Bu çalışmada Türkiye’de Gıda Mühendisliği Eğitimi ele alınmıştır. Ülkemizde bulunan 207 üniversitenin web siteleri tek tek incelenmiş ve gıda mühendisliği bölümü yer alanlar mercek altına alınmıştır. Buradan elde edilen veriler aynı zamanda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) istatistikleri ile de karşılaştırılmıştır. Mevcut durumda ülkemizde 70’den fazla gıda mühendisliği bölümü olduğu ancak, bunların bir kısmının kapandığı ve/veya öğrenci almadığı, bir kısmında yeterli çalışan (öğretim üyesi, araştırma görevlisi, teknisyen) bulunmadığı, bazı bölümlerde altyapı eksiklikleri olduğu, özellikle son yıllarda bazı bölümler için açılan kontenjanların boş kaldığı görülmüştür. Güncel istatistiklere göre gıda mühendisliği bölümlerinde 13.532’si lisans, 2401’i yüksek lisans ve 1081’i doktora olmak üzere toplam 17.014 öğrenci bulunmaktadır. Kız öğrencilerin sayısı erkek öğrencilerin sayısının 2 katından fazladır. Gıda mühendisliği bölümlerinde 914 öğretim elemanı (profesör, doçent, doktor öğretim üyesi, öğretim görevlisi, araştırma görevlisi) görev yapmaktadır ve burada da kadın çalışanların erkek çalışanlardan fazla olduğu görülmüştür. Sadece 14 bölümün akredite (ABET veya MÜDEK) olduğu ve sadece 9 bölümün %100 İngilizce eğitim verdiği tespit edilebilmiştir. Tüm bu tespitler ışığında, çalışmanın son kısmında ülkemizdeki gıda mühendisliği eğitiminin iyileştirilebilmesi için bir takım öneriler maddeler halinde ortaya konmuştur.
Gıda mühendisliği Eğitim programı Akreditasyon Mühendislik Lisans öğretimi
Food engineering education in Turkey was evaluated in this study. The websites of 207 universities in Turkey were examined one by one and those with food engineering departments were analyzed. The data obtained here were also compared with the statistics of the Council of Higher Education (YÖK). Currently, there are more than 70 food engineering departments in Turkey, however it was observed that some of them are closed and/or do not accept students, some of them do not have sufficient staff (faculty members, research assistants, technicians), there are lack of infrastructure in some departments, and the quotas of some departments were found to be vacant especially in recent years. According to current statistics (2020), there are a total of 17,014 students of which 13,532 are undergraduate, 2401 are M.Sc. and 1081 are Ph.D. students in food engineering departments. The number of female students is more than twice the number of male students. There are 914 academicians (professors, associate professors, assistant professors, lecturers, research assistants) working in food engineering departments, and it has been observed that female employees are also more than male employees. It was determined that only 16 departments are accredited (ABET or MÜDEK) and only 9 departments provide 100% English education. In the light of all these findings, some suggestions, in the last part of the study, were put forward in order to improve the food engineering education in Turkey.
Food Engineering Curriculum Accreditation Engineering Undergraduate Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gıda Mühendisliği |
Bölüm | Derleme Makaleler \ Review Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1 |