SATHİ KAPLAMALI YOLLARIN YAPISAL PERFORMANSININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl 2021,
Cilt: 9 Sayı: 2, 463 - 475, 20.06.2021
Onur Sarıoğlu
,
Mehmet Saltan
Öz
Ülkemizde yolcu ve yük taşımacılığının büyük bir kısmı karayolu vasıtası ile sağlanmaktadır. Karayolu ulaşımında farklı üstyapı tipleri görülebilir. Bu tipler arasından karayollarında en çok tercih edileni bitümlü sıcak karışımlardır. Ancak bitümlü sıcak karışımların maliyetleri çok yüksektir. Sathi kaplamalı yollar, ilk yapım maliyetlerinin düşük, yolun trafiğe kapalı kalacağı sürenin az olması gibi nedenlerden dolayı gelişmekte olan ülkelerde en çok kullanılan yol türüdür. Bu çalışma, Isparta çevresindeki bazı sathi kaplamalı köy yollarını oluşturan tabakaların dayanımlarının ve yolların yapısal durumlarının tahribatsız deneyler ile incelenmesini içerir. Bu amaç için tahribatsız deneyler arasından, Dinamik Koni Penetrasyon ve Hafif Düşen Ağırlık Deflektometresi deneyleri tercih edilmiştir. Çalışmada, farklı zamanlardaki ölçümlerde elde edilen defleksiyon ve elastisite modülü değerleri ile sathi kaplama tabakalarının özellikleri ve sıkışma durumu araştırılmıştır. Dinamik Koni Penetrasyon deney aleti kullanılarak arazide yapılan ölçümler sonucu, üstyapı tabaka dayanımları saptanmıştır. Hafif Düşen Ağırlık Deflektometresi deneylerinden elde edilen sonuçlara göre defleksiyon değerlerinin arttığı, elastisite modülü değerlerinin düştüğü görülmüştür.
Destekleyen Kurum
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ KOORDİNASYON BİRİMİ
Proje Numarası
4807-YL1-16
Teşekkür
Bu çalışma Süleyman Demirel Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından 4807-YL1-16 nolu proje kapsamında desteklenmiştir. Destekleri için teşekkür ederim.
Kaynakça
- Adams, J.M., Richard Kim, Y., 2014. Mean Profile Depth Analysis of Field and Laboratory Traffic-Loaded Chip Seal Surface Treatments. International Journal of Pavement Engineering, 15, 645-656.
- Bahia, H., Jenkins, K., Hanz, A., 2008. Performance Grading of Bitumen Emulsions for Sprayed Seals. 1st Sprayed Sealing Conferance.
- Baiz, S., 2007. Using Road Weather Information Systems (RWIS) to Optimize the Scheduling of Load Restrictions on Northern Ontario’s Low-Volume Highways. Yüksek Lisans Tezi. Waterloo Üniversitesi, Canada.
- Ese, D., Myre, J., Noss, P.M., Vaernes, E., 1994. The Use of Dynamic Cone Penetrometer (DCP) for Road Strengthening Design in Norway. International Conference on Bearing Capacity of Road and Airfield, 3–22.
- Gürer C., Çetin S., Karaşahin M., Akbulut H., 2011. Bir Sathi Kaplamalı Yol Üst Yapısının Taşıma Gücü Değişimlerinin Prima 100 ve Dynatest 3031 Hafif Düşen Ağırlık Deformasyon Ölçer Cihazları ile İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1-12.
- Karaşahin M., Ağar E., 2004. Sathi Kaplamalar Üzerine Bir Değerlendirme. 4. Ulusal Asfalt Sempozyumu, 131-140.
- Karaşahin M., Gürer C., Sathi Kaplamalarının Performansına Etki Eden Parametrelerin İncelenmesi Ve Bir Performans Modeli Geliştirilmesi. Karayolları Genel Müdürlüğüne Verilmiş Brifing Notları.
- Kleyn, E.G., 1975. The Use of the Dynamic Cone Penetrometer (DCP). Transvaal Roads Department, Rep. No. 2/74, South Africa.
- Nageshwar R., Varghese G., Shivashankar R., 2008. PFWD, CBR and DCP Evaluation of Lateritic Subgrades of Dakshina Kannada, India. 12th International Conference of International Association for Computer Methods and Advances in Geomechanics (IACMAG), Goa, 4417-4423.
- Nazzal, M., 2003. Field Evaluation of in situ Test Technology for QC/QA Procedures during Construction of Pavement Layers and Embankments. Yüksek Lisans Tezi. Louisiana State Universitesi, Baton Rouge.
- Pratico F.G., Vaiana R., Iuele T., 2015. Macrotexture Modeling and Experimental Validation for Pavement Surface Treatments. Construction and Building Materials, 95, 658-666.
- Uz, V.E., Gökalp, İ., 2017. Farklı Tür Agregalarla Üretilen Yüzeysel Kaplamaların Kayma Direnci Performanslarının İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 32(1), 109-120.
- Vonk, W., Korenstra, J., 2004. Geliştirilmiş Sathi Kaplamalar için SBS Modifiye Bitüm Emülsiyonu. 4. Ulusal Asfalt Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 106-116.
EVALUATION OF STRUCTURAL PERFORMANCE OF CHIP-SEAL PAVEMENT
Yıl 2021,
Cilt: 9 Sayı: 2, 463 - 475, 20.06.2021
Onur Sarıoğlu
,
Mehmet Saltan
Öz
In our country, most of the passenger and load transportation is provided by highway. Different pavement types can be seen in highway transportation. Among these types, bituminous hot mixtures are the most preferred on highways. However, the costs of them are very high. Chip seal is the most used type of pavement in developing countries due to reasons such as low initial construction costs and the time that the road will be closed to traffic is short. This study includes investigation of the strength of the layers forming some village roads constructed as chip seal and structural conditions of them with nondestructive tests around Isparta. For this purpose, Dynamic Cone Penetrometer and Light Weight Deflectometer tests were preferred among the non-destructive tests. In the study, with the deflection and elasticity modulus values obtained by measurements at different times, properties and compaction states of layers of chip seals were investigated. As a result of measurements taken in the field using Dynamic Cone Penetrometer test device, the strength of pavement layers were determined. According to the results obtained from Light Weight Deflectometer tests, it was observed that the deflection values increased and the elasticity modulus values decreased.
Proje Numarası
4807-YL1-16
Kaynakça
- Adams, J.M., Richard Kim, Y., 2014. Mean Profile Depth Analysis of Field and Laboratory Traffic-Loaded Chip Seal Surface Treatments. International Journal of Pavement Engineering, 15, 645-656.
- Bahia, H., Jenkins, K., Hanz, A., 2008. Performance Grading of Bitumen Emulsions for Sprayed Seals. 1st Sprayed Sealing Conferance.
- Baiz, S., 2007. Using Road Weather Information Systems (RWIS) to Optimize the Scheduling of Load Restrictions on Northern Ontario’s Low-Volume Highways. Yüksek Lisans Tezi. Waterloo Üniversitesi, Canada.
- Ese, D., Myre, J., Noss, P.M., Vaernes, E., 1994. The Use of Dynamic Cone Penetrometer (DCP) for Road Strengthening Design in Norway. International Conference on Bearing Capacity of Road and Airfield, 3–22.
- Gürer C., Çetin S., Karaşahin M., Akbulut H., 2011. Bir Sathi Kaplamalı Yol Üst Yapısının Taşıma Gücü Değişimlerinin Prima 100 ve Dynatest 3031 Hafif Düşen Ağırlık Deformasyon Ölçer Cihazları ile İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1-12.
- Karaşahin M., Ağar E., 2004. Sathi Kaplamalar Üzerine Bir Değerlendirme. 4. Ulusal Asfalt Sempozyumu, 131-140.
- Karaşahin M., Gürer C., Sathi Kaplamalarının Performansına Etki Eden Parametrelerin İncelenmesi Ve Bir Performans Modeli Geliştirilmesi. Karayolları Genel Müdürlüğüne Verilmiş Brifing Notları.
- Kleyn, E.G., 1975. The Use of the Dynamic Cone Penetrometer (DCP). Transvaal Roads Department, Rep. No. 2/74, South Africa.
- Nageshwar R., Varghese G., Shivashankar R., 2008. PFWD, CBR and DCP Evaluation of Lateritic Subgrades of Dakshina Kannada, India. 12th International Conference of International Association for Computer Methods and Advances in Geomechanics (IACMAG), Goa, 4417-4423.
- Nazzal, M., 2003. Field Evaluation of in situ Test Technology for QC/QA Procedures during Construction of Pavement Layers and Embankments. Yüksek Lisans Tezi. Louisiana State Universitesi, Baton Rouge.
- Pratico F.G., Vaiana R., Iuele T., 2015. Macrotexture Modeling and Experimental Validation for Pavement Surface Treatments. Construction and Building Materials, 95, 658-666.
- Uz, V.E., Gökalp, İ., 2017. Farklı Tür Agregalarla Üretilen Yüzeysel Kaplamaların Kayma Direnci Performanslarının İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 32(1), 109-120.
- Vonk, W., Korenstra, J., 2004. Geliştirilmiş Sathi Kaplamalar için SBS Modifiye Bitüm Emülsiyonu. 4. Ulusal Asfalt Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 106-116.