BibTex RIS Kaynak Göster

First and Second Generations’Entrepreneurship Perception in Family Businesses: A Qualitative Research on Family Businesses in Bucak

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 97 - 120, 01.12.2018

Öz

Purpose: In this study, entrepreneurship perception in the first and second generations was tried to determine by discussing reasons for being entrepreneur, ideal entrepreneurial characteristics, selection of the next generation of entrepreneurs, expectations from the generations Methodology: Semi-structured interviews were done with four founder and nine next generations. Findings: The results showed that as to entrepreneurships, “commitment to job” and “communication” are the most important features, also the founders of the company have lots of job experienced. While selecting the successors, the hierarchy in the family and gender are effective. Moreover, next generations reported that founders expect companies’ sustainability and development from them however when the founders answered the questions about the expectations from successors, they said that there is no expectation. Practical Implications: The realization of this study in different provinces will be useful in comparing the results. Originality: The article is an original research that shows the difference in entrepreneurship perception of first and second generation in family businesses.

Kaynakça

  • Akdoğan, A. A., Oflazer, S. (2012), Aile İşletmelerinde Kurucu”nun Değerlerini Belirlemeye Yönelik Nitel Bir Araştırma: Kayseri Örneği, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi 5. Aile İşletmeleri Kongresi 3 -18
  • Akın H. B., Yılmaz N. (2004), Aile İşletmelerinde Büyüme Ve Kurumsallaşma Sürecinde Kuşaklar Arası Farklılıklar Üzerine Karaman Bölgesinde Bir Araştırma, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi 1. Aile İşletmeleri Kongresi, 178-188
  • Akın, Adnan (2010), “İnsan Sermayesi Kaynakları Açısından Girişimci Özellikleri Anadolu Girişimcileri Üzerine Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26,8-22.
  • Akpınar, S. (2011), Girişimciliğin Temel Bilgileri, Kocaeli: Umuttepe Yayınları
  • Bahçıvan, E. (2014), Açılış Konuşmaları, 6. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı, 10 – 11 Nisan, İstanbul.
  • Bal, H. (2016), Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri (Uygulamalı - Örnekli), Bursa: Sentez Yayıncılık
  • Baş, T., Akturan, U. (2017), Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri Örnek Uygulamalı Adım Adım Vaka Analizi, Ankara : Seçkin Yayıncılık
  • Benmayor G. (2017), “Ekonominin tüm yükü Aile Şirketlerinde”, http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/gila-benmayor/ekonominin-tum-yuku-aile-sirketlerinde-40416181, (21.02.2018).
  • Bozkurt, Öznur (2007), “Girişimcilik Eğiliminde Kişilik Özelliklerinin Önemi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2): 93–111.
  • Çakmak Otluoğlu, K. Ö., Yeşildal E., Uyargil C. (2012), “İkinci ve Üçüncü Kuşak Aile Üyelerinin Güncel Kariyer Yaklaşımları Açısından Kariyer Planlarının İncelenmesine İlişkin Bir Araştırma”, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi. Aile İşletmeleri Kongresi, 175 -184
  • Çelik, A., Akgemci, T., Şimşek M. Ş. (2013), Girişimcilik ve Küçük İşletme Yönetimi, Ankara : Gazi Kitabevi
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2015), Girişimcilik ile İlgili Bazı Temel Kavramlar, s. 21 - 37
  • (Ed.) M. Paksoy ve A. Özgöz. Girişimcilik, İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Daft, Richard L. (2005), The Leadership Experience, Third Edition, Canada : Thomson South-Western College Publishing.
  • Dikmen, Ç., Çakınberk, A., Aksel, İ. ve Çakır, A. (2006), “Aile İşletmelerinde Yönetimin Devredilmesi Sürecinde Varisten Beklenen Özelliklerin Belirlenmesi: İstanbul Örme Sanayicileri Derneği (Örsad) Üyelerine Bir Uygulama”, 2. Aile İşletmeleri Kongresi, İstanbul, 162- 173
  • Döm, S. (2012), Girişimcilik ve Küçük İşletme Yöneticiliği, Ankara: Detay Yayıncılık Drucker, Peter F. (1998), “The Discipline of Innovation”, Harvard Business Review, 76(6), 149-160
  • Erdoğmuş, N. (2004), Birinci Kuşağın Gözüyle Aile İşletmelerinde Örgütsel Yedekleme (Succession Planning), İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi 1. Aile İşletmeleri Kongresi, 202-211
  • Geısler, E. (1993), “Middle Managers as Internal Corporate Entrepreneurs: An Unfolding Agenda”, Interfaces, 23(6): 52-63.
  • Güney. S., Çetin. A. (2003), “Kültürün Girişimciliğe Etkisi ve Türkiye’de Girişimcilik Kültürü”, Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(1), 189 – 210
  • Hebert, R. F., Link, A. N. (2009), A History of Entrepreneurship, Londra New York: Routledge, Herron, L. (1992), “Cultivating Corporate Entrepreneurs”, Human Resource Planning, 15(4), 3- 14.
  • Hisrich, R. D., Peters, M., Shepherd, D. A. (2005), Entrepreneurship, 6th Edition, New York : McGraw-Hill.
  • Hitt, M. A., Black, S., Porter L. W. (2005), Management, International Edition, New Jersey: Pearson Prentice-Hall.
  • İrmiş, A. Durak, İ., Özdemir, L. (2010), Girişimcilik Kültürü Anadolu Girişimciliğinden Örnekler, Bursa: Ekin Yayınları.
  • Kesken, J., Şengül, A., Çapraz B. (2004), “Girişimcilik Ateşi Bütün Aileyi Sarmadığında... İkinci Ve Üçüncü Kuşakların Aile İşletmesinde Çalışmaya Karsı Tutumları” İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi 1. Aile İşletmeleri Kongresi, 431- 440
  • Kiracı M., Alkara İ. (2009), “Aile İşletmelerinde Kurumsallaşmaya Verilen Önem Ve Turizm Sektöründeki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma: Alanya-Eskişehir Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 167- 197
  • Korkmazyürek, H., Hazır, K. (2014), Algı Tutum ve Duygular, (Ed.) Ünsal Sığrı ve Sait Gürbüz), Örgütsel Davranış, İstanbul: Beta yayıncılık.
  • Köseoğlu, M. A., Karayormuk K. (2008), Aile İşletmelerinde Yasam Seyrine Göre Strateji Olusturma Süreçlerinin Analizi, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi, 3. Aile İşletmeleri Kongresi, 289- 299
  • Marangoz, M. (2013). Girişimcilik, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Onay Özkaya M, Muter Şengül C. (2006), “Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma Ve İkinci Kuşağın “Kurumsallaşma” Konusuna Bakış Açısı”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 109-126
  • Özkara, B., Kızıldağ, D. (2012), Aile İşletmelerinde Kadın Üyelerin Rolü: Afyonkarahisar İlinde Bir Araştırma, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi, 5. Aile İşletmeleri Kongresi, 127- 144
  • Özmen, İ. (2016), “Girişimcilik Kavramı ve Girişimciliğin Gelişimi”, s. 3-30, (Ed.) Kahraman ÇATI, Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi, 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Reyhanoğlu, M., Sırkıntıoğlu Ş. (2016), “Aile İşletmelerinde Aile Değerlerinin Örgüt Kültürüne Etkisi”, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (3), 574-596.
  • Soysal, A. (2010), “Kadın Girişimcilerin Özellikleri, Karşılaştıkları Sorunlar ve İş Kuracak Kadınlara Öneriler: Kahramanmaraş İlinde Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5 (1), 71-95.
  • Şen, Z. (2015), “Girişimcilik Kavramı ve Gelişimi”. s. 39 – 53, (Ed.) M. Paksoy ve A. Özgöz., Girişimcilik, İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Tutar, H., Altınkaynak, F. (2013), Girişimcilik (Temel Girişimcilik ve İş Kurma Süreci), Ankara: Detay Yayıncılık
  • Uygun, M., Güner, E. (2016), “Gençlerin Girişimcilik Eğilimlerinde Girişimci ve Girişimcilik Algılarının Rolü”, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,8(3),55-66.
  • Uzuntepe, S. (2017), Dünyada ve Türkiye’de, Tarihsel Süreçte Girişimciliğin Gelişim Süreci, Maliye Finans Yazıları, 53-70
  • Vera C. F., Dean M. A. (2005), “An Examination of the Challenges Daughters Face in Family Business Succession”, Journal of the Family Firm Institute, 18 (4): 325-345

Aile İşletmelerinde Birinci ve İkinci Kuşakların Girişimcilik Algısı: Bucak’taki Aile İşletmeleri Üzerinde Nitel Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 97 - 120, 01.12.2018

Öz

Amaç: Çalışmada birinci ve ikinci kuşaktaki girişimcilik algısı, kişilerin girişimci olmasındaki sebepler, ideal girişimci özellikleri, girişimcinin sonraki kuşak seçimi, kuşaklardan beklentiler tartışılarak belirlenmeye çalışılmıştır. Yöntem: Dördü işletme kurucusu dokuz yönetime aday olan kuşakla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bulgular: Söylem analizi sonucunda “işine bağlılık” ve “iletişim” en önemli özellikler arasında sayılmış ve işletme kurucularının birçok iş deneyimi olduğu görülmüştür. Sonraki kuşakların seçiminde ailedeki yaş sıralaması ve cinsiyetin önemsendiği anlaşılmıştır. Ayrıca, sonraki kuşaklar işletmenin sürdürülebilirliğinin sağlanması ve geliştirmesinin kendilerinden beklendiğini aktarmış fakat kurucuların sonraki kuşaklardan beklentilerinin olmadığı görülmüştür. Sonuç ve Öneriler: Bu çalışmanın farklı illerde gerçekleştirilmesi sonuçların karşılaştırılması açısından faydalı olacaktır. Özgün Değer: Makale, aile işletmelerinde birinci ve ikinci kuşağın girişimcilik algısındaki farklılığı ortaya koyan özgün bir araştırmadır.

Kaynakça

  • Akdoğan, A. A., Oflazer, S. (2012), Aile İşletmelerinde Kurucu”nun Değerlerini Belirlemeye Yönelik Nitel Bir Araştırma: Kayseri Örneği, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi 5. Aile İşletmeleri Kongresi 3 -18
  • Akın H. B., Yılmaz N. (2004), Aile İşletmelerinde Büyüme Ve Kurumsallaşma Sürecinde Kuşaklar Arası Farklılıklar Üzerine Karaman Bölgesinde Bir Araştırma, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi 1. Aile İşletmeleri Kongresi, 178-188
  • Akın, Adnan (2010), “İnsan Sermayesi Kaynakları Açısından Girişimci Özellikleri Anadolu Girişimcileri Üzerine Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26,8-22.
  • Akpınar, S. (2011), Girişimciliğin Temel Bilgileri, Kocaeli: Umuttepe Yayınları
  • Bahçıvan, E. (2014), Açılış Konuşmaları, 6. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı, 10 – 11 Nisan, İstanbul.
  • Bal, H. (2016), Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri (Uygulamalı - Örnekli), Bursa: Sentez Yayıncılık
  • Baş, T., Akturan, U. (2017), Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri Örnek Uygulamalı Adım Adım Vaka Analizi, Ankara : Seçkin Yayıncılık
  • Benmayor G. (2017), “Ekonominin tüm yükü Aile Şirketlerinde”, http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/gila-benmayor/ekonominin-tum-yuku-aile-sirketlerinde-40416181, (21.02.2018).
  • Bozkurt, Öznur (2007), “Girişimcilik Eğiliminde Kişilik Özelliklerinin Önemi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2): 93–111.
  • Çakmak Otluoğlu, K. Ö., Yeşildal E., Uyargil C. (2012), “İkinci ve Üçüncü Kuşak Aile Üyelerinin Güncel Kariyer Yaklaşımları Açısından Kariyer Planlarının İncelenmesine İlişkin Bir Araştırma”, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi. Aile İşletmeleri Kongresi, 175 -184
  • Çelik, A., Akgemci, T., Şimşek M. Ş. (2013), Girişimcilik ve Küçük İşletme Yönetimi, Ankara : Gazi Kitabevi
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2015), Girişimcilik ile İlgili Bazı Temel Kavramlar, s. 21 - 37
  • (Ed.) M. Paksoy ve A. Özgöz. Girişimcilik, İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Daft, Richard L. (2005), The Leadership Experience, Third Edition, Canada : Thomson South-Western College Publishing.
  • Dikmen, Ç., Çakınberk, A., Aksel, İ. ve Çakır, A. (2006), “Aile İşletmelerinde Yönetimin Devredilmesi Sürecinde Varisten Beklenen Özelliklerin Belirlenmesi: İstanbul Örme Sanayicileri Derneği (Örsad) Üyelerine Bir Uygulama”, 2. Aile İşletmeleri Kongresi, İstanbul, 162- 173
  • Döm, S. (2012), Girişimcilik ve Küçük İşletme Yöneticiliği, Ankara: Detay Yayıncılık Drucker, Peter F. (1998), “The Discipline of Innovation”, Harvard Business Review, 76(6), 149-160
  • Erdoğmuş, N. (2004), Birinci Kuşağın Gözüyle Aile İşletmelerinde Örgütsel Yedekleme (Succession Planning), İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi 1. Aile İşletmeleri Kongresi, 202-211
  • Geısler, E. (1993), “Middle Managers as Internal Corporate Entrepreneurs: An Unfolding Agenda”, Interfaces, 23(6): 52-63.
  • Güney. S., Çetin. A. (2003), “Kültürün Girişimciliğe Etkisi ve Türkiye’de Girişimcilik Kültürü”, Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(1), 189 – 210
  • Hebert, R. F., Link, A. N. (2009), A History of Entrepreneurship, Londra New York: Routledge, Herron, L. (1992), “Cultivating Corporate Entrepreneurs”, Human Resource Planning, 15(4), 3- 14.
  • Hisrich, R. D., Peters, M., Shepherd, D. A. (2005), Entrepreneurship, 6th Edition, New York : McGraw-Hill.
  • Hitt, M. A., Black, S., Porter L. W. (2005), Management, International Edition, New Jersey: Pearson Prentice-Hall.
  • İrmiş, A. Durak, İ., Özdemir, L. (2010), Girişimcilik Kültürü Anadolu Girişimciliğinden Örnekler, Bursa: Ekin Yayınları.
  • Kesken, J., Şengül, A., Çapraz B. (2004), “Girişimcilik Ateşi Bütün Aileyi Sarmadığında... İkinci Ve Üçüncü Kuşakların Aile İşletmesinde Çalışmaya Karsı Tutumları” İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi 1. Aile İşletmeleri Kongresi, 431- 440
  • Kiracı M., Alkara İ. (2009), “Aile İşletmelerinde Kurumsallaşmaya Verilen Önem Ve Turizm Sektöründeki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma: Alanya-Eskişehir Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 167- 197
  • Korkmazyürek, H., Hazır, K. (2014), Algı Tutum ve Duygular, (Ed.) Ünsal Sığrı ve Sait Gürbüz), Örgütsel Davranış, İstanbul: Beta yayıncılık.
  • Köseoğlu, M. A., Karayormuk K. (2008), Aile İşletmelerinde Yasam Seyrine Göre Strateji Olusturma Süreçlerinin Analizi, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi, 3. Aile İşletmeleri Kongresi, 289- 299
  • Marangoz, M. (2013). Girişimcilik, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Onay Özkaya M, Muter Şengül C. (2006), “Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma Ve İkinci Kuşağın “Kurumsallaşma” Konusuna Bakış Açısı”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 109-126
  • Özkara, B., Kızıldağ, D. (2012), Aile İşletmelerinde Kadın Üyelerin Rolü: Afyonkarahisar İlinde Bir Araştırma, İstanbul Kültür Üniversitesi İİBF Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Araştırma Merkezi, 5. Aile İşletmeleri Kongresi, 127- 144
  • Özmen, İ. (2016), “Girişimcilik Kavramı ve Girişimciliğin Gelişimi”, s. 3-30, (Ed.) Kahraman ÇATI, Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi, 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Reyhanoğlu, M., Sırkıntıoğlu Ş. (2016), “Aile İşletmelerinde Aile Değerlerinin Örgüt Kültürüne Etkisi”, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (3), 574-596.
  • Soysal, A. (2010), “Kadın Girişimcilerin Özellikleri, Karşılaştıkları Sorunlar ve İş Kuracak Kadınlara Öneriler: Kahramanmaraş İlinde Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5 (1), 71-95.
  • Şen, Z. (2015), “Girişimcilik Kavramı ve Gelişimi”. s. 39 – 53, (Ed.) M. Paksoy ve A. Özgöz., Girişimcilik, İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Tutar, H., Altınkaynak, F. (2013), Girişimcilik (Temel Girişimcilik ve İş Kurma Süreci), Ankara: Detay Yayıncılık
  • Uygun, M., Güner, E. (2016), “Gençlerin Girişimcilik Eğilimlerinde Girişimci ve Girişimcilik Algılarının Rolü”, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,8(3),55-66.
  • Uzuntepe, S. (2017), Dünyada ve Türkiye’de, Tarihsel Süreçte Girişimciliğin Gelişim Süreci, Maliye Finans Yazıları, 53-70
  • Vera C. F., Dean M. A. (2005), “An Examination of the Challenges Daughters Face in Family Business Succession”, Journal of the Family Firm Institute, 18 (4): 325-345
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Funda Kıran Bu kişi benim

Özlem Çetinkaya Bozkurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kıran, F., & Bozkurt, Ö. Ç. (2018). Aile İşletmelerinde Birinci ve İkinci Kuşakların Girişimcilik Algısı: Bucak’taki Aile İşletmeleri Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 7(2), 97-120.