Ottoman territorial waters, state owned
military or domestic and forgein commericial ships have sunk various reasons.
Our study, we tried to show the events that took place in Ottoman territorial
waters and that ship accidents occurred, the following neraly one hunderds
years, mainly based on the Ottoman arhives records. The first of what are the
advantages and disadvantages of sea transport shown in a general contex. Later,
for reasons which sank and how it goes on their record after receiving notification
that the state of military or commerical ship has sunk, how the reaction
showed. In another chapter of the study, the type of materials extracted from
shipwrecks and the attitude of the state about materials were shown. At this
point, even though the military materials were predominantly of metal type, the
removal of the materials of commercial ships and the subsequent events were
handled by the capitulations given to foreign states. In the last part of the
study, the relationship between the relatives of the survivors or survivors of
ship accidents and the state's entering into a kind of social security is
discussed in the general framework.
Osmanlı karasularında, devlete ait askeri ya da
yerli ve yabancı tüccarla ait birçok gemi çeşitli nedenlerden batmıştır. Çalışmamızda
yaklaşık olarak yüz yıllık süreç içerisinde Osmanlı karasularında meydana gelen
gemi kazaları ve sonrasında yaşananlar üç başlıkta, ağırlıklı olarak Osmanlı
arşiv kayıtlarına dayanaraktan ele alınmıştır. Çalışmamızda ilk olarak deniz
taşımacılığının avantaj ve dezavantajlarının neler olduğu genel olarak
gösterilmiştir. Çalışmanın devamında ise Osmanlı karasularında gemilerin hangi
nedenlerden ötürü battığı, bunların kayıtlara nasıl geçtiği ve devletin, askeri
veya sivil bir geminin battığına dair ihbarı almasının ardından göstermiş
olduğu reaksiyon gösterilmiştir. Çalışmanın bir diğer başlığında ise kazazede
olarak adlandırılan batıklardan çıkartılan malzemelerin hangi türden olduğu ve malzemeler
konusunda devletin tutumunun nasıl olduğu gösterilmiştir. Bu noktada ağırlıklı
olarak metal türünden askeri malzemeler ön plana çıkmış olsa da ticari gemilere
ait malzemelerin çıkartılması ve sonrasında yaşananlar, yabancı devletlere
verilen kapitülasyonlar merkezli ele alınmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise
gemi kazalarından sağ olarak kurtulan ya da ölmüş olan kişilerin yakınlarıyla
devletin bir nevi sosyal güvenlik kapsına giren ilişkisi genel çerçevede ele
alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE