Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 37 - 43, 31.12.2019

Öz

Kalite yönetimi, yüksek performanslı her sağlık sisteminin önemli bir bileşenidir. Temel bir kalite yönetim mo-deli; kalite planlama, kalite kontrol, kalite iyileştirme bileşenlerinden oluşur. Sağlık hizmetlerinin kalitesini iyileştirmek için çok sayıda yöntem kullanılmaktadır. Bu yöntemlerden biri de kalite iyileştirme ortaklığı ya da atılım serisi ortaklığı metodudur.
Küresel sağlık sektöründe kalite iyileştirme ortaklığı metodunun yaygın kullanımına rağmen, yöntemin nasıl uygulanacağına ilişkin neredeyse hiç Türkçe literatür yoktur. Bu makale, sağlık ekiplerine kanıta dayalı uygulamala-rında yardımcı olacak kalite iyileştirme ortaklığı yöntemi hakkında rehberlik sunmaktadır. Bu kapsamda kalite iyi-leştirme ortaklığı metodunun faydalarını ve zorluklarını öğrenmek, sağlık hizmetleri yararlarını en üst düzeye çıkarmak için kalite iyileştirme çabalarını geliştirecektir. Ayrıca bu çalışmada, kalite iyileştirme ortaklığına dayalı bir yöntem yürütmekle ilgilenen kişi veya kurumlar için uygulama adımları açıklanmaktadır. Bu adımlar; planla-ma/hazırlık faaliyetlerini (örneğin bir konu seçmek, planlama komitesi ve değişiklik paketi geliştirmek), gerekli tahmini kaynakları (örneğin personel), ortaklığa katılımcı hazırlamak için yapılan faaliyetleri (örneğin, oryantasyon toplantısı, öğrenme oturumları), ortaklık sırasındaki özel eylemleri, değerlendirme yaklaşımlarını ve sonuçların yayınlanmasını içermektedir.

Kaynakça

  • Avcı K. (2019). Kalite ve Akreditasyona Teorik Bir Bakış. U Beylik ve K Avcı (Ed.) Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon içinde (s.1-16).Ankara: Gazi Kitapevi
  • Institute for Healthcare Improvement (2003). Innovation Series 2003 The Breakthrough Series IHI’s Collaborative Model for Achieving Breakthrough Improvement, Cambridge, Massachusetts, p.1-17.
  • Institute for Healthcare Improvement (Erişim Tarihi:13.12.2019). Erişim adresi: http://www.ihi.org/about/pages/history.aspx
  • Institute for Healthcare Improvement (Erişim Tari-hi:13.12.2019). Erişim adresi: http://www.ihi.org/about/Pages/ScienceofImprovement.aspx
  • Institute of Medicine: Committee on Quality He-alth Care in America (2001) Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century. Natıonal Academy Press, Washington DC.
  • Knight AW, Dhillon M, Smith C, et al. (2019). A Quality Improvement Collaborative to Build Impro-vement Capacity in Regional Primary Care Support Organisations. BMJ Open Quality 2019;8:e000684. doi:10.1136/ bmjoq-2019-000684
  • Landon B. E., Wilson I. B., McInnes K., Landrum M. B., Hirschhorn L., Marsden P.V., Gustafson D. and Cleary P. D. (2004) Effects of a Quality İmprovement Collaborative on the Outcome of Care of Patients with HIV Infection: the EQHIV Study. Ann Intern Med 140(11): 887-896.
  • Lang J M., Franks R P., Epstein C., Stover C., Oliver J. A.(2015). Statewide dissemination of an evidence-based practice using Breakthrough Series Collaboratives, Children and Youth Services Review, 55(August); 201-209. McGlynn E. A., Asch S. M., Adams J., Keesey J., Hicks J., DeCristofaro A. and Kerr E. A. (2003) The Quality of Health Care Delivered to Adults in the Uni-ted States. N Engl J Med. 348(26):2635-2645.
  • Mittman B. S. (2004) Creating the Evidence Base for Quality Improvement Collaboratives. Annals of Internal Medicine140(11):897-901.
  • Terao M., Hoffman J M., Brilli R J., Finch A., Walsh K E., Coffey M. (2019). Accelerating Improvement in Children’s Healthcare Through Quality Improvement Collaboratives: a Synthesis of Recent Efforts. Current Treatment Options in Pediatrics, 5:111–130.
  • Wells S., Tamir O., Gray J., Naidoo D., Bekhit M., Goldmann D. (2018). Are quality improvement collaboratives effective? A systematic review. BMJ Qual Saf. 27(3):226-240.
  • Zubkoff L, Neily J, Mills PD, Borzecki A, Shin M, Lynn MM, Gunnar W, Rosen A.(2014). Using a virtual breakthrough series collaborative to reduce postoperative respiratory failure in 16 Veterans Health Administration hospitals. Jt Comm J Qual Patient Saf. Jan;40(1):11-20.
  • Zubkoff L., Neily J., Quigley P., Delanko V., Yo-ung-Xu Y. Boar S. Mills P. (2018). Preventing Falls and Fall-Related Injuries in State Veterans Homes Virtual Breakthrough Series Collaborative, Journal of Nursing Care Quality: 33(4);334–340.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Keziban Avcı

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Avcı, K. (2019). SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, 2(2), 37-43.
AMA Avcı K. SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA. SKAD. Aralık 2019;2(2):37-43.
Chicago Avcı, Keziban. “SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2019): 37-43.
EndNote Avcı K (01 Aralık 2019) SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 2 2 37–43.
IEEE K. Avcı, “SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA”, SKAD, c. 2, sy. 2, ss. 37–43, 2019.
ISNAD Avcı, Keziban. “SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA”. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 2/2 (Aralık 2019), 37-43.
JAMA Avcı K. SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA. SKAD. 2019;2:37–43.
MLA Avcı, Keziban. “SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, c. 2, sy. 2, 2019, ss. 37-43.
Vancouver Avcı K. SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE İYİLEŞTİRME ORTAKLIĞI YÖNTEMİNİ ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ANLAMA VE UYGULAMA. SKAD. 2019;2(2):37-43.


BİLİMSEL VE ETİK SORUMLULUK

Dergimize gönderilen çalışmalarda tüm yazarların akademik-bilimsel olarak doğrudan katkısı olmalıdır. Dergi ile iletişim görevini yapan yazar, tüm yazarlar adına yazının son halinin sorumluluğunu taşır.

Yazar/lar tarafından “İnsan” öğesinin içinde bulunduğu tüm çalışmalarda Helsinki Deklerasyonu Prensipleri’ne uyulduğu ve “Hayvan” öğesi kullanılan çalışmalarda ise Guide for the Care and Use of Laboratory Animals  prensipleri doğrultusunda çalışmalarında hayvan haklarını koruduklarını belirtilmelidir. Olgu sunumlarında hastanın kimliğinin ortaya çıkmasına bakılmaksızın hastalardan “Bilgilendirilmiş Olur” (informed consent) alınmalıdır.

Eğer makalede direkt-indirekt ticari bağlantı veya çalışma için maddi destek veren kurum mevcut ise yazarlar; kullanılan ticari ürün, ilaç, firma vb. ile ticari hiçbir ilişkisinin olmadığını ve varsa nasıl bir ilişkisinin olduğunu (konsültan, diğer anlaşmalar), editöre sunum sayfasında belirtmelidirler.

Makalede “Etik Kurul Onayı” alınması gerekli ise; yazarlar etik kurul izni-onayı aldıklarını beyan etmelidir.