The aim of this research is to determine the levels of problem-solving skills among health services vocational school students. The study, employing a descriptive design, involved 252 students. Data were collected between March and June 2019 using an introductory information form and a problem-solving inventory. Normality tests, reliability analyses, descriptive statistical methods, and comparison analyses were employed for data analysis. The average score on the problem-solving inventory for students was 86.49±23.70. The highest average was observed in the Hasty Approach (29.11±10.11), while the lowest average was in the Evaluative Approach (7.80±3.57) sub-dimension. Students over the age of 21 exhibited a high level of the avoidant approach, and those residing in towns and villages showed lower scores in problem-solving, evaluative approach, and self-confident approach. Regarding personality traits, it was found that individuals without shyness and those who displayed quick problem-solving abilities, sociability, research-oriented mindset, self-confidence, and tolerance had higher problem-solving skills than other groups. This study revealed that students' problem-solving skills were above average, and significant differences were observed with certain demographic variables and personality traits. Considering these results, it is recommended to update course curricula to enhance students' problem-solving skills and develop training programs that consider individual differences.
Araştırmanın amacı sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme beceri düzeylerinin belirlenmesidir. Tanımlayıcı bir tasarımla gerçekleştirilen araştırma 252 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler Mart-Haziran 2019 tarihleri arasında Tanıtıcı Bilgi Formu ve Problem Çözme Envanteri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde normallik testleri, güvenilirlik analizleri, tanımlayıcı istatistiksel yöntemler ve karşılaştırma analizleri kullanılmıştır. Öğrencilerin problem çözme envanteri puan ortalaması 86.49±23.70, alt boyutlardan en yüksek ortalama Aceleci Yaklaşım (29.11±10.11), en düşük ortalama Değerlendirici Yaklaşım (7.80±3.57) alt boyutunda bulundu. 21 yaş üstünde kaçıngan yaklaşım yüksek, kasaba ve köyde yaşayanlarda problem çözme, değerlendirici yaklaşım ve kendine güvenli yaklaşım düşük bulunmuştur. Kişilik özelliklerine göre; çekingen özelliğe sahip olmayanlar ile hızlı çözüm üreten, girişken, araştırmacı, kendine güvenen ve hoşgörülü olanların problem çözme becerisinin diğer gruplardan yüksektir. Bu çalışmada öğrencilerin problem çözme becerilerinin ortalamanın üzerinde olduğu ve bazı demografik değişkenler ve kişilik özellikleri ile anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar değerlendirildiğinde; ders müfredatlarının öğrencilerin problem çözme becerilerinin arttırılmasına yönelik olarak güncellenmesi ve bu konuda bireysel farklılıklar gözetilerek hazırlanmış eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmektedir.
Problem Problem Çözme Sağlık Hizmetleri Üniversite Öğrencisi.
Araştırmaya katılan bütün öğrencilere teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 15 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.