Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2018 Ortaokul Matematik Öğretim Programının Sayı Hissi Bileşenlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2021, , 114 - 128, 30.12.2021
https://doi.org/10.52974/jena.952589

Öz

Sayı hissi son yıllarda üzerinde çalışılan konulardan biridir ve önemi sıklıkta vurgulanmaktadır. Öğrencilere sayı hissinin kazandırılmasında ise en önemli görev öğretmenlere düşmektedir. Öğretmenlere kılavuzluk eden kaynaklardan biri ise öğretim programlarıdır. Dolayısıyla öğretim programlarında sayı hissine gereken önemin verilmesi gerektiği düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı 2018 yılı ortaokul matematik öğretim programının sayı hissi ve bileşenlerine göre incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağı Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2018 yılında yayınlamış olduğu Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programıdır. Araştırmanın verileri betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda öğretim programında yer alan 215 kazanımın 62’sinin sayı hissi ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sınıf düzeyi arttıkça sayı hissi ile ilişkili olan kazanım sayısının azaldığı tespit edilmiştir. Sınıf düzeylerine göre sayı hissi ile ilişkili kazanım sayısının en fazla olduğu sınıf düzeyi ise 5. sınıftır. Öğrenme alanlarına göre incelendiğinde ise öğretim programında yer alan sayı hissi ile ilişkili kazanımların büyük çoğunluğunun sayılar ve işlemler öğrenme alanından olduğu görülürken veri işleme ve olasılık öğrenme alanlarında yer alan tüm kazanımların sayı hissi ile ilişkili olmadığı tespit edilmiştir. Programda yer alan sayı hissi ile ilişkili kazanımların sayı hissi bileşenlerine göre incelenmesi sonucunda tüm sınıf düzeylerinde ve tüm öğrenme alanlarında en fazla kazanımın “sayıların anlamı” bileşeninde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Matematiğin daha iyi anlaşılması ve matematik başarısının artırılması için matematik öğretim programı kazanımlarında sayı hissine daha çok yer verilmesi ve sayı hissinin kavram olarak programda yer alması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Acar, S. ve Peker, B. (2019). The investigation of the relationship between number sense and algebraic thinking skill. International Conference on Mathematics and Mathematics Education (ICMME 2019), Selçuk Üniversitesi, Konya, 11-13 Temmuz, 321-322.
  • Anghılerı, J. (2006). Teaching number sense (2 bsk.). London: Continuum International Publishing Group.
  • Berch, D.B. (2005). Making sense of number sense: Implications for children with mathematical disabilities. Journal of learning disabilities, 38(4), 333-339.
  • Burns, M. (2007). About teaching mathematics: A K-8 resource (3th ed.). Sausalito, CA: Math Solution Publications.
  • Çetin, H. ve Öztürk, Ş. (2020). İlkokul matematik öğretim programının sayı duyusu temel bileşenlerine göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 4(2), 163-180.
  • Facun, R.D. ve Nool, N. R. (2012). Assessing the number sense of grade 6 pupils. International Proceedings of Economics Development & Research, 30, 297-301.
  • Greeno, J.G. (1991). Number sense as situated knowing in a conceptual domain. Journal for research in mathematics education, 170-218.
  • Grıffın, S. (2004). Teaching Number Sense. Educational leadership, 61(5), 39.
  • Gülbağcı Dede, H. (2015). İlköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının sayı hissinin incelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülbağcı Dede, H. ve Şengül, S. (2016). İlköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının sayı hissinin incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(2), 285-303.
  • Günkaya, B. (2018). 8.sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile uzamsal yetenekleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Harç, S., (2010). 6. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duygusu Kavramı Açısından Mevcut Durumlarının Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Hope, J. (1989). Promoting number sense in school. The Arithmetic Teacher, 36(6), 12.
  • Howden, H. (1989). Teaching number sense. The Arithmetic Teacher, 36(6), 6-11.
  • İymen, E. (2012). 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kaminski, E. (1997). Teacher education students’ number sense: Initial explorations. Mathematics Education Research Journal, 9(2), 225-235.
  • Kaminski, E. (2002). Promoting mathematical understanding: Number sense in action. Mathematics Education Research Journal, 14(2), 133–149.
  • Karabey, B., Tunalı, C., Olkun, S. ve Ergut, G. (2019). 2009-2013-2017 ortaokul matematik öğretim programlarının sayı duyusu bileşenlerine göre karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1760-1774.
  • Kartal, A. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin kesirlerde sayı duyularının incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Kayhan Altay, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeyine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kayhan Altay, M. ve Umay, A. (2011). Sınıf Öğretmeni Adayların Hesaplama Becerileri ve Sayı Duyuları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1277-1283.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J. ve Findell, B. (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. Washington, DC: National Academy Press.
  • Lincoln, Y.S. ve Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
  • Markovits, Z. ve Sowder, J. (1994). Developing number sense: An intervention study in grade 7. Journal for research in mathematics education, 4-29.
  • Mcintosh, A., Reys, B. J. ve Reys, R. E. (1992). A proposed framework for examining basic number sense. For the Learning of Mathematics, 12(3), 2-8.
  • Merriam, S.B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco:Jossey-Bass.
  • Merriam, S.B. (2009).Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA:Jossey-Bass.
  • Micklo, S.J. (1999). Estimation it's more than a guess. Childhood Education, 75(3), 142- 145.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis (2. baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mohamed, M. ve Johnny, J. (2010). Investigating number sense among students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, 317-324.
  • Natıonal Councıl Of Teachers Of Mathematıcs (NCTM), (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Reys, R., Reys, B., Emanuelsson, G., Johansson, B., Mcintosh, A. ve Yang, D.C (1999). Assessing number sense of students in Australia, Sweden, Taiwan, and the United States. School Science and Mathematics, 99(2), 61-70.
  • Rosenstein, J.G., Caldwell, J.H. ve Crown, W.D. (1996). New Jersey mathematics curriculum framework. New Brunswick: New Jersey Mathematics Coalition.
  • Singh, P. (2009). An Assessment of Number Sense among Secondary School Students. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 155, 1-29.
  • Sowder, J.T. ve Schappelle, B.P. (Eds.). (1989). Establishing foundations for research on number sense and related topics: Report of a conference. San Diego, CA: San Diego State University, Center for Research in Mathematics and Science Education.
  • Şengül, S. ve Gülbağcı Dede, H. (2013). Sayı hissi bileşenlerine ait sınıflandırmaların incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(8), 645-664.
  • Şengül, S. ve Gülbağcı Dede, H. (2014). Matematik öğretmenlerinin sayı hissi problemlerini çözerken kullandıkları stratejiler. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(1), 73-88.
  • Şengül, S. ve Gülbağcı, H. (2013). 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(4), 1049-1060.
  • Takır, A. (2016). 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duyusu Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 309-323.
  • Tsao, Y.L. ve Lin, Y.C. (2011). The study of number sense and teaching practice. Journal of Case Studies in Education, 2, 1-14.
  • Verschaffel, L., Greer, B. ve De Corte, E. (2007). Whole number concepts and operations. Second handbook of research on mathematics teaching and learning, 2, 557-628.
  • Yang, D.C. (1995). Number sense performance and strategies possessed by sixth and eighth grade students in Taiwan. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Missouri, Columbia.
  • Yang, D.C. (2005). Number sense strategies used by 6th-grade students in Taiwan. Educational Studies, 31(3), 317-333.
  • Yang, D.C. (2007). Investigating the strategies used by pre-service teachers in Taiwan when responding to number sense questions. School Science and Mathematics, 107(7), 293-301.
  • Yang, D.C., Li, M.N. ve Lin, C.I., (2008). A Study of the Performance of 5th Graders in Number Sense and Its Relatıonshıp to Achıevement in Mathematıcs. International Journal of Science and Mathematics Education, 6(4), 789-807.
  • Yapıcı, A. (2013). 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusunda sayı duyularının incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

An Analysis of 2018 Secondary School Mathematics Curriculum According to Number Sense Components

Yıl 2021, , 114 - 128, 30.12.2021
https://doi.org/10.52974/jena.952589

Öz

The aim of this study is to examine the 2018 secondary school mathematics curriculum in terms of number sense and components. For this purpose, basic qualitative research design was used. The data source of the study is the Secondary School Mathematics Lesson Curriculum published by the Ministry of National Education in 2018. The data collected in the research were analyzed through descriptive analysis. As a result of the research, it was determined that 62 of 215 gains in the curriculum were related to the number sense. In addition, it was found that as the grade level increases, the number of gains associated with the number sense decreases. According to grade levels, the highest possible the number of gains associated with the number sense is 5th grade. When examined in terms of learning areas, it is seen that the majority of the associated with the number sense gains in the program are from the learning areas of numbers and operations, while all gains involved in data processing and probability loading are not associated with the number sense. As a result of the analysis of number sense components number of gains associated with the number sense in the program, it was concluded that the highest gain at all grade levels and in all learning areas was in the "meaning of numbers" component. In order to better understand mathematics and to increase mathematics achievement, it is suggested that including more number sense in mathematics teaching program outcomes and inclusion of the number sense as a concept in the program.

Kaynakça

  • Acar, S. ve Peker, B. (2019). The investigation of the relationship between number sense and algebraic thinking skill. International Conference on Mathematics and Mathematics Education (ICMME 2019), Selçuk Üniversitesi, Konya, 11-13 Temmuz, 321-322.
  • Anghılerı, J. (2006). Teaching number sense (2 bsk.). London: Continuum International Publishing Group.
  • Berch, D.B. (2005). Making sense of number sense: Implications for children with mathematical disabilities. Journal of learning disabilities, 38(4), 333-339.
  • Burns, M. (2007). About teaching mathematics: A K-8 resource (3th ed.). Sausalito, CA: Math Solution Publications.
  • Çetin, H. ve Öztürk, Ş. (2020). İlkokul matematik öğretim programının sayı duyusu temel bileşenlerine göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 4(2), 163-180.
  • Facun, R.D. ve Nool, N. R. (2012). Assessing the number sense of grade 6 pupils. International Proceedings of Economics Development & Research, 30, 297-301.
  • Greeno, J.G. (1991). Number sense as situated knowing in a conceptual domain. Journal for research in mathematics education, 170-218.
  • Grıffın, S. (2004). Teaching Number Sense. Educational leadership, 61(5), 39.
  • Gülbağcı Dede, H. (2015). İlköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının sayı hissinin incelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülbağcı Dede, H. ve Şengül, S. (2016). İlköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının sayı hissinin incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(2), 285-303.
  • Günkaya, B. (2018). 8.sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile uzamsal yetenekleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Harç, S., (2010). 6. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duygusu Kavramı Açısından Mevcut Durumlarının Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Hope, J. (1989). Promoting number sense in school. The Arithmetic Teacher, 36(6), 12.
  • Howden, H. (1989). Teaching number sense. The Arithmetic Teacher, 36(6), 6-11.
  • İymen, E. (2012). 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kaminski, E. (1997). Teacher education students’ number sense: Initial explorations. Mathematics Education Research Journal, 9(2), 225-235.
  • Kaminski, E. (2002). Promoting mathematical understanding: Number sense in action. Mathematics Education Research Journal, 14(2), 133–149.
  • Karabey, B., Tunalı, C., Olkun, S. ve Ergut, G. (2019). 2009-2013-2017 ortaokul matematik öğretim programlarının sayı duyusu bileşenlerine göre karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1760-1774.
  • Kartal, A. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin kesirlerde sayı duyularının incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Kayhan Altay, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeyine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kayhan Altay, M. ve Umay, A. (2011). Sınıf Öğretmeni Adayların Hesaplama Becerileri ve Sayı Duyuları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1277-1283.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J. ve Findell, B. (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. Washington, DC: National Academy Press.
  • Lincoln, Y.S. ve Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
  • Markovits, Z. ve Sowder, J. (1994). Developing number sense: An intervention study in grade 7. Journal for research in mathematics education, 4-29.
  • Mcintosh, A., Reys, B. J. ve Reys, R. E. (1992). A proposed framework for examining basic number sense. For the Learning of Mathematics, 12(3), 2-8.
  • Merriam, S.B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco:Jossey-Bass.
  • Merriam, S.B. (2009).Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA:Jossey-Bass.
  • Micklo, S.J. (1999). Estimation it's more than a guess. Childhood Education, 75(3), 142- 145.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis (2. baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mohamed, M. ve Johnny, J. (2010). Investigating number sense among students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, 317-324.
  • Natıonal Councıl Of Teachers Of Mathematıcs (NCTM), (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Reys, R., Reys, B., Emanuelsson, G., Johansson, B., Mcintosh, A. ve Yang, D.C (1999). Assessing number sense of students in Australia, Sweden, Taiwan, and the United States. School Science and Mathematics, 99(2), 61-70.
  • Rosenstein, J.G., Caldwell, J.H. ve Crown, W.D. (1996). New Jersey mathematics curriculum framework. New Brunswick: New Jersey Mathematics Coalition.
  • Singh, P. (2009). An Assessment of Number Sense among Secondary School Students. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 155, 1-29.
  • Sowder, J.T. ve Schappelle, B.P. (Eds.). (1989). Establishing foundations for research on number sense and related topics: Report of a conference. San Diego, CA: San Diego State University, Center for Research in Mathematics and Science Education.
  • Şengül, S. ve Gülbağcı Dede, H. (2013). Sayı hissi bileşenlerine ait sınıflandırmaların incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(8), 645-664.
  • Şengül, S. ve Gülbağcı Dede, H. (2014). Matematik öğretmenlerinin sayı hissi problemlerini çözerken kullandıkları stratejiler. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(1), 73-88.
  • Şengül, S. ve Gülbağcı, H. (2013). 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(4), 1049-1060.
  • Takır, A. (2016). 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duyusu Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 309-323.
  • Tsao, Y.L. ve Lin, Y.C. (2011). The study of number sense and teaching practice. Journal of Case Studies in Education, 2, 1-14.
  • Verschaffel, L., Greer, B. ve De Corte, E. (2007). Whole number concepts and operations. Second handbook of research on mathematics teaching and learning, 2, 557-628.
  • Yang, D.C. (1995). Number sense performance and strategies possessed by sixth and eighth grade students in Taiwan. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Missouri, Columbia.
  • Yang, D.C. (2005). Number sense strategies used by 6th-grade students in Taiwan. Educational Studies, 31(3), 317-333.
  • Yang, D.C. (2007). Investigating the strategies used by pre-service teachers in Taiwan when responding to number sense questions. School Science and Mathematics, 107(7), 293-301.
  • Yang, D.C., Li, M.N. ve Lin, C.I., (2008). A Study of the Performance of 5th Graders in Number Sense and Its Relatıonshıp to Achıevement in Mathematıcs. International Journal of Science and Mathematics Education, 6(4), 789-807.
  • Yapıcı, A. (2013). 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusunda sayı duyularının incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sema Acar 0000-0002-9989-9612

Bilge Peker 0000-0002-0787-4996

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Acar, S., & Peker, B. (2021). 2018 Ortaokul Matematik Öğretim Programının Sayı Hissi Bileşenlerine Göre İncelenmesi. Eğitim Ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(2), 114-128. https://doi.org/10.52974/jena.952589

Flag Counter