Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STUDIES TOWARDS REDUCING GREENHOUSE GAS EFFECT IN SUSTAINABLE TRANSPORTATION

Yıl 2021, , 1080 - 1092, 20.12.2021
https://doi.org/10.21923/jesd.932385

Öz

Transportation is a pioneer sector that should be studied on sustainability due to its global impact on the environment, society, and economy. The emergence of sustainability in transportation is a result of the excessive increase in greenhouse gas emissions. The conventions, protocols and studies organized by countries to restrict and prevent this increase also support the importance of the issue. In studies, excessive fossil fuel use is shown as the primary cause of greenhouse gas emissions, and the share of the highway in this use is quite high. Therefore, sustainability studies in transportation due to existing greenhouse gas emissions are mainly aimed at reducing the use of fossil fuels, while this study emphasizes that works should be carried out starting from the construction stage. In other words, sustainability in transportation needs a holistic approach. In the study, especially the studies of China and United States of America on the subject are included and the main measures are presented in summary. Finally, it is examined whether there are approaches of reducing greenhouse gases in our country and, accordingly, our country's position in sustainable transportation.

Kaynakça

  • Altınöz, E, Terzi, S., 2020. Karayollarında Üstyapı Tipinin Karbon Ayak İzi Etkisinin Araştırılması. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 8 (2), 451-459. DOI: 10.21923/jesd.572467
  • Bıyık, Y., Civelekoğlu, G., 2018. Ulaşım Sektöründen Kaynaklı Karbon Ayak İzi Değişiminin İncelenmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 2 (2): 157-166.
  • BMİDÇS ve Türkiye, 2018. İnternet Erişim Adresi: https://iklim.csb.gov.tr/bmidcs-ve-turkiye-i-4376
  • Chen, J., Zhao, F., Liu, Z., Ou, X., Hao, H., 2017. Greenhouse gas emissions from road construction in China: A province-level analysis. Journal of Cleaner Production, 168, 1039-1047.
  • Dam, M. M., 2014. Sera Gazı Emisyonlarının Makroekonomik Değişkenlerle İlişkisi: OECD Ülkeleri için Panel Veri Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adnan Menderes Üniversitesi, 1–159.
  • Dikmen, Ç. B., Gültekin, A. B., 2011. Usage Of Renewable Energy Resources In Buildings in The Context Of Sustainability. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 1 (3), 96-100.
  • Diler, A., 2006. Şehir İçi Toplu Taşımacılıkta Kullanılan Otobüslerde Doğal Gaz Kullanımının Karbon Dioksit Emisyonlarına Etkileri, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Global GHG Emissions from Transportation by Major Country, 2018. https://www.statista.com/statistics/1084166/ghg-emissions-transportation-sector-globally-by-country/
  • Global Sustainable Development Report, 2019. İnternetErişim: https://sustainabledevelopment.un.org/globalsdreport/2019
  • Greene, D. L., 1997. Sustainable Transport. Journal of Tmnspori Geography, 5(3), 177-190.
  • Greene, D. L., Plotkin, S. E., 2011. Reducing Greenhouse Gas Emissions from U.S. Transportation. PEW Center on Global Climate Change.
  • Kim, B., Lee, H., Park, H., Kim, H., 2012. Framework for Estimating Greenhouse Gas Emissions Due to Asphalt Pavement Construction. Journal of Constructıon Engıneerıng and Management, 138(11): 1312-1321.
  • Ma, F., Sha, A., Lin, R., Huang, Y., Wang, C., 2016. Greenhouse Gas Emissions from Asphalt Pavement Construction: A Case Study in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(3), 351.
  • Oral, O., Uğuz, S., 2020. Türkiye’deki Farklı Sektörlere Ait Sera Gazı Emisyon Değerlerinin Çok Katmanlı Algılayıcılar ve Topluluk Öğrenmesi Yöntemleri ile Tahmin Edilmesi. Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 12(2), 464-478.
  • Our World in Data, 2020. İnternet Erişim: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport.
  • Önder, H. G., Akdemir, F. 2019. Türkiye’deki kentiçi raylı toplu taşıma sistemlerinin ulaşım ana planları bağlamında değerlendirilmesi. Demiryolu Mühendisliği, 10, 31-45.
  • Özen, M., Tüydeş-Yaman, H., 2013. Türkiye’de Şehirlerarası Yük Trafiği CO2 Emisyonlarının Tahmini. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(3), 56.
  • Özmen, M. T., 2009. Sera Gazı- Küresel Isınma ve Kyoto Protokolü. Türkiye Mühendislik Haberleri, 42–46.
  • Peng, Z., Shen, S., Lu, Q., Perch, S., 2010. Climate Change and Transportation. M. Kutz (Eds.) Handbook of Transportaion Engineering Volume II, New York: McGraw Hill.
  • Plati, C., 2019. Sustainability Factors in Pavement Materials, Design, and Preservation Strategies: A Literature Review. Construction and Building Materials, 211, 539-555.
  • Report of the World Commission on Environment and Development - Our Common Future, 1987. İnternet Erişim: https://sustainabledevelopment.un.org/milestones/wced
  • Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, 2001. Ulaştırma Özel İhtisas Komisyonu.
  • Sperling, D., Salon, D., 2002. Transportation in Developing Countries: An Overview of Greenhouse Gas Reduction Strategies. University of California Transportation Center; Earlier Faculty Research.
  • Sustainable Mobility for the 21st Century. (2017, July 10). World Bank. https://www.worldbank.org/en/news/feature/2017/07/10/sustainable-mobility-for-the-21st-century
  • Şekercioğlu, S., İncekara, B., 2017. Ulaştırma Politikalarının Dönüşümü : Sera Gazı Azaltımının Planlaması. 12. Ulaştırma Kongresi (Ulaştırma Politikaları), 181-190.
  • Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı 2011 – 2023, 2012. Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara
  • Türkiye’nin Yedinci Ulusal Bildirimi, 2018. Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara.
  • TÜSİAD, 2016. Ekonomi Politikaları Perspektifinden İklim Değişikliğiyle Mücadele. TÜSİAD-T/2016 T/2016, 12-583. ISBN 978-605-165-019-7. İstanbul.
  • The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 2014. İnternet Erişim: Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change.
  • World Population Review, 2021. İnteret Erişim: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/greenhouse-gas-emissions-by-country
  • Yavuz, V. A., 2010. Sürdürülebilirlik Kavramı ve İşletmeler Açısından Sürdürülebilir Üretim Stratejileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 63-86.

SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIMDA SERA GAZI ETKİSİNİ AZALTMAYA YÖNELİK ÇALIŞMALAR

Yıl 2021, , 1080 - 1092, 20.12.2021
https://doi.org/10.21923/jesd.932385

Öz

Ulaşım sektörü; çevre, toplum ve ekonomi üzerinde yarattığı küresel etkileri sebebiyle sürdürülebilirlik üzerine çalışılması gereken sektörlerin başında gelmektedir. Ulaşımda sürdürülebilirlik kavramının ortaya çıkışı, sera gazı emisyonundaki aşırı artışın bir sonucudur. Öyle ki ülkelerin bu artışı kısıtlamaya ve önlemeye yönelik düzenlediği sözleşmeler, protokoller ve çalışmalar da bu konuyu desteklemektedir. Çalışmalarda, sera gazı emisyonuna birincil sebep olarak aşırı fosil yakıt kullanımı gösterilmekte olup karayolu ulaşımının bu kullanımında payının oldukça yüksek olduğu ifade edilmektedir. Bu sebeple literatürdeki sürdürülebilir ulaşım çalışmaları, ağırlıklı olarak fosil yakıt kullanımının azaltılmasına yönelik olup bu çalışmada yol yapım aşamasından başlanarak bu sürecin yürütülmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Bir başka ifadeyle ulaşımda sürdürülebilirliğin bütüncül bir yaklaşıma ihtiyaç duyduğu belirtilmektedir. Çalışmada, özellikle Çin ve Amerika Birleşik Devleti gibi dünya genelinde sera gazı salınımında ilk sırada olan ülkelerin bu konuya dair çalışmalarına yer verilmiş olup başlıca önlemleri özet olarak sunulmaktadır. Son olarak, ülkemizde sera gazını azaltmaya dair yaklaşımların var olup olmadığından ve ülkemizin sürdürülebilir ulaşımdaki yerinden bahsedilmektedir.

Kaynakça

  • Altınöz, E, Terzi, S., 2020. Karayollarında Üstyapı Tipinin Karbon Ayak İzi Etkisinin Araştırılması. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 8 (2), 451-459. DOI: 10.21923/jesd.572467
  • Bıyık, Y., Civelekoğlu, G., 2018. Ulaşım Sektöründen Kaynaklı Karbon Ayak İzi Değişiminin İncelenmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 2 (2): 157-166.
  • BMİDÇS ve Türkiye, 2018. İnternet Erişim Adresi: https://iklim.csb.gov.tr/bmidcs-ve-turkiye-i-4376
  • Chen, J., Zhao, F., Liu, Z., Ou, X., Hao, H., 2017. Greenhouse gas emissions from road construction in China: A province-level analysis. Journal of Cleaner Production, 168, 1039-1047.
  • Dam, M. M., 2014. Sera Gazı Emisyonlarının Makroekonomik Değişkenlerle İlişkisi: OECD Ülkeleri için Panel Veri Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adnan Menderes Üniversitesi, 1–159.
  • Dikmen, Ç. B., Gültekin, A. B., 2011. Usage Of Renewable Energy Resources In Buildings in The Context Of Sustainability. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 1 (3), 96-100.
  • Diler, A., 2006. Şehir İçi Toplu Taşımacılıkta Kullanılan Otobüslerde Doğal Gaz Kullanımının Karbon Dioksit Emisyonlarına Etkileri, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Global GHG Emissions from Transportation by Major Country, 2018. https://www.statista.com/statistics/1084166/ghg-emissions-transportation-sector-globally-by-country/
  • Global Sustainable Development Report, 2019. İnternetErişim: https://sustainabledevelopment.un.org/globalsdreport/2019
  • Greene, D. L., 1997. Sustainable Transport. Journal of Tmnspori Geography, 5(3), 177-190.
  • Greene, D. L., Plotkin, S. E., 2011. Reducing Greenhouse Gas Emissions from U.S. Transportation. PEW Center on Global Climate Change.
  • Kim, B., Lee, H., Park, H., Kim, H., 2012. Framework for Estimating Greenhouse Gas Emissions Due to Asphalt Pavement Construction. Journal of Constructıon Engıneerıng and Management, 138(11): 1312-1321.
  • Ma, F., Sha, A., Lin, R., Huang, Y., Wang, C., 2016. Greenhouse Gas Emissions from Asphalt Pavement Construction: A Case Study in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(3), 351.
  • Oral, O., Uğuz, S., 2020. Türkiye’deki Farklı Sektörlere Ait Sera Gazı Emisyon Değerlerinin Çok Katmanlı Algılayıcılar ve Topluluk Öğrenmesi Yöntemleri ile Tahmin Edilmesi. Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 12(2), 464-478.
  • Our World in Data, 2020. İnternet Erişim: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport.
  • Önder, H. G., Akdemir, F. 2019. Türkiye’deki kentiçi raylı toplu taşıma sistemlerinin ulaşım ana planları bağlamında değerlendirilmesi. Demiryolu Mühendisliği, 10, 31-45.
  • Özen, M., Tüydeş-Yaman, H., 2013. Türkiye’de Şehirlerarası Yük Trafiği CO2 Emisyonlarının Tahmini. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(3), 56.
  • Özmen, M. T., 2009. Sera Gazı- Küresel Isınma ve Kyoto Protokolü. Türkiye Mühendislik Haberleri, 42–46.
  • Peng, Z., Shen, S., Lu, Q., Perch, S., 2010. Climate Change and Transportation. M. Kutz (Eds.) Handbook of Transportaion Engineering Volume II, New York: McGraw Hill.
  • Plati, C., 2019. Sustainability Factors in Pavement Materials, Design, and Preservation Strategies: A Literature Review. Construction and Building Materials, 211, 539-555.
  • Report of the World Commission on Environment and Development - Our Common Future, 1987. İnternet Erişim: https://sustainabledevelopment.un.org/milestones/wced
  • Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, 2001. Ulaştırma Özel İhtisas Komisyonu.
  • Sperling, D., Salon, D., 2002. Transportation in Developing Countries: An Overview of Greenhouse Gas Reduction Strategies. University of California Transportation Center; Earlier Faculty Research.
  • Sustainable Mobility for the 21st Century. (2017, July 10). World Bank. https://www.worldbank.org/en/news/feature/2017/07/10/sustainable-mobility-for-the-21st-century
  • Şekercioğlu, S., İncekara, B., 2017. Ulaştırma Politikalarının Dönüşümü : Sera Gazı Azaltımının Planlaması. 12. Ulaştırma Kongresi (Ulaştırma Politikaları), 181-190.
  • Türkiye Cumhuriyeti İklim Değişikliği Eylem Planı 2011 – 2023, 2012. Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara
  • Türkiye’nin Yedinci Ulusal Bildirimi, 2018. Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara.
  • TÜSİAD, 2016. Ekonomi Politikaları Perspektifinden İklim Değişikliğiyle Mücadele. TÜSİAD-T/2016 T/2016, 12-583. ISBN 978-605-165-019-7. İstanbul.
  • The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 2014. İnternet Erişim: Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change.
  • World Population Review, 2021. İnteret Erişim: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/greenhouse-gas-emissions-by-country
  • Yavuz, V. A., 2010. Sürdürülebilirlik Kavramı ve İşletmeler Açısından Sürdürülebilir Üretim Stratejileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 63-86.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnşaat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri \ Research Articles
Yazarlar

Duygu Demirtürk 0000-0003-3237-7331

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 11 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Demirtürk, D. (2021). SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIMDA SERA GAZI ETKİSİNİ AZALTMAYA YÖNELİK ÇALIŞMALAR. Mühendislik Bilimleri Ve Tasarım Dergisi, 9(4), 1080-1092. https://doi.org/10.21923/jesd.932385