Purpose: In this study, entrepreneurship perception in the first and second generations was tried to determine by discussing reasons for being entrepreneur, ideal entrepreneurial characteristics, selection of the next generation of entrepreneurs, expectations from the generations Methodology: Semi-structured interviews were done with four founder and nine next generations. Findings: The results showed that as to entrepreneurships, “commitment to job” and “communication” are the most important features, also the founders of the company have lots of job experienced. While selecting the successors, the hierarchy in the family and gender are effective. Moreover, next generations reported that founders expect companies’ sustainability and development from them however when the founders answered the questions about the expectations from successors, they said that there is no expectation. Practical Implications: The realization of this study in different provinces will be useful in comparing the results. Originality: The article is an original research that shows the difference in entrepreneurship perception of first and second generation in family businesses.
Amaç: Çalışmada birinci ve ikinci kuşaktaki girişimcilik algısı, kişilerin girişimci olmasındaki sebepler, ideal girişimci özellikleri, girişimcinin sonraki kuşak seçimi, kuşaklardan beklentiler tartışılarak belirlenmeye çalışılmıştır. Yöntem: Dördü işletme kurucusu dokuz yönetime aday olan kuşakla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bulgular: Söylem analizi sonucunda “işine bağlılık” ve “iletişim” en önemli özellikler arasında sayılmış ve işletme kurucularının birçok iş deneyimi olduğu görülmüştür. Sonraki kuşakların seçiminde ailedeki yaş sıralaması ve cinsiyetin önemsendiği anlaşılmıştır. Ayrıca, sonraki kuşaklar işletmenin sürdürülebilirliğinin sağlanması ve geliştirmesinin kendilerinden beklendiğini aktarmış fakat kurucuların sonraki kuşaklardan beklentilerinin olmadığı görülmüştür. Sonuç ve Öneriler: Bu çalışmanın farklı illerde gerçekleştirilmesi sonuçların karşılaştırılması açısından faydalı olacaktır. Özgün Değer: Makale, aile işletmelerinde birinci ve ikinci kuşağın girişimcilik algısındaki farklılığı ortaya koyan özgün bir araştırmadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |