Kas-iskelet sistemi rahatsızlıkları kişilerde yaşam kalitesini olumsuz yönde etkilemekte ve toplumda sık görülmekle birlikte, önemli miktarda sağlık ve sosyal kaynakların tüketimine neden olmaktadırlar. Günümüzde eğitsel amaçlı kullanılan teknolojilerden kaynaklanan kas-iskelet rahatsızlıkları hakkındaki bulgular yeterli değildir. Bu çalışmanın amacı gelişme çağındaki öğrenci nüfusunun masaüstü/dizüstü/tablet bilgisayar kullanım alışkanlıklarını incelemek, eğitsel amaçlı olarak da kullanılan teknolojik cihazların kullanımından dolayı öğrencilerin maruz kaldığı kas-iskelet rahatsızlıkları arasında anlamlı bir ilişki bulmak ve ergonomik sonuçlar elde etmektir. Bu çalışma için özel olarak tasarlanmış, iki kısımdan oluşan anket, Kuzey Kıbrıs’ta bulunan devlet ile özel ortaokul ve liselerde eğitim gören beş yüz öğrenciye dağıtılmıştır. Bu örneklem, öncelikle Eğitim Bakanlığı olmak üzere, okul yönetimleri ve öğrencilerin rızası alınarak oluşturulmuştur. Dağıtılan anketlerin 406 tanesi veri olarak faydalanılabilecek şekilde öğrencilerden geri toplanabilmiştir. Bu anketle söz konusu 406 öğrencinin antropometrik ölçümleri, masaüstü/dizüstü/tablet bilgisayar kullanım ve davranış alışkanlıklarının yanı sıra, bilgisayar destekli eğitim programları esnasında maruz kaldıkları kas-iskelet rahatsızlıklarının şiddeti ve sıklıkları hakkında sorular yöneltilmiştir. Bu çalışma, gelecek nesillere sağlıklı masaüstü/dizüstü/tablet bilgisayar kullanımı hakkında öneriler sunmanın yanı sıra, maruz kalınan kas-iskelet rahatsızlıklarının risk faktörlerinin ortadan kaldırılmasına yönelik önlemlerin belirlenmesine konusunda kılavuz olacaktır.
Bilgisayar destekli eğitim Masaüstü Dizüstü Tablet Kas-iskelet rahatsızlıkları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | SI:ERGONOMI2105 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 3 |