In this study, it was aimed to determine students’ opinions about the role of non-governmental organizations in values education. The study was conducted as a basic qualitative research design. The study group of the research consisted of 35 students who continued their education in two different secondary schools in Gümüşhane and Sakarya provinces in the spring semester of the 2022-2023 academic year and were selected through easily accessible case sampling. In the study, an open-ended question form developed by the researcher was used as a data collection tool and the data obtained were analyzed by content analysis. Following the data analysis, it was determined that the data were collected under five different themes: “place in values education”, “contribution to values education”, “daily life in values education”, “task in values education” and “draft in values education”. Based on the findings of the study, it was found that non-governmental organizations contribute more to values education at the point of forming knowledge, consciousness and awareness. In addition, it was concluded that some students emphasized that non-governmental organizations were insufficient in relation to values education and they expected them to be more active.
Non-governmental organization NGO Values education Student opinion.
Bu araştırmada, sivil toplum kuruluşlarının değerler eğitimindeki rolüne ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, temel nitel araştırma deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim öğretim yılının bahar döneminde, Gümüşhane ve Sakarya illerinde bulunan iki farklı ortaokulda öğrenimlerine devam eden ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesiyle seçilen 35 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu soru formu kullanılmış ve elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Veri analizinin ardından verilerin; “değerler eğitimindeki yeri”, “değerler eğitimine katkı”, “değerler eğitiminde günlük yaşam”, “değerler eğitiminde görev” ve “değerler eğitiminde tasarı” olmak üzere beş farklı temada toplandığı tespit edilmiştir. Araştırmada ulaşılan bulgular neticesinde sivil toplum kuruluşlarının değerler eğitimine daha çok bilgi, bilinç ve farkındalık oluşturma noktasında katkı sağladığı saptanmıştır. Bunun yanında, bazı öğrencilerin sivil toplum kuruluşlarının değerler eğitimine yönelik yetersiz olduklarını vurguladıkları ve daha aktif olmalarını bekledikleri sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Değerler Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |