This study conducts a semiotic examination of visuals used in awareness brochures developed for health promotion purposes. The research population comprises informational brochures published by the Turkish Ministry of Health and the Green Crescent (Yeşilay) organization. Using purposive sampling methodology, we analyzed 10 publicly available brochures addressing priority public health issues that significantly impact individuals and feature high research relevance. The selected brochures cover the following health topics; Oral and dental health, breast cancer, natural childbirth, hazards of smoking, early cancer detection, balanced and adequate nutrition, technology addiction, ımportance of breastfeeding, hıv/aıds, seasonal influenza. Employing Roland Barthes' semiotic model, we analyzed the visual materials through the dimensions of sign/signifier/signified and denotation/connotation. Our findings reveal that the brochures effectively communicate core messages through carefully selected visuals, the chosen semiotic elements provide additional layers of meaning through connotation. Four dominant thematic frameworks emerged; Responsibility (toward self, society, and family), emphasis on natural processes, ımpact of individual behaviors on public health, the critical importance of timing in healthcare. The study demonstrates how health communication materials employ both explicit and implicit messaging through visual semiotics to enhance public health awareness.
Pamphlets Communication Health Communication Consumer Health Information.
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi kavramının ortaya çıkması ile birlikte, bireysel sorumluluğun daha da ön plana çıkması, sağlık iletişimi çalışmalarının önemi daha da artırmaktadır. Bu amaçla gerçekleştirilen iletişim stratejilerinde, kitlelere ulaşma ve bilgilendirilmelerin sağlanmasında yazılı iletişim araçlarından broşürler sıklıkla kullanılan mesaj kanallarındandır. Hemen hemen her sektör de karşımıza çıkan broşürler, alıcıları bilgilendirmek, bir konuya dikkatlerini çekmek ve tutum değişiminde bir ikna aracı olarak kullanılmaktadır. Bu çalışma, sağlığın geliştirilmesi çerçevesinde bireyleri bilgilendirmek ve farkındalık oluşturmak amacıyla oluşturulan broşürlerde kullanılan görsellerin göstergebilimsel analiz yöntemi ile incelenmesini amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında amaçlı örnekleme yöntemi ile Sağlık Bakanlığı’nın ve Yeşilay’ın web sitesinde yer alan, erişime açık 10 broşür, göstergebilim yöntemi ile incelenmiştir. Broşürlerin analizinde ise Roland Barthes’in modeli kullanılmış, görseller, gösterge, gösteren, gösterilen ve düz anlam-yan anlam boyutları ile ele alınmıştır. Analizler sonucunda, broşürler hazırlanırken verilmek istenen ana mesajların görseller ile sunulduğu, bununla birlikte tercih edilen göstergelerin, temel mesajların yanında okuyucuya yan anlamlar yoluyla ayrıntılara ulaştırdığı görülmektedir. Broşürlerin ana temaları, sorumluluk (kendine, topluma, aileye), doğal süreç vurgusu, bireysel davranışların topluma etkileri, sağlıkta zaman kavramının önemi şeklinde sınıflandırılabilir.
Broşür İletişim Sağlık İletişimi Tüketici Sağlığı Bilgileri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.