BibTex RIS Kaynak Göster

POZİTİF VE NEGATİF DUYGUSALLIĞIN TASARIM BİRİMİ ÇALIŞANLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ (HAZIR GİYİM SEKTÖRÜ ÖRNEĞİ)

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 3, 487 - 491, 25.12.2015

Öz

Örgütsel hayatta bireyleri olumlu ya da olumsuz etkileyen pek çok faktör bulunmaktadır. Bu etkilenme sonucunda bireylerin tutum ve davranışları değişmektedir. İş yerinde işgörenlerle ilgili bütün konularda, onların bilgi, beceri ve yeteneklerinin yanı sıra, duyguları da büyük önem taşımaktadır.
Bireylerin yaşadıkları bazı duygusal olaylar onların yaptıkları işe, iş ortamlarına, çevrelerine verecekleri tepkileri etkilemektedir. Geçici veya kısa süreli pozitif veya negatif duygusal olaylar bireyin o andaki davranışları üzerinde etkilidir. Özellikle bazı alanlarda çalışan işgörenler için bu duygu durum değişikliği, süreci olumlu veya olumsuz etkileyen sonuçlar doğurabilmektedir. Tasarım birimlerinde çalışan işgörenler üzerinde yapılan bu araştırma da bu durumun tespitine yönelik olarak hazırlanmıştır.
Bu araştırma, hazır giyim sektöründeki tasarım birimi çalışanlarının pozitif ve negatif duygusallık düzeylerinin tasarım sürecine olan etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya İstanbul, Bursa ve Çorum illerindeki 25 işletmede çalışan 107 işgören katılmıştır.
Araştırmada Watson, Clark ve Tellegen’in geliştirmiş olduğu pozitif ve negatif duygusallık ölçeğinin (PANAS) yer aldığı 20 soruluk anket formu kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda tasarım biriminde çalışan işgörenlerin negatif duygularının tasarım sürecini etkilediği sonucuna ulaşılmış ve çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Chan, D., 2001. Method Effects of Positive Affectivity, Negative Affectivity, and İmpression Management in Self-Reports of Work Attitudes. Human Performance, 14(1), 77-96.
  • Crawford, J., Henry, R., Julie, D., 2004. The Positive and Negative Affect Schedule (PANAS): Construct Validity, Measurement Properties and Normative Data in a Large Non-Clinical Sample, British Journal of Clinical Psychology (2004), 43, 245–265 2004 The British Psychological Society.
  • Doğan, Y., Özdevecioğlu, M., 2009. Pozitif ve Negatif Duygusallığın Çalışanların Performansları Üzerindeki Etkisi, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, S.18.
  • Grandey, A., 2000. Emotion Regulation in the Workplace: A New Way to Conceptualize Emotional Labor, Journal of Occupational Health Psychology, 5, 95-110.
  • Özdevecioğlu, M., 2004. Duygusal Olaylar Teorisi Çerçevesinde Pozitif ve Negatif Duygusallığın Algılanan Örgütsel Adalet Üzerindeki Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59-3.
  • Uçar, A.C., 2015. Duygusal Olaylar Teorisi, www.ahmetcengizucar.com.
  • Paradowski, J., 2000. Positive Affectivity, Negative Affectivity, and Job Satisfaction. PhD, United States International University.
  • Yılmaz, A., İraz, R., 2013. Örgütsel Yaratıcılık Kültürü Bağlamında Çalışanların Yaratıcılık Yönetimine İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi: Konya İli Devlet ve Katılım Bankaları Örneği International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 5, 829855, May 2013.
  • Watson, D., Clark, L. A., Tellegen, A., 1988. Development and Validation of Brief Measures of Positive and Negative Affect: the PANAS Scales”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 54, 1063-1070.
Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 3, 487 - 491, 25.12.2015

Öz

Kaynakça

  • Chan, D., 2001. Method Effects of Positive Affectivity, Negative Affectivity, and İmpression Management in Self-Reports of Work Attitudes. Human Performance, 14(1), 77-96.
  • Crawford, J., Henry, R., Julie, D., 2004. The Positive and Negative Affect Schedule (PANAS): Construct Validity, Measurement Properties and Normative Data in a Large Non-Clinical Sample, British Journal of Clinical Psychology (2004), 43, 245–265 2004 The British Psychological Society.
  • Doğan, Y., Özdevecioğlu, M., 2009. Pozitif ve Negatif Duygusallığın Çalışanların Performansları Üzerindeki Etkisi, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, S.18.
  • Grandey, A., 2000. Emotion Regulation in the Workplace: A New Way to Conceptualize Emotional Labor, Journal of Occupational Health Psychology, 5, 95-110.
  • Özdevecioğlu, M., 2004. Duygusal Olaylar Teorisi Çerçevesinde Pozitif ve Negatif Duygusallığın Algılanan Örgütsel Adalet Üzerindeki Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59-3.
  • Uçar, A.C., 2015. Duygusal Olaylar Teorisi, www.ahmetcengizucar.com.
  • Paradowski, J., 2000. Positive Affectivity, Negative Affectivity, and Job Satisfaction. PhD, United States International University.
  • Yılmaz, A., İraz, R., 2013. Örgütsel Yaratıcılık Kültürü Bağlamında Çalışanların Yaratıcılık Yönetimine İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi: Konya İli Devlet ve Katılım Bankaları Örneği International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 5, 829855, May 2013.
  • Watson, D., Clark, L. A., Tellegen, A., 1988. Development and Validation of Brief Measures of Positive and Negative Affect: the PANAS Scales”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 54, 1063-1070.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm SI:ERGONOMI2105
Yazarlar

Özlem Kaya

Ahmet Özok

Fatih Özçalık

Hüsre Akalp Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kaya, Ö., Özok, A., Özçalık, F., Akalp, H. (2015). POZİTİF VE NEGATİF DUYGUSALLIĞIN TASARIM BİRİMİ ÇALIŞANLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ (HAZIR GİYİM SEKTÖRÜ ÖRNEĞİ). Mühendislik Bilimleri Ve Tasarım Dergisi, 3(3), 487-491.