Purpose: The aim of the study was to examine and compare the factors that constrain participation in leisure time physical
activities among university students according to gender and regular physical activity habits.
Methods: Of the participants sociodemographic and physical characteristics, regular physical activity habit and factors that
constrain their participation in leisure time physical activities with Leisure Time Physical Activity Constraints Scale were
questioned with the form prepared in Google Forms.
Results: The data of 362 (268 females/94 males) participants who volunteered to participate in the study and filled the form
completely were analyzed. In the analysis made according to the gender variable, it was found that the first constraining factor
for women was society, while income for men and time (p<0.05), skill perception (p<0.05), society (p<0.05), and willpower
(p<0.001) were more constraining factors for women. In the analysis made according to the regular physical activity habit
variable, it was determined that society was the first constraining factors in the participants with and without regular physical
activity habit and body perception (p<0.05), income (p<0.05), time (p<0.001), skill perception (p<0.001), society (p<0.001),
facilities (p<0.001), and willpower (p<0.001) were more constraining factors or in the participants without regular physical
activity habit. It was found that women compared to men (p<0.05) and those without regular physical activity habits compared
to others (p<0.001) faced more with constraining factors.
Conclusion: It was observed that women compared to men and those who did not do regular physical activity compared to those
who accepted more factors as physical activity constraints. It is considered that there is a need for studies to be carried out
within the university to transform physical activity constraints, especially the social environment, into motivating factors.
Amaç: Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde serbest zaman fiziksel aktivitelere katılımı kısıtlayan faktörlerin cinsiyete
ve düzenli fiziksel aktivite alışkanlığına göre incelenmesi ve karşılaştırılmasıydı.
Yöntem: Katılımcıların sosyodemografik ve fiziksel özellikleri, düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı ve Serbest Zaman Fiziksel
Aktivite Kısıtlayıcıları Ölçeği ile serbest zamanda fiziksel aktiviteye katılımlarını kısıtlayan faktörler Google Form’da hazırlanan
form ile sorgulandı.
Bulgular: Araştırmaya katılmaya gönüllü olan ve formu eksiksiz dolduran 362 (268 kadın/94 erkek) katılımcının verileri analiz
edildi. Cinsiyet değişkenine göre yapılan incelemede, kısıtlayıcı faktörlerin başında kadınlar için sosyal çevrenin, erkekler için
ise gelirin geldiği ve kadınların erkeklere kıyasla zaman (p<0,05), yetenek algısı (p<0,05), sosyal çevre (p<0,05) ve irade
(p<0,001) faktörlerini daha fazla kısıtlayıcı olarak gördüğü bulundu. Düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı değişkenine göre yapılan
incelemede, düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı olan ve olmayan katılımcılarda kısıtlayıcı faktörlerin başında sosyal çevrenin
geldiği ve düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı olmayan katılımcıların olanlara kıyasla fiziksel algı (p<0,05), gelir (p<0,05), zaman
(p<0,001), yetenek algısı (p<0,001), sosyal çevre (p<0,001), tesis (p<0,001) ve irade (p<0,001) faktörlerini daha fazla
kısıtlayıcı olarak gördüğü saptandı. Kadınların erkeklere kıyasla (p<0,05) ve düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı olmayanların
olanlara kıyasla (p<0,001) kısıtlayıcılarla daha fazla karşılaştığı bulundu.
Sonuç: Kadınların erkeklere göre ve düzenli fiziksel aktivite yapmayanların yapanlara göre daha fazla faktörü fiziksel aktivite
kısıtlayıcısı olarak kabul ettiği görüldü. Sosyal çevre başta olmak üzere fiziksel aktivite kısıtlayıcılarının motive edici faktörlere
dönüştürülmesine yönelik üniversite bünyesinde yürütülecek çalışmalara ihtiyaç olduğu düşünülmektedir.
Boş zaman aktiviteleri cinsiyet fiziksel aktivite genç erişkin
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |