Aims: Hypertension (HT) is a leading global cause of morbidity and mortality, contributing significantly to the burden of cardiovascular diseases. Despite its widespread prevalence, HT is often underdiagnosed and poorly managed, particularly among younger populations. This study investigates HT awareness among university students, focusing on the impact of education, gender, and lifestyle practices.
Methods: A cross-sectional online survey was conducted among 546 students from various academic disciplines using an online questionnaire that assessed demographics, HT awareness, lifestyle factors, and blood pressure monitoring habits. Statistical comparisons were performed using independent t-tests, Mann-Whitney U tests, and correlation analyses.
Results: Study results revealed notable disparities in HT awareness and behaviors. Medical students demonstrated higher awareness of risk factors, diagnostic thresholds, and BP monitoring practices compared to non-medical students. Females consistently exhibited healthier lifestyle behaviors, including lower smoking prevalence, greater physical activity, and proactive BP monitoring. Awareness of dietary factors contributing to HT was moderate (62.8%), but knowledge of diagnostic BP thresholds was alarmingly low (22.9%), even among medical students. Family history of cardiovascular diseases positively influenced HT awareness, while beliefs about COVID-19’s impact on BP regulation highlighted gaps in health literacy.
Conclusion: The findings underscore the critical role of formal education and targeted interventions in enhancing HT awareness. Integrating basic health education into non-medical curricula, addressing gender-specific disparities through tailored campaigns, and promoting familial health education are vital strategies for mitigating the long-term cardiovascular risks associated with undiagnosed and uncontrolled hypertension among young adults.
Ethical approval for the study was obtained from the Ethical Committee of Ufuk University Faculty of Medicine (Approval document No: 25.01.09.02/16). Prior to participation, an online informed consent was obtained from all individuals. The collected data were anonymized and securely stored to uphold participant confidentiality and ensure compliance with data protection regulations. All procedures adhered to the ethical principles outlined in the Declaration of Helsinki
The authors declared that this study has received no financial support.
Amaç: Hipertansiyon (HT), günümüzde morbidite ve mortalitenin önde gelen nedenlerinden biri olup, kardiyovasküler hastalıklar gelişmesinde ciddi rol oynamaktadır. HT yaygın olmasına rağmen, özellikle gençler arasında sıklıkla geç teşhis edilmekte ve yanlış yönetilmektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencileri arasında HT farkındalığını, eğitimin, cinsiyetin ve yaşam tarzı alışkanlıklarının etkisini değerlendirmek için tasarlanmıştır.
Yöntemler: Bu kesitsel klinik araştırmada, çeşitli üniversite ve fakültelerden 546 öğrencinin katılımıyla çevrimiçi bir anket kullanarak yürütüldü. Ankette demografik bilgiler, HT hastalığı hakkındaki tıbbi bilgileri, yaşam tarzı faktörleri ve kan basıncı ölçme alışkanlıkları değerlendirilmiştir. Çalışmada, istatistiksel karşılaştırmalar için bağımsız t-testi ve Mann-Whitney U testi kullanıldı, ek olarak korelasyon analizleri gerçekleştirildi.
Bulgular: Çalışma sonuçları, HT farkındalığı, eğitim şekli ve sosyokültürel yaşam düzeyi arasında dikkate değer farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Tıp öğrencileri, tıp dışı öğrencilerle karşılaştırıldığında HT için risk faktörleri, tanı eşikleri ve kan basıncı izleme uygulamaları konusunda daha yüksek farkındalık göstermiştir. Kadınlar, daha düşük sigara içme oranı, daha fazla fiziksel aktivite ve daha çok kan basıncı izleme sıklığı gibi sağlıklı yaşam tarzı davranışları sergilemiştir. HT’ile ilişkili gıdalar hakkındaki bilgi orta düzeyde (%62,8) iken, HT tanı eşiklerine ilişkin bilgi, tıp öğrencileri arasında bile endişe verici derecede düşük (%22,9) bulunmuştur. Ailede kardiyovasküler hastalıkların bulunması, HT farkındalığını olumlu yönde etkilemiş; COVID-19’un kan basıncı üzerindeki olumsuz etkilerine dair inançların, hipertansiyon farkındalığı üzerinde belirgin bir etkisinin olmadığı gözlemlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışma sonuçları, HT farkındalığını artırmada resmi eğitimin ve hedeflenmiş müdahalelerin kritik rolünü vurgulamaktadır. Bu yüzden temel sağlık eğitimini tıbbi olmayan müfredata entegre etmek, cinsiyete özgü farklılıkları hedeflenmiş kampanyalarla ele almak ve aile sağlığı eğitimini teşvik etmek, genç yetişkinler arasında teşhis edilmemiş ve kontrol altına alınmamış hipertansiyonla ilişkili uzun vadeli kardiyovasküler riskleri azaltmak için hayati stratejilerdir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kardiyoloji |
Bölüm | Orijinal Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 20 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Üniversitelerarası Kurul (ÜAK) Eşdeğerliği: Ulakbim TR Dizin'de olan dergilerde yayımlanan makale [10 PUAN] ve 1a, b, c hariç uluslararası indekslerde (1d) olan dergilerde yayımlanan makale [5 PUAN]
Dahil olduğumuz İndeksler (Dizinler) ve Platformlar sayfanın en altındadır.
Not: Dergimiz WOS indeksli değildir ve bu nedenle Q olarak sınıflandırılmamıştır.
Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) kriterlerine göre yağmacı/şüpheli dergiler hakkındaki kararları ile yazar aydınlatma metni ve dergi ücretlendirme politikasını tarayıcınızdan indirebilirsiniz. https://dergipark.org.tr/tr/journal/2316/file/4905/show
Dergi Dizin ve Platformları
Dizinler; ULAKBİM TR Dizin, Index Copernicus, ICI World of Journals, DOAJ, Directory of Research Journals Indexing (DRJI), General Impact Factor, ASOS Index, WorldCat (OCLC), MIAR, EuroPub, OpenAIRE, Türkiye Citation Index, Türk Medline Index, InfoBase Index, Scilit, vs.
Platformlar; Google Scholar, CrossRef (DOI), ResearchBib, Open Access, COPE, ICMJE, NCBI, ORCID, Creative Commons vs.