Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitimde Öğretmen Adaylarının Karşılaştığı Fiziksel, Düşünsel ve Duygusal Zorluklar: Bir Fenomenolojik Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 86 - 101, 30.12.2024
https://doi.org/10.47156/jide.1597567

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının sanal sınıflarda yaşadıkları sorunlar araştırılmıştır. Nitel araştırmalardan fenomenoloji yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile belirlenmiş olup, araştırmaya Türkiye’de iki farklı üniversitede öğrenimlerine devam etmekte olan 70 öğretmen adayı dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde edilmiştir. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma verilerinin işlenmesi ve kodlama süreçlerinde NVivo programından yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecinde uzun saatler ekran karşısında kalma sonucunda boyun, sırt ağrıları, göz yorgunluğu gibi fiziksel zorluklar; kamerayı ve sesi açma korkusu, bağlantı sorunları nedeniyle net duyamama, soru sormaktan çekinme gibi düşünsel zorluklar; kaygı düzeyi ve streste artış, odaklanma sorunları gibi duygusal zorluklar yaşadıkları belirlenmiştir. Araştırma, elde edilen sonuçların uzaktan eğitim sürecinin verimli hale getirilmesi yönünde tartışılarak ve konuya yönelik öneriler sunularak tamamlanmıştır.

Kaynakça

  • Adonis, M. (2021). Flaws aside, online learning takes toll on students’ mental health. The Philippine Daily Inquirer. https://newsinfo.inquirer.net/1417703/flaws-aside-online-learning- takes-toll-on-students-mental-health#ixzz6xsGEhJfW
  • Akerlind, S. G. (2002). Principles and practice in phenomenographic research. Proceedings of the International Symposium on Current Issues in Phenomenography. Canberra, Australia.
  • Atacı, S. (2020). Researching of learning and space relations in children's museum, Journal of International Museum Education, 2(1), 28-53.
  • Aslan, C. (2022). COVID-19 pandemisinin çocuk ve ergenler üzerindeki psikososyal etkileri. Demirel, Ö., Özdiyar-Gedik, Ö., Soysal, S. ve Akkuş- Çakır, N. (Eds.), Gelecek İçı̇n Eğı̇tı̇m: Yüksek Performanslı Eğitim Sistemlerinden Öğrendiklerimiz (3rd edition, s.371-393) içinde. Ankara: Pegem.
  • Baş, T., & Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. NVivo 7.0 ile nitel veri analizi. (1. baskı). Ankara: Seçkin.
  • Best, J. W., & Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri (M. Durmuşçelebi, Çeviri). Konya: Dizgi Ofset.
  • Bozkurt, V. (2006). Değişen dünyada sosyoloji: Temeller, kavramlar, kurumlar. Bursa: Ekin.
  • Canadian Paediatric Society, (2020, 17 September). In-person education must be prioritized throughout the pandemic: Paediatricians. https://cps.ca/media/in-person-education-must-be-prioritized-throughout-pandemic
  • Craig, K., Thatcher, J.B., & Grover, V. (2019) The IT identity threat: A conceptual definition and operational measure, Journal of Management Information Systems, 36:1, 259-288, DOI: 10.1080/07421222.2018.1550561
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, çev. ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cummings, C. B. (2000). Chapter 6. Preventing misbehavior. In Winning strategies for classroom management. Association for Supervision and Curriculum Development. Alexandria, Virginia, USA.
  • De Leon-Pineda, J. L. (2022). How do you feel today? Nurturing emotional awareness among students in online learning. Reflective Practice, International and multidisciplinary perspectives. DOI: 10.1080/14623943.2022.2040010
  • Doyle, P. A. (2020). A study of grit and self-regulation in students, instructor effectiveness, and purposeful course design of asynchronous online statistic courses in higher education (Doctoral dissertation, State University of New York at Buffalo).
  • Drossel, K., Eickelmann, B., & Vennemann, M. (2020). Schools overcoming the digital divide: in-depth analyses towards organizational resilience in the computer and information literacy domain. Large-scale Assess Educ. 8, 9 https://doi.org/10.1186/s40536-020-00087-w
  • Ediz, A., Altan, Ş., Demirel, K., & Karaman, İ. (2024). AHBV Üniversitesi uzaktan eğitim programı hizmet kalitesinin SERVQUAL Model ile ölçümü. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(3), 1009-1032. https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1253481
  • Erduran, S. (2021). Science education and the pandemic, 1 year on. Emergence of new conceptual tools and re-calibration of existing educational approaches. Science & Education. 30:201–204. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00201-6
  • Ertürk, S. (1984). Eğitimde “Program” Geliştirme, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayını.
  • Feldman M, Dow K, Lau E, & Korczak D. 2021. The Canadian Paediatric Society. [online]: Available from cps.ca/uploads/advocacy/ON_Schools_Feb_1_Public.pdf.
  • Früh, W. (2015). Inhaltsanalyse: Theorie und praxis (9.Auflage). utb.de DOI: 10.36198/9783838547350
  • Hotaman, D. (2019). Toplumsal kurumlar ve eğitim. M. Yapıcı (Ed.), Eğitim sosyolojisi (1.baskı, 99-131) içinde. Eğiten Kitap.
  • Işıkdoğan Uğurlu, N., & Kayhan, N. (2023). Candidates’ Teaching Practice Experiences in the Natural Disaster Period. Sakarya University Journal of Education, 13(4 (Special Issue - Disaster Education and Education in Disaster Regions), 592-609. https://doi.org/10.19126/suje.1347936
  • Kaufmann, R., & Vallade, J. I. (2022). Exploring connections in the online learning environment: student perceptions of rapport, climate, and loneliness. Interactive Learning Environments, 30(10), 1794-1808.
  • Kavuk, E., & Demirtaş, H.(2021). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitimde Yaşadığı Zorluklar. E-International Journal of Pedandragogy (e-ijpa), 1(1), 55-73. Doi: https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa.20
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. (1. Baskı). Ankara: Pegem
  • Kılınçel, Ş., Kılınçel, O., Muratdağı, G., Aydın, A., & Usta, M. B. (2021). Factors affecting the anxiety levels of adolescents in home quarantine during the COVID‐19 pandemic in Turkey. Asia‐Pacific Psychiatry, 13(2), e12406.
  • Kuckartz, U. (2019). Qualitative Text Analysis: A Systematic Approach. In G. Kaiser, & N. Presmeg (Eds.), Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education (pp. 181-197). ICME-13 Monographs, Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15636-7_8
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif: SAGE.
  • Mohan, G., Mc Coy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S., & Domhnaill, C. M. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. ESRI Survey and Statistical Report Series Number 92
  • Nalinci, G. Z. (2019). Eğitim toplum ve sanat. M. Yapıcı (Ed.), Eğitim sosyolojisi (1.baskı, 141-158) içinde. Eğiten Kitap.
  • Organisation for Economic Co-Operation and Development OECD, (2020). Education at a Glance 2020: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/69096873-en. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2020_69096873-en
  • Özdemir Baki, G., & Çelik, E. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde matematik öğretim deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293-320.
  • Patton, Q. M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, London, New Dehli: Sage Publications.
  • Prickett, T., Walters, J., Yang, L., Harvey, M., & Crick, T. (2020). Resilience and Effective Learning in First-Year Undergraduate Computer Science. In Proceedings of the 2020 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE '20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 19–25. DOI:https://doi.org/10.1145/3341525.3387372
  • Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Thousand Oaks: SAGE.
  • Seery, M. D. (2011). Challenge or threat? Cardiovascular indexes of resilience and vulnerability to potential stress in humans. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 35(7), 1603–1610. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2011. 03.003
  • Telli Yamamoto, S. G., & Altun, D. (2023). Türkiye'de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • UN (United Nations). (2024). GAR (Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction) Special Report 2024. Forensic Insight for Future Resilience: Learning from Past Disasters. https://www.undrr.org/media/100220/
  • UNESCO (2021). Adverse consequences of school closures. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences
  • UNISDR (United Nations Office for Disaster Risk Reduction) (2017). EFDRR Survey on Sendai Framework, Implementation in Europe. https://www.preventionweb.net/files/52677_efdrrsurveyreport.pdf
  • Ülger, K. (2021). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar-fırsatlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 393-412.
  • Ünal, K. (2020). Uzaktan Eğitim Modelinde Karşılaşılan Sorunlar-Fırsatlar ve Çözüm Önerileri. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), June 2021; 7(1): 393-412 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1537314
  • Whittemore, R., Chase, S., & Mandle, L. (2001). Validity in qualitative research. Qualitative Research, 2(4), 522 522–537. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/104973201129119299
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C., Çekmez, E., & Bütüner, S. Ö. (2012). Fenomenografik araştırma yöntemi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 77-102.

Physical, Cognitive and Emotional Threats Faced by Pre-Service Teachers in Online Education: A Phenomenological Study

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 86 - 101, 30.12.2024
https://doi.org/10.47156/jide.1597567

Öz

This study examines the issues faced by pre-service teachers in virtual classrooms. A qualitative research method using phenomenology was employed, and the study group consisted of 70 pre-service teachers from two different universities in Turkey, selected through convenience sampling. Data were collected using a semi-structured interview form developed by the researchers and analyzed through content analysis. The NVivo software was used for data processing and coding. According to the findings, pre-service teachers reported physical threats (neck and back pain, eye fatigue) due to prolonged screen time during the online education process, cognitive threats (fear of turning on the camera and microphone, connection issues, hesitation to ask questions), and emotional threats (increased anxiety levels, stress, focus problems). In conclusion, the study discusses these findings and offers various recommendations to enhance the effectiveness of the online education process.

Kaynakça

  • Adonis, M. (2021). Flaws aside, online learning takes toll on students’ mental health. The Philippine Daily Inquirer. https://newsinfo.inquirer.net/1417703/flaws-aside-online-learning- takes-toll-on-students-mental-health#ixzz6xsGEhJfW
  • Akerlind, S. G. (2002). Principles and practice in phenomenographic research. Proceedings of the International Symposium on Current Issues in Phenomenography. Canberra, Australia.
  • Atacı, S. (2020). Researching of learning and space relations in children's museum, Journal of International Museum Education, 2(1), 28-53.
  • Aslan, C. (2022). COVID-19 pandemisinin çocuk ve ergenler üzerindeki psikososyal etkileri. Demirel, Ö., Özdiyar-Gedik, Ö., Soysal, S. ve Akkuş- Çakır, N. (Eds.), Gelecek İçı̇n Eğı̇tı̇m: Yüksek Performanslı Eğitim Sistemlerinden Öğrendiklerimiz (3rd edition, s.371-393) içinde. Ankara: Pegem.
  • Baş, T., & Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. NVivo 7.0 ile nitel veri analizi. (1. baskı). Ankara: Seçkin.
  • Best, J. W., & Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri (M. Durmuşçelebi, Çeviri). Konya: Dizgi Ofset.
  • Bozkurt, V. (2006). Değişen dünyada sosyoloji: Temeller, kavramlar, kurumlar. Bursa: Ekin.
  • Canadian Paediatric Society, (2020, 17 September). In-person education must be prioritized throughout the pandemic: Paediatricians. https://cps.ca/media/in-person-education-must-be-prioritized-throughout-pandemic
  • Craig, K., Thatcher, J.B., & Grover, V. (2019) The IT identity threat: A conceptual definition and operational measure, Journal of Management Information Systems, 36:1, 259-288, DOI: 10.1080/07421222.2018.1550561
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, çev. ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cummings, C. B. (2000). Chapter 6. Preventing misbehavior. In Winning strategies for classroom management. Association for Supervision and Curriculum Development. Alexandria, Virginia, USA.
  • De Leon-Pineda, J. L. (2022). How do you feel today? Nurturing emotional awareness among students in online learning. Reflective Practice, International and multidisciplinary perspectives. DOI: 10.1080/14623943.2022.2040010
  • Doyle, P. A. (2020). A study of grit and self-regulation in students, instructor effectiveness, and purposeful course design of asynchronous online statistic courses in higher education (Doctoral dissertation, State University of New York at Buffalo).
  • Drossel, K., Eickelmann, B., & Vennemann, M. (2020). Schools overcoming the digital divide: in-depth analyses towards organizational resilience in the computer and information literacy domain. Large-scale Assess Educ. 8, 9 https://doi.org/10.1186/s40536-020-00087-w
  • Ediz, A., Altan, Ş., Demirel, K., & Karaman, İ. (2024). AHBV Üniversitesi uzaktan eğitim programı hizmet kalitesinin SERVQUAL Model ile ölçümü. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(3), 1009-1032. https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1253481
  • Erduran, S. (2021). Science education and the pandemic, 1 year on. Emergence of new conceptual tools and re-calibration of existing educational approaches. Science & Education. 30:201–204. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00201-6
  • Ertürk, S. (1984). Eğitimde “Program” Geliştirme, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayını.
  • Feldman M, Dow K, Lau E, & Korczak D. 2021. The Canadian Paediatric Society. [online]: Available from cps.ca/uploads/advocacy/ON_Schools_Feb_1_Public.pdf.
  • Früh, W. (2015). Inhaltsanalyse: Theorie und praxis (9.Auflage). utb.de DOI: 10.36198/9783838547350
  • Hotaman, D. (2019). Toplumsal kurumlar ve eğitim. M. Yapıcı (Ed.), Eğitim sosyolojisi (1.baskı, 99-131) içinde. Eğiten Kitap.
  • Işıkdoğan Uğurlu, N., & Kayhan, N. (2023). Candidates’ Teaching Practice Experiences in the Natural Disaster Period. Sakarya University Journal of Education, 13(4 (Special Issue - Disaster Education and Education in Disaster Regions), 592-609. https://doi.org/10.19126/suje.1347936
  • Kaufmann, R., & Vallade, J. I. (2022). Exploring connections in the online learning environment: student perceptions of rapport, climate, and loneliness. Interactive Learning Environments, 30(10), 1794-1808.
  • Kavuk, E., & Demirtaş, H.(2021). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitimde Yaşadığı Zorluklar. E-International Journal of Pedandragogy (e-ijpa), 1(1), 55-73. Doi: https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa.20
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. (1. Baskı). Ankara: Pegem
  • Kılınçel, Ş., Kılınçel, O., Muratdağı, G., Aydın, A., & Usta, M. B. (2021). Factors affecting the anxiety levels of adolescents in home quarantine during the COVID‐19 pandemic in Turkey. Asia‐Pacific Psychiatry, 13(2), e12406.
  • Kuckartz, U. (2019). Qualitative Text Analysis: A Systematic Approach. In G. Kaiser, & N. Presmeg (Eds.), Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education (pp. 181-197). ICME-13 Monographs, Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15636-7_8
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif: SAGE.
  • Mohan, G., Mc Coy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S., & Domhnaill, C. M. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. ESRI Survey and Statistical Report Series Number 92
  • Nalinci, G. Z. (2019). Eğitim toplum ve sanat. M. Yapıcı (Ed.), Eğitim sosyolojisi (1.baskı, 141-158) içinde. Eğiten Kitap.
  • Organisation for Economic Co-Operation and Development OECD, (2020). Education at a Glance 2020: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/69096873-en. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2020_69096873-en
  • Özdemir Baki, G., & Çelik, E. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde matematik öğretim deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293-320.
  • Patton, Q. M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, London, New Dehli: Sage Publications.
  • Prickett, T., Walters, J., Yang, L., Harvey, M., & Crick, T. (2020). Resilience and Effective Learning in First-Year Undergraduate Computer Science. In Proceedings of the 2020 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE '20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 19–25. DOI:https://doi.org/10.1145/3341525.3387372
  • Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Thousand Oaks: SAGE.
  • Seery, M. D. (2011). Challenge or threat? Cardiovascular indexes of resilience and vulnerability to potential stress in humans. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 35(7), 1603–1610. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2011. 03.003
  • Telli Yamamoto, S. G., & Altun, D. (2023). Türkiye'de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • UN (United Nations). (2024). GAR (Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction) Special Report 2024. Forensic Insight for Future Resilience: Learning from Past Disasters. https://www.undrr.org/media/100220/
  • UNESCO (2021). Adverse consequences of school closures. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences
  • UNISDR (United Nations Office for Disaster Risk Reduction) (2017). EFDRR Survey on Sendai Framework, Implementation in Europe. https://www.preventionweb.net/files/52677_efdrrsurveyreport.pdf
  • Ülger, K. (2021). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar-fırsatlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 393-412.
  • Ünal, K. (2020). Uzaktan Eğitim Modelinde Karşılaşılan Sorunlar-Fırsatlar ve Çözüm Önerileri. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), June 2021; 7(1): 393-412 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1537314
  • Whittemore, R., Chase, S., & Mandle, L. (2001). Validity in qualitative research. Qualitative Research, 2(4), 522 522–537. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/104973201129119299
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C., Çekmez, E., & Bütüner, S. Ö. (2012). Fenomenografik araştırma yöntemi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 77-102.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer), Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevilay Atmaca 0000-0002-6173-4425

Ahmet Gökmen 0000-0001-9268-7812

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2024
Kabul Tarihi 15 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atmaca, S., & Gökmen, A. (2024). Uzaktan Eğitimde Öğretmen Adaylarının Karşılaştığı Fiziksel, Düşünsel ve Duygusal Zorluklar: Bir Fenomenolojik Araştırma. Journal of Individual Differences in Education, 6(2), 86-101. https://doi.org/10.47156/jide.1597567