The rapid development of technology has led to its use and widespread use in the field of education today. One of these technologies is Web 2.0 tools. In this study, it was aimed to examine the opinions of preservice teachers studying in the Department of Science Teaching at the Faculty of Education about Web 2.0. For this purpose, the research question is "What are the opinions of preservice science teachers about web 2.0 tools?". In the study, phenomenology pattern was used based on the qualitative research method. The study group of the research consists of six third-grade preservice teachers studying in the science teaching department of a state university in Central Anatolia. Criterion sampling, one of the purposeful sampling types, was used. The criterion determined within the scope of the study is that preservice teachers have used Web 2.0. Semi-structured interview, one of the data collection tools, was used in the research. The interview form consists of eight questions in total. The data obtained from the interviews were analyzed with the content analysis technique frequently used in qualitative research methods. Appropriate codes were created by looking at the documented data after the interviews. Categories were created based on the codes created, and appropriate themes were created based on the categories. According to the results obtained, preservice teachers mostly define technology as a device/machine, all of them use the internet, they have heard of Web 2.0 and can give examples of its names, they have positive and negative opinions about the use of Web 2.0 in the future, it should be used mostly for teachers, while it should be used mostly for students. It was discussed that they made usage suggestions regarding the need to determine the level. In line with the relevant results, suggestions were made for the use of Web 2.0 tools, their integration into education and further studies.
Web 2.0 tools technology science education preservice teachers
Teknolojinin hızla gelişmesi günümüzde eğitim alanında kullanılmasına ve yaygınlaşmasına sebep olmuştur. Bu teknolojilerden biri de Web 2.0 araçlarıdır. Bu çalışmada Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri Öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarının Web 2.0 hakkındaki görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırma sorusu “fen bilgisi öğretmen adaylarının web 2.0 araçları hakkında görüşleri nasıldır?” şeklinde belirlenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi esas alınarak olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu İç Anadolu’da bulunan bir devlet üniversitesinin fen bilimleri öğretmenliği bölümünde okuyan 3. sınıf altı öğretmen adayından oluşmaktadır. Amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Çalışma kapsamında belirlenen ölçüt öğretmen adaylarının Web 2.0 kullanmış olmalarıdır. Araştırmada veri toplama araçlarından yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Görüşme formu toplamda sekiz sorudan oluşmaktadır. Görüşmelerde elde edilen veriler nitel araştırma yöntemlerinde sıklıkla kullanılan içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Görüşmelerden sonra doküman haline getirilen verilere bakılarak uygun kodlar oluşturulmuştur. Oluşturulan kodlardan yola çıkılarak kategoriler ve kategorilerden de yola çıkılarak uygun temalar oluşturulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının teknolojiyi daha çok cihaz/makine olarak tanımladıkları, tamamının internet kullandığı, Web 2.0’ı duydukları ve isimlerine örnek verebildikleri, ileride Web 2.0 kullanımına ilişkin olumlu ve olumsuz görüşlerinin olduğu, öğretmenlere yönelik çoğunlukla kullanılması gerektiği, öğrencilere yönelik ise düzeyin belirlenmesi gerektiğine yönelik kullanım önerilerinde bulundukları görüşmüştür. İlgili sonuçlar doğrultusunda Web 2.0 araçlarının kullanımına, eğitime entegrasyonuna ve sonraki çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |