Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Derslerde Müzik Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanları Görüşleri

Yıl 2023, , 1 - 15, 30.06.2023
https://doi.org/10.52974/jena.1200209

Öz

Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğretim elemanlarının derslerde müzik kullanımına dair görüşlerini belirlemek hedeflenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Bu desen bağlamında araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden “yarı yapılandırılmış görüşme” tekniği kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 6 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Türkiye’de bir devlet üniversitesinde Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinde görev yapan 10 öğretim elemanıdır. Bu eğitmenlerin 4’ü kadın; 6’sı erkektir. Görüşülenler; ÖE-1, ÖE-2,… ÖE10 olarak kodlanmıştır. Görüşmecilerle yapılan görüşmelerin ses kaydından elde edilen veriler analiz edilerek ortak temalar çıkarılmıştır. Bu temalar maddeler hâlinde açıklanmıştır. Araştırmanın sonucunda, eğitmenler yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde derslerde müzik kullanımına dair görüşlerini ifade etmişlerdir. Bu görüşler doğrultusunda müziğin yabancı dil öğretiminde kullanımı öğrencilerin derse olan ilgilerini ve motivasyonlarını artırdığı, öğrenmeyi kolaylaştırdığı, akılda kalıcılığı sağladığı fikirleri ortaya çıkmıştır. Öğretim elemanları, müzik kullanımının dil becerilerinin gelişimine katkı sağladığı ve ders kitaplarında müzikli etkinliklere yer verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Bulgular doğrultusunda derslerde müzik kullanımının birden çok avantajı olacağı bunların öğrencilerin dil gelişimine olumlu yönde katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Görsel ve İşitsel Araçların Etkin Kullanımı. Dil Dergisi, S. 147, s. 63-86.
  • Ataseven, F. (1998). Değişen Sınıf İçi Öğretim Ortamları ve Şarkılarının Yabancı Dil Öğretiminde Araç Olarak Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 3, s. 189-198.
  • Batdı,V. ve Çetin, S. (2012). Şarkıların Yabancı Dil Becerilerini Geliştirmedeki Etkililiğine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, C. 1, S. 4, s.126-133.
  • Brewer, C. B. (1995). Music and Learning: Integrating Music in the Classroom. New Horizons for Learning.
  • Creswell, J. W. (2007). Five Qualitative Approaches to Inquiry. Qualitative Inquiry and Research Design. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çelikkol, Ö. (2007). Kelime Kazanımında Müziğin Etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2008). Yabancı Dil Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • D’ericco, Francesco. ve diğ.(2003) Archaeological Evidence for the Emergence of Language, Symbolism, and Music—An Alternative Multidisciplinary Perspective. Journal of World Prehistory, C. 17, S. 1, March 2003.
  • Dolson, M. (1994). The pitch of speech as a function of linguistic community. Music Perception, S. 11, s. 321–331.
  • Gardner, Howard. (1993). Frames of Mind. New York, ABD.
  • Gordon, Edwin. (1999). All About Audiation and Music Aptitudes. Music Educators Journal, S. 1, s. 41-44.
  • Gökşenli Y. E. (2012). Yabancı Dil Olarak İspanyolca Öğretiminde Müziğin Öğretim Aracı Olarak Kullanımı. Dergi Park Akademik Dergisi, S. 6, s. 13-43.
  • Gülcü, İ. (2015). Yabancı Dil Olarak Mobil Destekli Türkçe Öğretimi [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güldalı, Vahap. (2019). Yabancılara Türkçe Kelime Öğretiminde Müziğin Etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İnce, H. G. (2006). Türkçede Kelime Öğretimi [Yayımlanmamış.Yüksek Lisans Tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İpşiroğlu N. (1998). Sanattan Güncel Yaşama, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Jackendoff, Ray.(1993). Patterns in the Mind. Harvester Wheatsheaf.
  • Jackendoff, Ray.-Fred Lerdahl, F.(2004) The Capacity for Music:What is it, and What’s Special About it?, Cognition. Version of July 1.
  • Kahraman, Hande (2019). Şarkı ve Müziğin Dil öğretiminde Yeri ve Önemi. [Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kara, Z.E., Aksel, S.A. (2013). The Effectiveness of Music in Grammar Teaching on the Motivation and Success at Preparatory School at Uludağ University.
  • Procedia – Social and Behavioral Sciences, S. 106, s. 2739-2745.
  • Kodály, Z. (1974). The selected writings of Zoltán Kodály (Ed. Ferenc Bónis). London: Boosey&Hawkes.
  • Köse, Bahar. (2012). Yabancı Dil Öğretiminde Şarkı Kullanımı [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Murphey, T. (1992). The Discourse of Pop Songs. TESOL Quarterly, C. 26 S. 4, s. 770-774.
  • Murphey, T. (2010). Music and Song. Oxford: Oxford University Press.
  • Nişancı İbrahim (2013). Balkanlarda Türkçe, Türkçe Şarkıların Dil Öğretiminde Kullanımı, Uluslararası Dil ve Edebiyat Çalışmaları Konferansı, Beder Üniversitesi, Tiran Arnavutluk, S. 1, s.172-189.
  • Peretz, I. (2000). Music Perception and Recognition. In B. Rapp (Ed.), The handbook of cognitive neuropsychology (pp. 519-540). London: Psychology press.
  • Peretz, I., & Zatorre, R. J. (2005). Brain Organization For Music Processing.Annu. Rev. Psychol., S. 56, s. 89-114.
  • Peretz, Isabelle (2006) The nature of music from a biological perspective, Cognition, S. 100, s. 1-2.
  • Suzuki, Schinichi. (1969).Nurtured by Love: A New Approach to Education, New York.
  • Vural Göher, Feyzan (2008). Müziğin Yabancı Dil Eğitiminde Yeni Kelimelerin Bellenmesine Katkısı İlköğretim Dördüncü Sınıf ve Üniversite Öğrencileriyle Yapılan İki Çalışma, 1. Müzikoloji Günleri, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Instructors' Opinions on the Use of Music in Lessons in Teaching Turkish as a Foreign Language

Yıl 2023, , 1 - 15, 30.06.2023
https://doi.org/10.52974/jena.1200209

Öz

In this study, it is aimed to determine the opinions of the instructors of teaching Turkish as a foreign language on the use of music in the lessons. The case study design, one of the qualitative research designs, was used in the research. In the context of this design, "semi-structured interview" technique, one of the qualitative research methods, was used in the research. A semi-structured interview form consisting of 6 questions was used as a data collection tool. The study group of the research consists of 10 lecturers working at Akdeniz University Turkish Teaching Application and Research Center. 4 of these trainers are women; 6 of them are male. the interviewees; It is coded as ÖE-1, ÖE-2,… ÖE10. The data obtained from the audio recordings of the interviews with the interviewees were analyzed and common themes were extracted. These themes are explained in articles. As a result of the research, the instructors expressed their views on the use of music in the lessons in teaching Turkish as a foreign language. In line with these views, the ideas that the use of music in foreign language teaching increases the interest and motivation of the students in the lesson, facilitates learning, and makes it memorable have emerged. The instructors stated that the use of music in the lessons contributes to the development of language skills and that musical activities should be included in the textbooks. In line with the findings, it is thought that the use of music in lessons has multiple advantages and these will contribute positively to the language development of the students.

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Görsel ve İşitsel Araçların Etkin Kullanımı. Dil Dergisi, S. 147, s. 63-86.
  • Ataseven, F. (1998). Değişen Sınıf İçi Öğretim Ortamları ve Şarkılarının Yabancı Dil Öğretiminde Araç Olarak Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 3, s. 189-198.
  • Batdı,V. ve Çetin, S. (2012). Şarkıların Yabancı Dil Becerilerini Geliştirmedeki Etkililiğine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, C. 1, S. 4, s.126-133.
  • Brewer, C. B. (1995). Music and Learning: Integrating Music in the Classroom. New Horizons for Learning.
  • Creswell, J. W. (2007). Five Qualitative Approaches to Inquiry. Qualitative Inquiry and Research Design. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çelikkol, Ö. (2007). Kelime Kazanımında Müziğin Etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2008). Yabancı Dil Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • D’ericco, Francesco. ve diğ.(2003) Archaeological Evidence for the Emergence of Language, Symbolism, and Music—An Alternative Multidisciplinary Perspective. Journal of World Prehistory, C. 17, S. 1, March 2003.
  • Dolson, M. (1994). The pitch of speech as a function of linguistic community. Music Perception, S. 11, s. 321–331.
  • Gardner, Howard. (1993). Frames of Mind. New York, ABD.
  • Gordon, Edwin. (1999). All About Audiation and Music Aptitudes. Music Educators Journal, S. 1, s. 41-44.
  • Gökşenli Y. E. (2012). Yabancı Dil Olarak İspanyolca Öğretiminde Müziğin Öğretim Aracı Olarak Kullanımı. Dergi Park Akademik Dergisi, S. 6, s. 13-43.
  • Gülcü, İ. (2015). Yabancı Dil Olarak Mobil Destekli Türkçe Öğretimi [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güldalı, Vahap. (2019). Yabancılara Türkçe Kelime Öğretiminde Müziğin Etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İnce, H. G. (2006). Türkçede Kelime Öğretimi [Yayımlanmamış.Yüksek Lisans Tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İpşiroğlu N. (1998). Sanattan Güncel Yaşama, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Jackendoff, Ray.(1993). Patterns in the Mind. Harvester Wheatsheaf.
  • Jackendoff, Ray.-Fred Lerdahl, F.(2004) The Capacity for Music:What is it, and What’s Special About it?, Cognition. Version of July 1.
  • Kahraman, Hande (2019). Şarkı ve Müziğin Dil öğretiminde Yeri ve Önemi. [Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kara, Z.E., Aksel, S.A. (2013). The Effectiveness of Music in Grammar Teaching on the Motivation and Success at Preparatory School at Uludağ University.
  • Procedia – Social and Behavioral Sciences, S. 106, s. 2739-2745.
  • Kodály, Z. (1974). The selected writings of Zoltán Kodály (Ed. Ferenc Bónis). London: Boosey&Hawkes.
  • Köse, Bahar. (2012). Yabancı Dil Öğretiminde Şarkı Kullanımı [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Murphey, T. (1992). The Discourse of Pop Songs. TESOL Quarterly, C. 26 S. 4, s. 770-774.
  • Murphey, T. (2010). Music and Song. Oxford: Oxford University Press.
  • Nişancı İbrahim (2013). Balkanlarda Türkçe, Türkçe Şarkıların Dil Öğretiminde Kullanımı, Uluslararası Dil ve Edebiyat Çalışmaları Konferansı, Beder Üniversitesi, Tiran Arnavutluk, S. 1, s.172-189.
  • Peretz, I. (2000). Music Perception and Recognition. In B. Rapp (Ed.), The handbook of cognitive neuropsychology (pp. 519-540). London: Psychology press.
  • Peretz, I., & Zatorre, R. J. (2005). Brain Organization For Music Processing.Annu. Rev. Psychol., S. 56, s. 89-114.
  • Peretz, Isabelle (2006) The nature of music from a biological perspective, Cognition, S. 100, s. 1-2.
  • Suzuki, Schinichi. (1969).Nurtured by Love: A New Approach to Education, New York.
  • Vural Göher, Feyzan (2008). Müziğin Yabancı Dil Eğitiminde Yeni Kelimelerin Bellenmesine Katkısı İlköğretim Dördüncü Sınıf ve Üniversite Öğrencileriyle Yapılan İki Çalışma, 1. Müzikoloji Günleri, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nagihan Ergun 0000-0001-7271-6508

Mehmet Canbulat 0000-0002-1781-2684

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ergun, N., & Canbulat, M. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Derslerde Müzik Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanları Görüşleri. Eğitim Ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.52974/jena.1200209

Flag Counter