Giriş:
Bu çalışma drama ile bütünleştirilmiş
iletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri,
öz-yeterlik ve empatik eğilim düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla
yapılmıştır.
Yöntem: Tek gruplu tekrarlanan ölçümlerden oluşan müdahale araştırmasıdır. Konya
İlinde bulunan bir üniversitenin hemşirelik
fakültesi, Hemşirelik birinci sınıf öğrencileri (N=123) araştırmanın evrenini
oluşturmaktadır. Örneklem seçimine gidilmemiş ve dahil edilme kriterlerini
karşılayan 74 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Öğrencilere 15 oturumluk bir
eğitim programı uygulanmıştır. Çalışmada veri toplama formları olarak
araştırmacı tarafından hazırlanmış bilgi formu, İletişim Becerilerini
Değerlendirme Ölçeği, Öz Etkililik- Yeterlik Ölçeği ve Empatik Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilere iletişim
becerileri teorik eğitimlerine başlamadan önce, klinik uygulamaya çıkmadan önce
ve klinik uygulama tamamlandıktan sonra 3 kez
veri toplama araçları uygulanmıştır.
Bulgular: Drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri
eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin öz-etkililik yeterlik ölçeği alt
puanlarından davranışı tamamlama puanlarının 2. ve 3. ölçümleri arasında ve
engellerle mücadele alt ölçeğinin ise 1. ve 2. ölçümleri arasında istatistiksel
olarak anlamlı çıkacak şekilde fark olduğu tespit edilmiştir (p<0.001).
Sonuç ve Öneriler: Yapılan eğitim ile öğrencilerin öz etkililik yeterlik
puanlarında artma olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin iletişim becerileri ve
empatik eğilim düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir.
Hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerinde drama temelli eğitimlerin daha küçük
gruplarda ve daha uzun süreyi kapsayacak şekilde planlanması önerilmektedir.
Drama eğitimi iletişim becerileri hemşirelik öğrencileri empati öz etkililik-yeterlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.