Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Artırılmış Gerçeklik, Metaverse, yapay Zekâ ve Eğitimde Uygulamalarıyla İlgili Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 149 - 169, 30.12.2024
https://doi.org/10.47156/jide.1587315

Öz

Bu araştırmada fen bilimleri öğretmenlerinin eğitsel yazılımlar, artırılmış gerçeklik, metaverse, yapay zekâ ve eğitimde uygulamaları hakkında görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, temel nitel araştırma deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla belirlenen devlet okullarında çalışan 25 fen bilimleri öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemine başvurarak görüşme kayıtları analiz edilerek kod-kategori ve temalar oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin çoğunun artırılmış gerçeklik, metaverse ve yapay zekaya ilişkin bilgi ve uygulama düzeylerinin sınırlı olduğu belirlenmiştir. Öğretmenler, artırılmış gerçeklik teknolojisinin daha çok soyut ve kavramsal konularda kullanılabileceğini ancak eğitimde etkili kullanımı için altyapı problemleri, materyal eksiklikleri gibi teknik eksikliklerin olduğunu belirtmiştir. Öğretmenlerin metaverse kavramına oldukça yabancı oldukları bunun yanı sıra eğitimde metaverse’ün eğlenceli ve kalıcı yaparak yaşayarak gerçekçi bir öğrenme ortamı sağlayabileceğini olumlu bulurken; öğrenciyi doğrudan gözlemleyememe, sosyalleşememe, yüz yüze anlatımın yerini tutmaması gibi sınırlılıkları beraberinde getireceği vurgulanmıştır. Öğretmenler; yapay zekâ ile ilgili genel olarak işleri kolaylaştırdığı, bilgiye hızlı erişimi sağladığı gibi olumlu görüşleri dile getirseler de yapay zekanın yapılmayan şeyleri yapılmış gibi gösterebilmesi, öğrencilerin ödevlerini bu platformlara yaptırabilmesi, öğrencileri tembelleştirmesi gibi sebeplerden dolayı eğitimde yapay zekaya ilişkin olumsuz görüşlere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arkan, A. (2018). Teknoloji, eğitim ve gelecek. siyaset, ekonomi ve toplum araştırmaları vakfı (SETA). Erişim Adresi: https://www.setav.org/teknoloji-egitim-ve-gelecek/ Erişim Tarihi: 05.10.2024
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Aydın, Z. P. (2022). Yüksek öğretimde görsel iletişim tasarımı eğitiminin metaverse ortamında verilmesine dair araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. doi: 10.31592/aeusbed.598299
  • Baysal, Y.E. (2016). Fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim teknolojilerini kullanmaya yönelik motivasyon ve öz düzenleme düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Becit İşçitürk, G., & Coşkunserçe, O. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim sürecinde teknoloji kabul ve kullanımlarına ilişkin görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.35346/aod.1098259
  • Chang, W.L. & Wang, J.Y. (2018). Mine is yours? Using sentiment analysis to explore the degree of risk in the sharing economy. Electronic Commerce Research and Applications, 28, 141-158. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2018.01.014
  • Çalışkan, G. & Maya, İ. (2024). Opinions and expectations of instructors on metaverse applications in higher education, Journal of Educational Technology & Online Learning, 7(2), 273-285.
  • Çetin, M., & Yıldız Baklavacı, G. (2024). Endüstri 4.0 perspektifinde yapay zekanın eğitimde uygulanabilirliği ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 7(14), 1-21. https://doi.org/10.55830/tje.1404165
  • Çilenti, K. (1988). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Dilmen, İ. (2020). Fen bilimleri dersinde artırılmış gerçeklik uygulamasının 21. yüzyıl becerilerine ve temel becerilere etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Ersöz, B. & Bülbül, H. (2022). Eğitimde yapay zeka, sanal gerçeklik ve sanal evren (metaverse). Sağıroğlu, Ş. & Demirezen M. U. (editörler), Yorumlanabilir ve açıklanabilir yapay zekâ ve güncel konular (s. 149-183), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47-61.
  • Eşin, Ş. & Özdemir, E. (2022). The Metaverse in mathematics education: The opinions of secondary school mathematics teachers. Journal of Educational Technology & Online Learning, 5(4), 1041-1060.
  • Hidayat, R., & Wardat, Y. (2024). A systematic review of augmented reality in science, technology, engineering and mathematics education.Education and Information Technologies, 29(8), 9257-9282. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12157-x
  • Jiang, Y., Li, X., Luo, H., Yin, S., & Kaynak, O. (2022). Quo vadis artificial intelligence? Discov Artif Intell 2(1), 4. https://doi.org/10.1007/s44163-022-00022-8
  • Kalkan, N. (2021). Metaverse evreninde sporun bugünü ve geleceğine yönelik bir derleme. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 163-174. https://doi.org/10.30769/usbd.1027728
  • Keskin, U., & Bayram, A. (2023). Dijitalleşme sürecinde metaverse ve eğitim. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 2(1), 1–15. https://doi.org/10.5281/zenodo.8097501
  • Köse, B., Radıf, H., Uyar, B., Baysal, İ. & Demirci, N. (2023). Öğretmen görüşlerine göre eğitimde yapay zekanın önemi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(71):4203-4209. Doi: http://dx.doi.org/10.29228/JOSH AS.74125
  • Kuş, O. (2022). Metaverse: ‘Dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-journal, 8(15), 245-266. Doi: 10.21645/intermedia.2021.109
  • Lindner, A., Romeike, R., Jasute, E., & Pozdniakov, S. (2019, Kasım). Teachers’ perspectives on artificial intelligence (Öz). In 12th International conference on informatics in schools, Situation, evaluation and perspectives, ISSEP Konferansında sunulan bildiri. Larnaka, Cyprus. Erişim adresi:https://www.researchgate.net/publication/337716601_Teachers'_Perspectives_on_Artificial_Intelligence#fullTextFileContent
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. S. Turan (Editör) 3. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık
  • Mert, M., & Güneş, P. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(1), 35-47.
  • Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A., & Kishino, F. (1995). Augmented reality: a class of displays on the reality-virtuality continuum, Proc. SPIE 2351, Telemanipulator and Telepresence Technologies. https://doi.org/10.1117/12.197321
  • Munakata, T. (2008). Fundamentals of the new artificial intelligence: Neural, evolutionary, fuzzy and more. Doi:10.1007/978-1-84628-839-5. (2. Baskı)
  • Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486–497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Nalbant, K. G. (2021). Eğitimde yapay zeka faktörü. Uluslararası Fen ve Uygulamalı Bilimler Kongresi. 196-201.
  • Odabaş, E. (2024). Metaverse evreninin öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Pınar, M. A. & Dönel Akgül, G. (2024). Hücre ve bölünmeler ünitesinin işlenmesinde eğitsel dijital oyunların etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi-IBAD Journal of Social Sciences, (17), 1-24. https://doi.org/10.21733/ibad.1441957
  • Pujiastuti, H., & Haryadi, R. (2024). The effectiveness of using augmented reality on the geometry thinking ability of junior high school students. Procedia Computer Science. (234), 1738-1745. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.03.180.
  • Rahmat, A. D., Kuswanto, H., Wilujeng, I., & Perdana, R. (2023). Implementation of mobile augmented reality on physics learning in junior high school students. Journal of Education and E- Learning Research, 10(2), 132–140. 10.20448/jeelr.v10i2.4474
  • Saltan, F., Türkyılmaz, T., Karaçaltı, C., & Bilir, K. (2018). Use of current educational technology in science education: A scoping review. Cukurova University Faculty of Education Journal, 47(1), 308-336.
  • Sun, X. (2024). The application of artificial intelligence in education. Transactions on Computer Science and Intelligent Systems Research, 5, 953-959. https://doi.org/10.62051/yfkk2r20
  • Şentürk M.F., Gürkaş-Aydın Z., & Aydın M.A. (2022). Eğitimde metaverse ve uygulamaları hakkında bir araştırma. El-Cezeri Fen ve Mühendislik Dergisi, 9(4), 1424- 1430. DOI: 10.31202/ecjse.1135616
  • Tzima, S., Styliaras, G., & Bassounas, A. (2019). Augmented reality applications in education: Teachers point of view. Education Sciences. 9(2), 99. https://doi.org/10.3390/educsci9020099
  • Venkatesan, M., Mohan, H., Ryan, J. R., Schürch, C. M., Nolan, G. P., Frakes, D. H., & Coşkun, A. F. (2021). Virtual and augmented reality for biomedical applications.Cell reports. Medicine, 2(7), 100348. https://doi.org/10.1016/j.xcrm.2021.100348
  • Yenice, N., Alpak Tunç, G., & Yavaşoğlu, N. (2019). Eğitsel oyun uygulamasının 5. sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları üzerindeki etkisinin incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 87-100. https://doi.org/10.19160/ijer.369935
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Investigating the Views of Science Teachers on Augmented Reality, Artificial Intelligence, the Metaverse, and Their Applications in Education

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 149 - 169, 30.12.2024
https://doi.org/10.47156/jide.1587315

Öz

In this study, it is aimed to examine the views of science teachers on educational software, augmented reality, the metaverse, artificial intelligence, and their applications in education. The research was designed in a basic qualitative research pattern. The sample of the study consisted of 25 science teachers working in state schools, determined through convenience sampling methods in purposive sampling. In the study, data were collected through semi-structured interviews. In the analysis of the data, the content analysis method was employed, and by analyzing the interview recordings, codes, categories, and themes were created. According to the research findings, it has been determined that most teachers have limited knowledge and application levels regarding augmented reality, the metaverse, and artificial intelligence. Teachers stated that augmented reality technology could be used more for abstract and conceptual topics, but there are technical deficiencies such as infrastructure problems and material shortages that hinder its effective use in education. Teachers are quite unfamiliar with the concept of the metaverse; however, they find it positive that the metaverse can provide an enjoyable and lasting, realistic learning environment in education. They emphasized that it brings limitations such as not being able to directly observe students, inability to socialize, and not being able to replace face-to-face instruction. It has been emphasized that teachers generally find the metaverse concept unfamiliar, but they view its potential to create an enjoyable and lasting learning environment in education positively. However, they also highlighted limitations such as the inability to directly observe students, lack of social interaction, and the fact that it cannot replace face-to-face teaching. Teachers expressed generally positive views on artificial intelligence, stating that it makes tasks easier and provides quick access to information. However, they also have negative opinions about the use of artificial intelligence in education due to reasons such as its ability to make it appear as if tasks have been completed when they haven't, students being able to complete their assignments on these platforms, and its tendency to make students lazy.

Kaynakça

  • Arkan, A. (2018). Teknoloji, eğitim ve gelecek. siyaset, ekonomi ve toplum araştırmaları vakfı (SETA). Erişim Adresi: https://www.setav.org/teknoloji-egitim-ve-gelecek/ Erişim Tarihi: 05.10.2024
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Aydın, Z. P. (2022). Yüksek öğretimde görsel iletişim tasarımı eğitiminin metaverse ortamında verilmesine dair araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. doi: 10.31592/aeusbed.598299
  • Baysal, Y.E. (2016). Fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim teknolojilerini kullanmaya yönelik motivasyon ve öz düzenleme düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Becit İşçitürk, G., & Coşkunserçe, O. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim sürecinde teknoloji kabul ve kullanımlarına ilişkin görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.35346/aod.1098259
  • Chang, W.L. & Wang, J.Y. (2018). Mine is yours? Using sentiment analysis to explore the degree of risk in the sharing economy. Electronic Commerce Research and Applications, 28, 141-158. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2018.01.014
  • Çalışkan, G. & Maya, İ. (2024). Opinions and expectations of instructors on metaverse applications in higher education, Journal of Educational Technology & Online Learning, 7(2), 273-285.
  • Çetin, M., & Yıldız Baklavacı, G. (2024). Endüstri 4.0 perspektifinde yapay zekanın eğitimde uygulanabilirliği ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 7(14), 1-21. https://doi.org/10.55830/tje.1404165
  • Çilenti, K. (1988). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Dilmen, İ. (2020). Fen bilimleri dersinde artırılmış gerçeklik uygulamasının 21. yüzyıl becerilerine ve temel becerilere etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Ersöz, B. & Bülbül, H. (2022). Eğitimde yapay zeka, sanal gerçeklik ve sanal evren (metaverse). Sağıroğlu, Ş. & Demirezen M. U. (editörler), Yorumlanabilir ve açıklanabilir yapay zekâ ve güncel konular (s. 149-183), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47-61.
  • Eşin, Ş. & Özdemir, E. (2022). The Metaverse in mathematics education: The opinions of secondary school mathematics teachers. Journal of Educational Technology & Online Learning, 5(4), 1041-1060.
  • Hidayat, R., & Wardat, Y. (2024). A systematic review of augmented reality in science, technology, engineering and mathematics education.Education and Information Technologies, 29(8), 9257-9282. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12157-x
  • Jiang, Y., Li, X., Luo, H., Yin, S., & Kaynak, O. (2022). Quo vadis artificial intelligence? Discov Artif Intell 2(1), 4. https://doi.org/10.1007/s44163-022-00022-8
  • Kalkan, N. (2021). Metaverse evreninde sporun bugünü ve geleceğine yönelik bir derleme. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 163-174. https://doi.org/10.30769/usbd.1027728
  • Keskin, U., & Bayram, A. (2023). Dijitalleşme sürecinde metaverse ve eğitim. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 2(1), 1–15. https://doi.org/10.5281/zenodo.8097501
  • Köse, B., Radıf, H., Uyar, B., Baysal, İ. & Demirci, N. (2023). Öğretmen görüşlerine göre eğitimde yapay zekanın önemi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(71):4203-4209. Doi: http://dx.doi.org/10.29228/JOSH AS.74125
  • Kuş, O. (2022). Metaverse: ‘Dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-journal, 8(15), 245-266. Doi: 10.21645/intermedia.2021.109
  • Lindner, A., Romeike, R., Jasute, E., & Pozdniakov, S. (2019, Kasım). Teachers’ perspectives on artificial intelligence (Öz). In 12th International conference on informatics in schools, Situation, evaluation and perspectives, ISSEP Konferansında sunulan bildiri. Larnaka, Cyprus. Erişim adresi:https://www.researchgate.net/publication/337716601_Teachers'_Perspectives_on_Artificial_Intelligence#fullTextFileContent
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. S. Turan (Editör) 3. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık
  • Mert, M., & Güneş, P. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(1), 35-47.
  • Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A., & Kishino, F. (1995). Augmented reality: a class of displays on the reality-virtuality continuum, Proc. SPIE 2351, Telemanipulator and Telepresence Technologies. https://doi.org/10.1117/12.197321
  • Munakata, T. (2008). Fundamentals of the new artificial intelligence: Neural, evolutionary, fuzzy and more. Doi:10.1007/978-1-84628-839-5. (2. Baskı)
  • Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486–497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Nalbant, K. G. (2021). Eğitimde yapay zeka faktörü. Uluslararası Fen ve Uygulamalı Bilimler Kongresi. 196-201.
  • Odabaş, E. (2024). Metaverse evreninin öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Pınar, M. A. & Dönel Akgül, G. (2024). Hücre ve bölünmeler ünitesinin işlenmesinde eğitsel dijital oyunların etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi-IBAD Journal of Social Sciences, (17), 1-24. https://doi.org/10.21733/ibad.1441957
  • Pujiastuti, H., & Haryadi, R. (2024). The effectiveness of using augmented reality on the geometry thinking ability of junior high school students. Procedia Computer Science. (234), 1738-1745. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.03.180.
  • Rahmat, A. D., Kuswanto, H., Wilujeng, I., & Perdana, R. (2023). Implementation of mobile augmented reality on physics learning in junior high school students. Journal of Education and E- Learning Research, 10(2), 132–140. 10.20448/jeelr.v10i2.4474
  • Saltan, F., Türkyılmaz, T., Karaçaltı, C., & Bilir, K. (2018). Use of current educational technology in science education: A scoping review. Cukurova University Faculty of Education Journal, 47(1), 308-336.
  • Sun, X. (2024). The application of artificial intelligence in education. Transactions on Computer Science and Intelligent Systems Research, 5, 953-959. https://doi.org/10.62051/yfkk2r20
  • Şentürk M.F., Gürkaş-Aydın Z., & Aydın M.A. (2022). Eğitimde metaverse ve uygulamaları hakkında bir araştırma. El-Cezeri Fen ve Mühendislik Dergisi, 9(4), 1424- 1430. DOI: 10.31202/ecjse.1135616
  • Tzima, S., Styliaras, G., & Bassounas, A. (2019). Augmented reality applications in education: Teachers point of view. Education Sciences. 9(2), 99. https://doi.org/10.3390/educsci9020099
  • Venkatesan, M., Mohan, H., Ryan, J. R., Schürch, C. M., Nolan, G. P., Frakes, D. H., & Coşkun, A. F. (2021). Virtual and augmented reality for biomedical applications.Cell reports. Medicine, 2(7), 100348. https://doi.org/10.1016/j.xcrm.2021.100348
  • Yenice, N., Alpak Tunç, G., & Yavaşoğlu, N. (2019). Eğitsel oyun uygulamasının 5. sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları üzerindeki etkisinin incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 87-100. https://doi.org/10.19160/ijer.369935
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elçin Işık 0009-0009-9846-5650

Mücahit Köse 0000-0002-1938-6092

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işık, E., & Köse, M. (2024). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Artırılmış Gerçeklik, Metaverse, yapay Zekâ ve Eğitimde Uygulamalarıyla İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Journal of Individual Differences in Education, 6(2), 149-169. https://doi.org/10.47156/jide.1587315