Yapılan bu çalışmada gezgin satıcı probleminin bilinen bir varyasyonu olan gezgin satın alıcı problemi (GSAP) e-ticaret faaliyetleri kapsamında genişletilmiştir. Son yıllarda kullanımı oldukça artan e-ticaret mağazaları ile müşteriler ürünlere kargo teslimatı yoluyla ulaşabilmektedir. Yapılan çalışmada artan e-ticaret faaliyetleri dikkate alınarak kargo teslimatı ile yapılan satın alımlar GSAP için uyarlanmıştır. Kargo opsiyonlu gezgin satın alıcı problemi (KO-GSAP) olarak adlandırılan problemde satın alıcı belirli adet ürün çeşidine ait talebi belirli marketlerden karşılaması gerekmektedir. Bu kapsamda belirli ürünler sanal market mağazalarından kargo teslimatı yoluyla veya marketi ziyaret ederek satın alınabilmektedir. Problemde amaç, satın alıcının toplam maliyetini en aza indirecek satın alma ve rota planının oluşturulmasıdır. Dikkate alınan problem için karışık tamsayılı bir model formülasyonu geliştirilmiştir. Elde edilen modelin çözümü için iki aşamalı bir çözüm yaklaşımı geliştirilmiştir. Geliştirilmiş olan çözüm yaklaşımının etkinliğini analiz edebilmek için GSAP için yaygın olarak kullanılan bir problem seti kullanılmış ve bu problem seti KO-GSAP’ye adapte edilmiştir. Yapılan sayısal çalışmalarda çözüm yaklaşımının performansı farklı senaryolarda elde edilen çözümler üzerinden kanıtlanmıştır.
Gezgin satın alıcı problemi Matematiksel modelleme Rota optimizasyonu
In this study, the traveling purchaser problem (TPP), which is a well-known variation of the traveling salesman problem, has been extended based on e-commerce activities. With e-commerce stores, which have become higly popular in recent years, customers can access products by cargo delivery. Considering the increasing e-commerce activities, this study adapted the procurement made by cargo deliveries to the GSAP. In the problem, called the traveling purchaser problem with cargo option (TPP-CO), the purchaser has to meet the demand for a certain number of products from a number of markets. In this context, a set of products can be purchased from e-marketplaces with cargo delivery or by visiting the market. The aim of the problem is to generate a procurement and route plan that will minimize the total cost of the purchaser. A mixed integer model formulation was developed for the problem considered. To solve the model, a two-stage solution approach was developed. In order to analyze the effectiveness of the developed solution approach, a problem set widely used for TPP was used, and this problem set was adapted to TPP-CO. In the numerical studies, the performance of the solution approach was proven through the solutions obtained in different scenarios.
Traveling purchaser problem Mathematical modelling Route optimization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği, Paketleme, Depolama ve Taşımacılık (Gıda ve Tarım Ürünleri hariç) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri \ Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3 |