.
  • Işık, H. (2006).Çocuk suçluluğu ve okullar ile ilişkisi.[Youth crime And Its Relations With Schools]Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), [Ahi Evran University Kırşehir Faculty of Education] 7(2), 287-299.
  • Karaman, Y. & Taşkın, P. ( 2017). Eğitim Hukuku. [Educational Law] Ankara: Siyasal.
  • Kızmaz, Z. (2005). Sosyolojik suç kuramlarının suç olgusunu açıklama potansiyelleri üzerine bir değerlendirme. [An evaluation on explaining the potentials of the crime phenomena related to the sociological crime theories] C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. [C.Ü. The Journal of Social Sciences ] 29 (2), 149-174.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki şiddet davranışının kaynakları üzerine kuramsal bir yaklaşım.[A theoretical approach to the roots of violence behaviors at schools ] Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, [C.Ü. The Journal of Social Sciences ], 30(11), 47-70.
  • Mahiroğlu. A. & Buluç B. (2003). “Ortaöğretim kurumlarında fiziksel ceza uygulamaları” [Physicalnpunishment in secondary education instituations]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 1/1 [Turkish Journal of Educational Science].
  • Menteşe. S. (2012) Sosyo-kültürel ve fiziki mekânların çocukların suça yönelme ya da suç işlemeye etkilerinin Van İli Ölçeğinde Araştırması.[The effect of socio-cultural and physical environments on children’s gravitation towards crime and juvenile delinquency based on the example of the city of Van ]. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(4), 1275-1305.
  • Miller, T. W. Cleyton, R., Miller J. M., Bilyeu. (2000) Violence in schools: Clinical issues and case analysis for high-risk children. Child Psychiatry and Human Development, 30, 255-272.
  • Özmen, F. & Küçük, N. (2013). İki ayrı zaman diliminde okulda şiddet durumu. [The Violence Situation At A School In Two Different Time Periods] CBS Sosyal Bilimler Dergisi, [CBS Journal of Social Sciences] 11 (2), 78-96.
  • Polat, O. (2004), Kriminoloji ve kriminalistik üzerine notlar, [The notes about criminology and criminalistic ], Ankara: Seçkin.
  • Roy F. Baumeister Case Western. (1990). Reserve university suicide as escape from self psychological review, 97(1), 90-113. Sırma, Ö. (2012) Ceza hukukunda hukuka aykırılık. [Contradition to law in criminal law] Fasikül Hukuku Dergisi, 4(29), 15-21.
  • Smith, D. L. & Smith, B. J. (2006). Perceptions of violence: The views of teachers who left urban schools. The high School Journal, 89 (3), 33-42.
  • Soyaslan, D. (1996). Kriminoloji. suç ve ceza bilimleri. [Criminology, crime and punishment sciences]Ankara: Yetkin.
  • Uzbaş, A. (2009). Okul psikolojik danışmanlarının okulda saldırganlık ve şiddete yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. [The evaluation of school counselors’ opinions about school violence and aggression] Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, [The Journal of Mehmet Akif Ersoy University Educational Faculty] 9(18) , 90-110.
  • Yıldırım, A. & H. Simsek (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. [Qualitative research design on social sciences], Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. (2014). Sosyo-kültürel yapı ve suç olgusu arasındaki ilişki: Malatya İli Örneği. [The Relationship between socio- cultural structure and crime phenomenon: The sample of Malatya] KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si. 16 (Special Issue I), 1-7.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Ökdem 0000-0002-9155-6922

Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Ökdem, M. (2020). Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers. Journal of Education and Future(17), 83-94. https://doi.org/10.30786/jef.486282
AMA Ökdem M. Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers. JEF. Ocak 2020;(17):83-94. doi:10.30786/jef.486282
Chicago Ökdem, Meltem. “Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers”. Journal of Education and Future, sy. 17 (Ocak 2020): 83-94. https://doi.org/10.30786/jef.486282.
EndNote Ökdem M (01 Ocak 2020) Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers. Journal of Education and Future 17 83–94.
IEEE M. Ökdem, “Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers”, JEF, sy. 17, ss. 83–94, Ocak 2020, doi: 10.30786/jef.486282.
ISNAD Ökdem, Meltem. “Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers”. Journal of Education and Future 17 (Ocak 2020), 83-94. https://doi.org/10.30786/jef.486282.
JAMA Ökdem M. Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers. JEF. 2020;:83–94.
MLA Ökdem, Meltem. “Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers”. Journal of Education and Future, sy. 17, 2020, ss. 83-94, doi:10.30786/jef.486282.
Vancouver Ökdem M. Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers. JEF. 2020(17):83-94.