BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation Of Father's Right On Fetus From Ottoman To Today

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 2, 80 - 86, 01.04.2018

Öz

In all religions,the act of childbearing,which was banned in the historical process,has also been accepted as a crime in The Ottoman State,which has adopted Islamic religon. According to Islamic law,human life begins not with birth but with the fall of man into his mother's womb. For this reason,as in today's law,there are many provisions in Islamic law to protect the fetus' life. In this study,Prime Ministy Ottoman Archives C. Cevdet, C. ADL Courthouse / transcription of the document with the number 80.4825 / with the date H.29.08.1179/M.22.09.1765/R.11.10.1178 was made. The termination of pregnancy has been discussed in many fields such as medical,law,religion,ethics throughout human history. These debates related to whether the mother's decision on the fetus or the father's decision will take precedence when it is necessary to decide which interests will be retained in the situations about women right to decide on her own body and the fetus who has not become a person yet with the hope of living toward the future. With this text taken into consideration,the right of the father to the fetus was discussed when the pregnancy was terminated.

Kaynakça

  • Öztan,Bilge; Şahsın Hukuku Hakiki Şahıslar,Ankara 197,s.13.
  • Acıduman A. Tıp Etiği Açısından Kürtaj Ankara Barosu V. Sağlık Hukuku Kurultayı 2013.
  • Dölen İ. Tıbbî Açıdan Fetüs, Embriyo, Kürtaj ve Düşük (Abortus) Nedir? Ankara Barosu V. Sağlık Hukuku Kurultayı 2013.
  • Özgüven İ.E. Cinsellik ve Cinsel Yaşam, Polrem Yayınları, Ankara 1997.
  • Türk Jinekoloji ve Obstetrik Derneği (TJOD), Kürtaj Raporu. http://www. tjod.org/turk-jinekoloji-ve-obstetrik-dernegi-tjod-kurtaj-raporu (Erişim Ta- rihi: 05 Mayıs 2017).
  • Uymaz A, Avcı Y. Türk Hukuku'nda Gebeliğin Sonlandırılması İnönü Üni- versitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 2016;7(1):1-68.
  • Akça T. Gebeliğin Sonlandırılmasına Tarihsel ve Etik Bir Bakış: Tehlikeli Vera Drake’lere Açılan Yol. http://cms.galenos.com.tr/FileIssue/3/965/ article/57-61.pdf (Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2017).
  • Çokar M. Kürtaj. Babil Yayıncılık. İstanbul 2008.
  • Demirhan Erdemir A. Tıbbı Deontoloji ve Tıp Tarihi. Güneş & Nobel Ya- yınları 1996.
  • Bayat A.H.Tıp Tarihi. Geleneksel Tıp Derneği 2010.
  • Ürem M. Kadın Vücudu ve Etik Sorunlar, Sağlık Hukuku Makaleleri-II. İs- tanbul: İstanbul Barosu Yayınları. 2012.
  • Can S. Çocuk Düşürtme Suçunun Suç Sonucu Oluşan Gebelikler Açısın- dan Değerlendirilmesi. Ankara Barosu Dergisi 2015; 1: 81-103.
  • Komisyon, Meydan Larousse Büyük Lügat ve Ansiklopedi, XII, 7285.
  • Akça G, Hülür H. Osmanlı Hukukunun Temelleri Ve Tanzimat Dönemin- deki Hukuksal Yeniliklerin Sosyo-Politik Dinamikleri. Türkiyat Araştırmaları Dergisi s:295-321.
  • Ekşi A. İslam Tıp Hukuku, Ensar Neşriyat. İstanbul 2011.
  • Dirik M. İslam Hukukunda Cenin Öldürme Suçunun Cezası. Bilimname XXIII. 2012;2:187-213.
  • Çokar M. İsteyerek Düşük Yapmak-Tıp Etiği ve Yasalar. http://www.turk- hukuksitesi. com/makale_1004.htm (Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2017).
  • Dirik M. İslam Hukukunda Cenin Öldürme Suçunun Cezası. Bilimname XXIII. 2012;2:187-213.
  • Somel S.A. Osmanlı Son Döneminde Iskat-ı Cenin MeselesiÇ Kebikeç 2002;13:71.
  • Şimşek F, Erolu H, Dinç G. Osmanlı İmparatorluğunda Iskat-ı Cenin (Çocuk Düşürme). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2009;2(6):593-609.
  • Konan B. Osmanlı Devleti’nde Çocuk Düşürme Suçu. AÜHFD 2008 (57):4; 319-335.
  • Duman H. İslam Hukukunda Gebeliğin Kasıtlı Sonlandırılması. Diyanet İlmi Dergi 2005; 41(4): 4 49-62.
  • Balsoy G. Geç Osmanlı Nüfusu ve Kadın Bedeni Politikaları. Toplum ve Bilim 2015; 134:5-25.
  • Harris J. Hayatın Değeri (Çev: Süha Sertatbiboğlu).1998.
  • Yılmaz H. Cenini Öldürme Suçu,Ankara Barosu Dergisi 2001;2:70-88.
  • Serozan R. Medeni Hukuk Genel Bölüm/Kişiler Hukuku. Vedat Kitapcılık 2005:386-387.
  • Özel Ş, Üstün YE, Avşar F. Türkiye’de Gebelik Terminasyonunun Yasal Durumu. Jinekoloji - Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi 2017; 14(1): 34 – 38.
  • Dönmez B. TCK’da Çocuk Düşürtme Suçu Mukayeseli Hukuk ve AİHM’nin Bakış Açısıyla Ceninin Yaşama Hakkının Sınırlandırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 2007;9(2): 99-141.
  • Türk Ceza Kanunu . Kanun No. 5237. Kabul Tarihi: 26.9.2004
  • Karadağ A.K. Ahlak ve Hukuk Arasında Sıkışan Kürtaj. Ankara Üni. Hukuk Fak. Dergisi 2016; 65 (4): 2047-2057.
  • Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2008 Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Ankara, Türkiye Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) “Kamu Kurumları Araştırma ve Geliştirme Projelerini Destekleme Programı” (KAMAG) Ekim 2009 http://www.hips.hacettepe. edu.tr/TNSA2008-AnaRapor.pdf (Erişim 01.08.2017).

Osmanlıdan Günümüze Babanın Fetüs Üzerindeki Hakkının Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 2, 80 - 86, 01.04.2018

Öz

Tüm dinlerde tarihsel süreçte yasaklanmış olan çocuk düşürme eylemi İslam dinini benimsemiş olan Osmanlı Devleti’nde de suç olarak kabul edilmiştir. İslam hukukuna göre insan hayatı doğumla değil, insanın ana rahmine düştüğü anda başlar. Bu nedenle günümüz hukukunda olduğu gibi İslam hukukunda da fetüsün hayatını korumak amacıyla birçok hüküm bulunmaktadır. Bu çalışmada, Başbakanlık Osmanlı arşivi C.Cevdet, C.ADL Adliye / 80-4825 numaralı H.29.08.1179/ M.22.09.1765/ R.11.10.1178 tarihli belgenin transkripsiyonu yapılmıştır. Gebeliğin sonlandırılması, insanlık tarihi boyunca tıp, hukuk, din, etik gibi pek çok alanda tartışılmıştır. Bu tartışmalar daha çok kadının kendi bedeni üzerinde karar verme hakkı ile henüz kişiliğini kazanmamış fetüsün geleceğe dönük yaşama umudunun çatışması hâlinde, hangi çıkarın üstün tutulacağına karar vermek gerektiğinde fetüs üzerinde annenin mi yoksa babanın mı kararının öncelikli olacağına ilişkindir. Bu metin dikkate alınarak gebeliğin sonlandırılmasında babanın cenin üzerindeki hakkı tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Öztan,Bilge; Şahsın Hukuku Hakiki Şahıslar,Ankara 197,s.13.
  • Acıduman A. Tıp Etiği Açısından Kürtaj Ankara Barosu V. Sağlık Hukuku Kurultayı 2013.
  • Dölen İ. Tıbbî Açıdan Fetüs, Embriyo, Kürtaj ve Düşük (Abortus) Nedir? Ankara Barosu V. Sağlık Hukuku Kurultayı 2013.
  • Özgüven İ.E. Cinsellik ve Cinsel Yaşam, Polrem Yayınları, Ankara 1997.
  • Türk Jinekoloji ve Obstetrik Derneği (TJOD), Kürtaj Raporu. http://www. tjod.org/turk-jinekoloji-ve-obstetrik-dernegi-tjod-kurtaj-raporu (Erişim Ta- rihi: 05 Mayıs 2017).
  • Uymaz A, Avcı Y. Türk Hukuku'nda Gebeliğin Sonlandırılması İnönü Üni- versitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 2016;7(1):1-68.
  • Akça T. Gebeliğin Sonlandırılmasına Tarihsel ve Etik Bir Bakış: Tehlikeli Vera Drake’lere Açılan Yol. http://cms.galenos.com.tr/FileIssue/3/965/ article/57-61.pdf (Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2017).
  • Çokar M. Kürtaj. Babil Yayıncılık. İstanbul 2008.
  • Demirhan Erdemir A. Tıbbı Deontoloji ve Tıp Tarihi. Güneş & Nobel Ya- yınları 1996.
  • Bayat A.H.Tıp Tarihi. Geleneksel Tıp Derneği 2010.
  • Ürem M. Kadın Vücudu ve Etik Sorunlar, Sağlık Hukuku Makaleleri-II. İs- tanbul: İstanbul Barosu Yayınları. 2012.
  • Can S. Çocuk Düşürtme Suçunun Suç Sonucu Oluşan Gebelikler Açısın- dan Değerlendirilmesi. Ankara Barosu Dergisi 2015; 1: 81-103.
  • Komisyon, Meydan Larousse Büyük Lügat ve Ansiklopedi, XII, 7285.
  • Akça G, Hülür H. Osmanlı Hukukunun Temelleri Ve Tanzimat Dönemin- deki Hukuksal Yeniliklerin Sosyo-Politik Dinamikleri. Türkiyat Araştırmaları Dergisi s:295-321.
  • Ekşi A. İslam Tıp Hukuku, Ensar Neşriyat. İstanbul 2011.
  • Dirik M. İslam Hukukunda Cenin Öldürme Suçunun Cezası. Bilimname XXIII. 2012;2:187-213.
  • Çokar M. İsteyerek Düşük Yapmak-Tıp Etiği ve Yasalar. http://www.turk- hukuksitesi. com/makale_1004.htm (Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2017).
  • Dirik M. İslam Hukukunda Cenin Öldürme Suçunun Cezası. Bilimname XXIII. 2012;2:187-213.
  • Somel S.A. Osmanlı Son Döneminde Iskat-ı Cenin MeselesiÇ Kebikeç 2002;13:71.
  • Şimşek F, Erolu H, Dinç G. Osmanlı İmparatorluğunda Iskat-ı Cenin (Çocuk Düşürme). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2009;2(6):593-609.
  • Konan B. Osmanlı Devleti’nde Çocuk Düşürme Suçu. AÜHFD 2008 (57):4; 319-335.
  • Duman H. İslam Hukukunda Gebeliğin Kasıtlı Sonlandırılması. Diyanet İlmi Dergi 2005; 41(4): 4 49-62.
  • Balsoy G. Geç Osmanlı Nüfusu ve Kadın Bedeni Politikaları. Toplum ve Bilim 2015; 134:5-25.
  • Harris J. Hayatın Değeri (Çev: Süha Sertatbiboğlu).1998.
  • Yılmaz H. Cenini Öldürme Suçu,Ankara Barosu Dergisi 2001;2:70-88.
  • Serozan R. Medeni Hukuk Genel Bölüm/Kişiler Hukuku. Vedat Kitapcılık 2005:386-387.
  • Özel Ş, Üstün YE, Avşar F. Türkiye’de Gebelik Terminasyonunun Yasal Durumu. Jinekoloji - Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi 2017; 14(1): 34 – 38.
  • Dönmez B. TCK’da Çocuk Düşürtme Suçu Mukayeseli Hukuk ve AİHM’nin Bakış Açısıyla Ceninin Yaşama Hakkının Sınırlandırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 2007;9(2): 99-141.
  • Türk Ceza Kanunu . Kanun No. 5237. Kabul Tarihi: 26.9.2004
  • Karadağ A.K. Ahlak ve Hukuk Arasında Sıkışan Kürtaj. Ankara Üni. Hukuk Fak. Dergisi 2016; 65 (4): 2047-2057.
  • Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2008 Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Ankara, Türkiye Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) “Kamu Kurumları Araştırma ve Geliştirme Projelerini Destekleme Programı” (KAMAG) Ekim 2009 http://www.hips.hacettepe. edu.tr/TNSA2008-AnaRapor.pdf (Erişim 01.08.2017).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Collection
Yazarlar

Nilüfer Demirsoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Demirsoy N. Osmanlıdan Günümüze Babanın Fetüs Üzerindeki Hakkının Değerlendirilmesi. JGON. 2018;15(2):80-6.