In all religions,the act of childbearing,which was banned in the historical process,has also been accepted as a crime in The Ottoman State,which has adopted Islamic religon. According to Islamic law,human life begins not with birth but with the fall of man into his mother's womb. For this reason,as in today's law,there are many provisions in Islamic law to protect the fetus' life. In this study,Prime Ministy Ottoman Archives C. Cevdet, C. ADL Courthouse / transcription of the document with the number 80.4825 / with the date H.29.08.1179/M.22.09.1765/R.11.10.1178 was made. The termination of pregnancy has been discussed in many fields such as medical,law,religion,ethics throughout human history. These debates related to whether the mother's decision on the fetus or the father's decision will take precedence when it is necessary to decide which interests will be retained in the situations about women right to decide on her own body and the fetus who has not become a person yet with the hope of living toward the future. With this text taken into consideration,the right of the father to the fetus was discussed when the pregnancy was terminated.
Tüm dinlerde tarihsel süreçte yasaklanmış olan çocuk düşürme eylemi İslam dinini benimsemiş olan Osmanlı Devleti’nde de suç olarak kabul edilmiştir. İslam hukukuna göre insan hayatı doğumla değil, insanın ana rahmine düştüğü anda başlar. Bu nedenle günümüz hukukunda olduğu gibi İslam hukukunda da fetüsün hayatını korumak amacıyla birçok hüküm bulunmaktadır. Bu çalışmada, Başbakanlık Osmanlı arşivi C.Cevdet, C.ADL Adliye / 80-4825 numaralı H.29.08.1179/ M.22.09.1765/ R.11.10.1178 tarihli belgenin transkripsiyonu yapılmıştır. Gebeliğin sonlandırılması, insanlık tarihi boyunca tıp, hukuk, din, etik gibi pek çok alanda tartışılmıştır. Bu tartışmalar daha çok kadının kendi bedeni üzerinde karar verme hakkı ile henüz kişiliğini kazanmamış fetüsün geleceğe dönük yaşama umudunun çatışması hâlinde, hangi çıkarın üstün tutulacağına karar vermek gerektiğinde fetüs üzerinde annenin mi yoksa babanın mı kararının öncelikli olacağına ilişkindir. Bu metin dikkate alınarak gebeliğin sonlandırılmasında babanın cenin üzerindeki hakkı tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Collection |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 2 |