Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hafif zihinsel engelli adölesanlarda düzenli egzersiz programının motor beceriler üzerine etkisi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 140 - 148, 10.01.2020

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı hafif derecedeki zihinsel engelli adölesanlarda uygulanan düzenli egzersiz programının bireyin motor becerilerine etkisini incelemektir.

Yöntem: Çalışmaya bir özel eğitim merkezinde eğitim gören ve yaşları 10- 18 arasında değişen 40 hafif zihinsel engelli adölesan dahil edildi. Çalışmaya katılan bireyler randomize olarak düzenli egzersiz programının uygulandığı grup (Grup 1, n= 20) ve kontrol grubu (Grup 2, n= 20) olmak üzere iki gruba ayrıldı. Grup 1’deki katılımcılara haftada 2 kez 20’şer dakikalık seanslar ile 12 hafta boyunca düzenli egzersiz programı uygulandı. Kontrol grubu sonra programa alınmak üzere bekletildi. Katılımcılar çalışmanın başında ve sonunda Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlilik Testi Kısa Formu (BOMYT), Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Kısa Formu (UFAA), 6 Dakika Yürüme Testi (6DYT) ve Pediatrik Yaşam Kalitesi Envanteri (PYKE) ile değerlendirildi.

Bulgular: Gruplar arasında BOMYT, UFAA ve 6DYT skorları test skorlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulundu (p<0.05). PYKE testi sonucunda ise gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmadı (p>0.05).

Sonuç: Düzenli fiziksel aktivite hafif zihinsel engelli adölesanlarda motor becerileri geliştirmiştir. Bunun yanı sıra fiziksel aktivite seviyesinin ve fiziksel uygunluğun istatistiksel olarak anlamlı derecede arttığı gözlemlenmiştir. Katılımcıların yaşam kalitelerinde istatistiksel olarak anlamlı fark meydana gelmemesinin egzersiz programının kısa olması ile ilgili olabileceğini düşünüyoruz. Zihinsel engelli bireylerde daha uzun süreli çalışmalara ihtiyaç duyulduğunu düşünmekteyiz.

Kaynakça

  • 1. Bauman A, Merom D, Bull FC, et al. Up the evidence for physical activity: summative reviews of the epidemiological evidence, prevalence, and interventions to promote ‘’Active Aging’’. Gerontologist. 2016;56:268-280.
  • 2. Bergier J, Kapka-Skrzypczak L, Bilinski P, et al. Physical activity of Polish adolescents and young adults according to IPAQ: a population based study. Ann Agric Environ Med. 2012;19:1.
  • 3. Dumith SC, Gigante DP, Domingues MR, et al. 3rd. Physical activity change during adolescence: a systematic review and a pooled analysis. Int J Epidemiol. 2011;40:685-698.
  • 4. Schleien S, Ray MT, Green FP. Community recreation and people with disabilities: Strategies for inclusion (2nd ed.). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. 1997.
  • 5. Manetti M, Schneider BH, Siperstein G. Social acceptance of children with mental retardation: Testing the contact hypothesis with an Italian sample. ISSBD Bull. 2001;25:279-286.
  • 6. Bayazıt B. Eğitilebilir, Zihinsel Engelli Çocuklarda Eğlenceli Atletizm Antrenman Programının Psikomotor Özelliklere Etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2007;5.4:173-176.
  • 7. Malpass LF. Motor skills in mental deficiency. In Ellis NR (ed): Handbook of Mental Deficiency, Psychological Theory, and Research. New York, NY, McGraw-Hill; 1963.
  • 8. Share J, French R: Early motor development in Down's syndrome children. Ment Retard. 1975;12:23.
  • 9. Szabó E, Erdei N, Bene S. A comparative study of the physical development and motor performance of mentally non-handicapped children and children with intellectual and development disabilities. Acta Physiologica Hungarica. 2015;102:311-323.
  • 10. TC Sağlık Bakanlığı. Türkiye fiziksel aktivite rehberi. Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Ankara, 2014.
  • 11. Wall AE. The motor performance of the mentally retarded. McGill Journal of Education/Revue des sciences de l'éducation de McGill. 1976:11.001.
  • 12. Borj R, Zghal F, Zarrouk N, et al. Individuals with intellectual disability have lower voluntary muscle activation level. Res Dev Disabil. 2014;35:3574-3581.
  • 13. Bruininks, Robert H. Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, (BOT2). Minneapolis, MN: Pearson Assessment; 2005.
  • 14. Özgür M, Ballı FG. Bruininks-Oseretsky motor yeterlik testinin beş-altı yaş grubu Türk çocuklar için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi. 2012;3:104-118.
  • 15. Karaca A, Ergen E, Koruç Z. Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi (FADA) güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Journal Of Sport Sciences. 2000;11:17-28.
  • 16. Geiger R, Strasak A, Treml B et al. Six-minute walk test in children and adolescents. J Pediatr. 2007;150:395-399.
  • 17. Varni JW, Burwinkle TM, Katz ER, et al. The PedsQLTM in paediatric cancer: reliability and validity of the Pediatric Quality of Life InventoryTM generic core scales, multidimensional fatigue scale, and cancer module. Cancer. 2002;94:2090-2106.
  • 18. Memik NC, Ağaoğlu B, Coşkun A, et al. Çocuklar için yaşam kalitesi ölçeğinin 13-18 yaş ergen formunun geçerlik ve güvenilirliği. Türk Psikiyatri Dergisi. 2007;18:353-363.
  • 19. Otman AS, Köse N. Egzersiz tedavisinde temel prensipler ve yöntemler. Meteksan AŞ, Ankara, 2006.
  • 20. Ratamess N, Alvar B, Evetoch T, et al. Progression models in resistance training for healthy adults [ACSM position stand]. Med Sci Sports Exerc. 2009;41:687-708.
  • 21. Physical Activity Guidelines for Americans U.S. Department of Health and Human Services, ODPHP Publication. 2008:1-21.
  • 22. Wuang YP, Su CY Reliability and responsiveness of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-in children with intellectual disability. Res Dev Disabil. 2009;30:847-855.
  • 23. Wrotniak BH, Epstein LH, Dorn JM. et al. The relationship between motor proficiency and physical activity in children. Pediatrics. 2006;118:1758-1765.
  • 24. Işık M. Zihinsel engelli çocuklarda hemsball oyun becerilerinin motor yeterlik sonuçlarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2016.
  • 25. Venetsanou F, Kambas A. Can Motor Proficiency in Preschool Age Affect Physical Activity in Adolescence? Pediatr Exerc Sci. 2017;29:254-259.
  • 26. Lin HC, Wuang YP. Strength and agility training in adolescents with Down syndrome: a randomized controlled trial. Res Dev Disabil. 2012;33:2236-2244.
  • 27. Hinckson EA, Dickinson A, Water T, et al. Physical activity, dietary habits and overall health in overweight and obese children and youth with intellectual disability or autism. Res Dev Disabil. 2013;34:1170-1178.
  • 28. Frey GC, Chow B. Relationship between BMI, physical fitness, and motor skills in youth with mild intellectual disabilities. Int J Obes. 2006;30:861.
  • 29. Hinckson EA, Curtis A. Measuring physical activity in children and youth living with intellectual disabilities: a systematic review. Res Dev Disabil. 2013;34:72-86.
  • 30. İlhan EL, Kırımoglu H, Filazoglu Cokluk G. The effect of special physical education and sports program on the quality of life of the children with mental retardation. Journal of Physical Education and Sports Science. 2013;7:1.
  • 31. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/05/20120518-27..htm.

The effect of regular exercise program on motor skills in adolescents with mild mental retardation

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 140 - 148, 10.01.2020

Öz

Purpose: The purpose of this study is to investigate the effect of regular exercise program applied on motor skills in adolescents with mild mental retardation.

Methods: Forty mild mentally retarded adolescents aged between 10 and 18 years were involved in the study. The individuals were randomly divided into two groups (Group 1, n= 20) which is applied regular execise program and control group (Group 2, n= 20). Regular exercise program was applied on the individuals in Group 1 20-minute sessions twice a week over 12 weeks. The control group was awaited to be taken after the program. All individuals were evaluated with Bruininks-Oseretsky Motor Proficiency Test Short Form (BOTMP), International Physical Activity Questionnaire Short Form (IPAQ-SF), 6 Minute Walk Test (6MWT) and Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL) at the beginning and the end of the study.

Results: Statistically significant difference were found on BOTMP, IPAQ-SF and 6MWT scores between the groups (p<0.05). No statistically significant difference was found on PedsQL between the groups (p>0.05).

Conclusion: Regular physical activity developed motor skills in adolescents with mild mental retardation. In addition, it was observed that physical activity level and physical fitness increased statistically significantly. We think that no statistically significant difference on quality of life of individuals might be related to the short duration of exercise program. We suggest longer-term studies are needed in individuals with mental retardation.

Kaynakça

  • 1. Bauman A, Merom D, Bull FC, et al. Up the evidence for physical activity: summative reviews of the epidemiological evidence, prevalence, and interventions to promote ‘’Active Aging’’. Gerontologist. 2016;56:268-280.
  • 2. Bergier J, Kapka-Skrzypczak L, Bilinski P, et al. Physical activity of Polish adolescents and young adults according to IPAQ: a population based study. Ann Agric Environ Med. 2012;19:1.
  • 3. Dumith SC, Gigante DP, Domingues MR, et al. 3rd. Physical activity change during adolescence: a systematic review and a pooled analysis. Int J Epidemiol. 2011;40:685-698.
  • 4. Schleien S, Ray MT, Green FP. Community recreation and people with disabilities: Strategies for inclusion (2nd ed.). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. 1997.
  • 5. Manetti M, Schneider BH, Siperstein G. Social acceptance of children with mental retardation: Testing the contact hypothesis with an Italian sample. ISSBD Bull. 2001;25:279-286.
  • 6. Bayazıt B. Eğitilebilir, Zihinsel Engelli Çocuklarda Eğlenceli Atletizm Antrenman Programının Psikomotor Özelliklere Etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2007;5.4:173-176.
  • 7. Malpass LF. Motor skills in mental deficiency. In Ellis NR (ed): Handbook of Mental Deficiency, Psychological Theory, and Research. New York, NY, McGraw-Hill; 1963.
  • 8. Share J, French R: Early motor development in Down's syndrome children. Ment Retard. 1975;12:23.
  • 9. Szabó E, Erdei N, Bene S. A comparative study of the physical development and motor performance of mentally non-handicapped children and children with intellectual and development disabilities. Acta Physiologica Hungarica. 2015;102:311-323.
  • 10. TC Sağlık Bakanlığı. Türkiye fiziksel aktivite rehberi. Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Ankara, 2014.
  • 11. Wall AE. The motor performance of the mentally retarded. McGill Journal of Education/Revue des sciences de l'éducation de McGill. 1976:11.001.
  • 12. Borj R, Zghal F, Zarrouk N, et al. Individuals with intellectual disability have lower voluntary muscle activation level. Res Dev Disabil. 2014;35:3574-3581.
  • 13. Bruininks, Robert H. Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, (BOT2). Minneapolis, MN: Pearson Assessment; 2005.
  • 14. Özgür M, Ballı FG. Bruininks-Oseretsky motor yeterlik testinin beş-altı yaş grubu Türk çocuklar için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi. 2012;3:104-118.
  • 15. Karaca A, Ergen E, Koruç Z. Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi (FADA) güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Journal Of Sport Sciences. 2000;11:17-28.
  • 16. Geiger R, Strasak A, Treml B et al. Six-minute walk test in children and adolescents. J Pediatr. 2007;150:395-399.
  • 17. Varni JW, Burwinkle TM, Katz ER, et al. The PedsQLTM in paediatric cancer: reliability and validity of the Pediatric Quality of Life InventoryTM generic core scales, multidimensional fatigue scale, and cancer module. Cancer. 2002;94:2090-2106.
  • 18. Memik NC, Ağaoğlu B, Coşkun A, et al. Çocuklar için yaşam kalitesi ölçeğinin 13-18 yaş ergen formunun geçerlik ve güvenilirliği. Türk Psikiyatri Dergisi. 2007;18:353-363.
  • 19. Otman AS, Köse N. Egzersiz tedavisinde temel prensipler ve yöntemler. Meteksan AŞ, Ankara, 2006.
  • 20. Ratamess N, Alvar B, Evetoch T, et al. Progression models in resistance training for healthy adults [ACSM position stand]. Med Sci Sports Exerc. 2009;41:687-708.
  • 21. Physical Activity Guidelines for Americans U.S. Department of Health and Human Services, ODPHP Publication. 2008:1-21.
  • 22. Wuang YP, Su CY Reliability and responsiveness of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-in children with intellectual disability. Res Dev Disabil. 2009;30:847-855.
  • 23. Wrotniak BH, Epstein LH, Dorn JM. et al. The relationship between motor proficiency and physical activity in children. Pediatrics. 2006;118:1758-1765.
  • 24. Işık M. Zihinsel engelli çocuklarda hemsball oyun becerilerinin motor yeterlik sonuçlarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2016.
  • 25. Venetsanou F, Kambas A. Can Motor Proficiency in Preschool Age Affect Physical Activity in Adolescence? Pediatr Exerc Sci. 2017;29:254-259.
  • 26. Lin HC, Wuang YP. Strength and agility training in adolescents with Down syndrome: a randomized controlled trial. Res Dev Disabil. 2012;33:2236-2244.
  • 27. Hinckson EA, Dickinson A, Water T, et al. Physical activity, dietary habits and overall health in overweight and obese children and youth with intellectual disability or autism. Res Dev Disabil. 2013;34:1170-1178.
  • 28. Frey GC, Chow B. Relationship between BMI, physical fitness, and motor skills in youth with mild intellectual disabilities. Int J Obes. 2006;30:861.
  • 29. Hinckson EA, Curtis A. Measuring physical activity in children and youth living with intellectual disabilities: a systematic review. Res Dev Disabil. 2013;34:72-86.
  • 30. İlhan EL, Kırımoglu H, Filazoglu Cokluk G. The effect of special physical education and sports program on the quality of life of the children with mental retardation. Journal of Physical Education and Sports Science. 2013;7:1.
  • 31. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/05/20120518-27..htm.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Kurban Şenlik 0000-0001-6467-5849

Esra Atılgan 0000-0002-6381-5982

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Şenlik MK, Atılgan E. Hafif zihinsel engelli adölesanlarda düzenli egzersiz programının motor beceriler üzerine etkisi. JETR. 2020;6(3):140-8.