The stepe geography, which covers a wide area from the Danube River to the Great Wall of China, brings with it diffucult climatic and terrain conditions for nomadic societies. Although the horse is at the center of life in hunter-nomadic societies. Although the horse is at the center of life in hunter-nomadic societies the wolf motif has taken its place in every aspect of the life of stepe people as a precious symbol of this geography, and it has almıost permeated into the social life but also in religious life. While the wolf motif was shaped in the sense that the wolf entered the herd and the herd was endangered, more importantly, it gained value as the holy savior and guide guiding the Turkish communities in their most difficult times. The most important factor in the wolf’s effect on Turkish socio-cultural life is that he is seen as an father/ancestor. The great mission undertaken by the concept of fahte/ancestor in Turkish family life, the existence of the patriarchal soial structure, triggered this imporance and caused the respect fort the wolf to reach the highest levels. The steppe communities, wyo hung yolf heads on the doors of their hauses, believed that with this tradition, the wolf had a holy spirit that protected the house and the hausehold, just as a father protects his family. They saw a rptective spirit as one of their important symbols not only in their social life, but also in their political, economic and military lives.
Tuna Nehrinden Çin Seddi’ne kadar geniş bir alanı içerisine alan Bozkır coğrafyası konar –göçer toplumlar için zorlu iklim ve arazi şartlarını da beraberinde getirmektedir. Avcı-göçebe bozkır toplumlarında hayatın merkezinde at olsa da kurt motifi bu coğrafyanın kıymetli bir sembolü olarak bozkır insanının yaşamının her alanında yerini almış, bozkır sosyal hayatının içerisine adeta sinmiştir. Sadece sosyal hayatın değil dini yaşamın içerisinde de başlı başına bir kültür olarak varlık göstermiştir. Hem sürüye kurdun girmesi ve sürünün tehlikeye girmesi anlamında Kurt motifi şekillenirken daha da önemli olarak Türk topluluklarının en zor anında yol gösteren kutsal kurtarıcı ve rehber olarak değer kazanmıştır. Kurdun Türk sosyo-kültürel yaşamına da bu kadar tesir etmesindeki en önemli etken onun ecdad/ata olarak görülmesidir. Türk aile yaşamında baba/ata kavramının üstlenmiş olduğu büyük misyon, ataerkil toplum yapısının varlığı, bu önemi tetiklemiş, kurda karşı duyulan saygının en üst düzeylere çıkmasına sebep olmuştur. Evlerinin kapılarına kurt başı asan bozkır toplulukları bu gelenek ile bir babanın ailesini koruduğu gibi kurdun da haneyi ve hane halkını koruyan kutsal bir ruha sahip olduğuna inanmaktaydı. Koruyan bir yüce ruhu sadece sosyal hayatlarında değil, siyasi, iktisadi ve askeri yaşamlarında da önemli sembollerinden biri olarak görmüşlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Asya Toplumu Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 4 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE