Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretmenlerinin Matematik Öğretimi Yeterlik İnançlarını Yordamada Matematiğe Yönelik Özyeterlik Algılarının İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 42 - 51, 20.06.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı matematik öğretmenlerinin matematik öğretimi yeterlik inançlarını yordamada matematiğe karşı özyeterlik algılarını incelemektir. Çalışmanın örneklemini, 2019–2020 akademik yılında ortaokul ve liselerde matematik öğretmenliği yapmakta olan toplam 279 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Bu araştırmada veriler Matematik Öğretimi İnanç Ölçeği ve Matematiğe Karşı Özyeterlik Algısı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Matematik öğretmenlerinin matematik öğretimi yeterlik inançları ile matematiğe karşı özyeterlik algıları arasındaki ilişki düzeyini belirlemek için Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Ayrıca, matematik öğretmenlerinin matematik öğretimi yeterlik inançlarını yordamada matematiğe yönelik özyeterlik algılarını incelemek amacıyla çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Regresyon analizinden elde edilen bulgular, matematik öğretmeninin matematik öğretimi yeterlik inançları ile matematiğe yönelik özyeterlik algıları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Bir diğer bulgu, matematik benlik algısının, matematik davranışlarında farkındalığın ve matematiği yaşam becerilerine dönüştürebilme özyeterlik algılarının matematik öğretmenlerinin matematik öğretimi yeterlik inançları üzerinde etkili olduğunu başka bir ifadeyle, matematik öğretmenlerinin matematik öğretimi yeterlik inançlarını yordamada matematiğe yönelik özyeterlik algılarının önemli bir rolünün olduğudur.

Kaynakça

  • Akay, H. & Boz, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik tutumları, matematiğe karşı öz-yeterlik algıları ve öğretmen öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Arseven, A. (2016). Öz Yeterlilik: Bir kavram analizi/self-efficacy: A concept analysis. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(19), 63–80. http://dx.doi.org/ 10.7827/TurkishStudies.10001.
  • Ashton, P. T. & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers’ sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.
  • Aşkar, P & Umay, A . (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Benzer, F. (2011). İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin öz yeterlik algılarının analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Brown, E. T., Molfese, V. J., & Molfese, P. (2008). Preeschool student learning in literacy and mathematics: ımpact of teacher experience, qualifications, and belief’s on an at-risk sample. Journal of Education for Students Placed at Risk, 13, 106-126.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • Dinçer, B., Akarsu, E., & Yılmaz, S. (2016). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile matematik öğretimi yeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 207-228.
  • Eker, C. (2014). Öz düzenlemeli öğrenme modellerine karşılaştırmalı bir bakış. Turkish Studies-International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 417-433. Erişim Adresi: http://turkishstudies.net.
  • Enochs, L., Smith, P. L. & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194–202. Henson, R. K. (2001). Understanding internal consistency reliability estimates: A conceptual primer on coefficient alpha. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3), 177–189. https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/Pierro_uncg_0154M_11772.pdf.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye Yayınevi.
  • Kiremit, H. (2006). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji ile ilgili öz- yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar Milli Eğitim Basımevi). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Va. NCTM.
  • Ordonez-Feliciano, J. P. (2009). Self-Efficacy and instruction in mathematics. Student Theses, Dissertations, Portfolios and Projects, 165.
  • Pierro,R. C. (2015). Teachers’ knowledge, beliefs, self-efficacy, and implementation of early childhood learning standards in science and math in prekindergarten and kindergarten (Master’s thesis). Erişim tarihi: 15.04.2020.
  • Scrinzi, A. S. (2011). An examination of the relationships between kindergarten teachers’ beliefs, mathematical knowledge for teaching, and instructional practices. Yayınlanmamış doktora tezi. Erişim tarihi: 08.04.2020 https://cdr.lib.unc.edu/indexablecontent/.
  • Takır, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançlarının incelenmesi. International Journal of Social Science Research 7, 141-153.
  • Takunyaci, M. & Aydin, E. (2013). The Turkish adaptation of teaching mathematics efficiency belief scale: The validity and reliability study, WCES 2013, Roma.
  • Terzi, M. & Mirasyedioğlu, Ş. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe yönelik özyeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Tübav Bilim Dergisi, 2(2), 257–265.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202–248.
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı öz-yeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8.
  • Yılmaz, K. & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). Primary school teachers’ belief of efficacy. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 41(2), 143-167.

Investigation of Self-Efficacy Perceptions towards Mathematics as Predictors of Mathematics Teachers’ Teaching Efficacy Beliefs

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 42 - 51, 20.06.2020

Öz

The aim of this study is to examine mathematics teachers’ self-efficacy perceptions towards mathematics in predicting mathematics teaching efficacy beliefs. The sample of the study consists of 279 mathematics teachers who have been teaching mathematics in secondary and high schools in the 2019-2020 academic year. In this study, the data were collected using the Mathematics Teaching Efficacy Belief Scale and the Self-Efficacy Perception Scale towards Mathematics. Pearson’s correlation coefficients were calculated to determine the level of relationship between mathematics teachers’ mathematics teaching efficacy beliefs and self-efficacy perceptions towards mathematics. In addition, multiple regression analysis was conducted to examine mathematics teachers’ self-efficacy perceptions towards mathematics in predicting mathematics teaching efficacy beliefs. Findings obtained from the regression analysis show that there is a statistically significant positive relationship between mathematics teachers’ teaching efficacy beliefs and self-efficacy perceptions of mathematics. Another finding is that mathematics self-perception, awareness of mathematics behavior, and self-efficacy perceptions of transforming mathematics into life skills have an important role in mathematics teachers' self-efficacy perceptions towards mathematics in predicting mathematics teaching efficacy beliefs.

Kaynakça

  • Akay, H. & Boz, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik tutumları, matematiğe karşı öz-yeterlik algıları ve öğretmen öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Arseven, A. (2016). Öz Yeterlilik: Bir kavram analizi/self-efficacy: A concept analysis. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(19), 63–80. http://dx.doi.org/ 10.7827/TurkishStudies.10001.
  • Ashton, P. T. & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers’ sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.
  • Aşkar, P & Umay, A . (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Benzer, F. (2011). İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin öz yeterlik algılarının analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Brown, E. T., Molfese, V. J., & Molfese, P. (2008). Preeschool student learning in literacy and mathematics: ımpact of teacher experience, qualifications, and belief’s on an at-risk sample. Journal of Education for Students Placed at Risk, 13, 106-126.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • Dinçer, B., Akarsu, E., & Yılmaz, S. (2016). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile matematik öğretimi yeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 207-228.
  • Eker, C. (2014). Öz düzenlemeli öğrenme modellerine karşılaştırmalı bir bakış. Turkish Studies-International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 417-433. Erişim Adresi: http://turkishstudies.net.
  • Enochs, L., Smith, P. L. & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194–202. Henson, R. K. (2001). Understanding internal consistency reliability estimates: A conceptual primer on coefficient alpha. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3), 177–189. https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/Pierro_uncg_0154M_11772.pdf.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye Yayınevi.
  • Kiremit, H. (2006). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji ile ilgili öz- yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar Milli Eğitim Basımevi). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Va. NCTM.
  • Ordonez-Feliciano, J. P. (2009). Self-Efficacy and instruction in mathematics. Student Theses, Dissertations, Portfolios and Projects, 165.
  • Pierro,R. C. (2015). Teachers’ knowledge, beliefs, self-efficacy, and implementation of early childhood learning standards in science and math in prekindergarten and kindergarten (Master’s thesis). Erişim tarihi: 15.04.2020.
  • Scrinzi, A. S. (2011). An examination of the relationships between kindergarten teachers’ beliefs, mathematical knowledge for teaching, and instructional practices. Yayınlanmamış doktora tezi. Erişim tarihi: 08.04.2020 https://cdr.lib.unc.edu/indexablecontent/.
  • Takır, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançlarının incelenmesi. International Journal of Social Science Research 7, 141-153.
  • Takunyaci, M. & Aydin, E. (2013). The Turkish adaptation of teaching mathematics efficiency belief scale: The validity and reliability study, WCES 2013, Roma.
  • Terzi, M. & Mirasyedioğlu, Ş. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe yönelik özyeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Tübav Bilim Dergisi, 2(2), 257–265.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202–248.
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı öz-yeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8.
  • Yılmaz, K. & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). Primary school teachers’ belief of efficacy. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 41(2), 143-167.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mithat Takunyacı 0000-0003-1065-975X

Gülay Yerlikaya 0000-0001-8634-5488

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Takunyacı, M., & Yerlikaya, G. (2020). Matematik Öğretmenlerinin Matematik Öğretimi Yeterlik İnançlarını Yordamada Matematiğe Yönelik Özyeterlik Algılarının İncelenmesi. Journal of Individual Differences in Education, 2(1), 42-51.