Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evli Kadınların Duygusal Zekâ Düzeylerinin Evlilik Uyumları Üzerindeki Etkisi

Yıl 2022, , 376 - 383, 30.12.2022
https://doi.org/10.57135/jier.1199779

Öz

Bu araştırmada evli kadınların duygusal zekâ düzeyleri ile evlilik uyumları arasındaki ilişkilerin araştırılması ve evlilik uyumu üzerinde etkili olan duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, evlilik uyumu ile iyi oluş ve öz kontrol düzeyleri arasında pozitif yönde orta düzeyde; duygusallık ve sosyallik düzeyleri arasında pozitif yönde zayıf düzeyde istatistiksel açıdan anlamlı ilişkiler tespit edilmiş (p<.001); iyi oluş, öz kontrol ve duygusallık düzeylerinin evlilik uyumları üzerinde anlamlı ve pozitif etkilerinin olduğu (p<.001); evlilik uyumu artışında en önemli etkinin iyi oluş düzeyinden kaynaklı olduğu gözlemlenmiştir. Duygusal zekâ düzeylerinden sosyallik düzeyinin ise evlilik uyumu üzerinde önemli etkisinin olmadığı bulunmuştur (p>.05). Sosyal anlamda bu çalışmadan elde edilen sonuçların toplumun yapı taşı olan aileye ve aile danışmanlığı süreçlerine katkı sağlayacağı ve özellikle iş-yaşam dengesinde önemli bir etkisi olduğu bilinen evlilik uyumunun, evlilik değişkeni bağlamında kadın çalışanların verimliliklerini artırıcı yeni bir bakış açıları geliştirilmesine katkı sunabileceği değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Akdur, S,, & Aslan, B. (2017). Duygusal zekâ ile ilişki doyumu arasında duygu düzenleme güçlüğü ve romantik kıskançlığın aracı rolü. Nesne Psikoloji Dergisi (NPD), 5(9), 71-88.
  • Baba, E. (2010). Evli çiftlerin duygusal zekâ düzeyleri ile evlilik uyumlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Baltaş, Z. (2011). İnsanın dünyasını aydınlatan ve işine yansıyan ışık duygusal zekâ. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Bar-On, R. (2005). The bar-on model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 17.
  • Binay, M. (2018). Türkiye’de boşanma nedenlerinin analizi ve alternatif uyuşmazlık yöntemleri. Ombudsman Akademik, 5(9), 237-267.
  • Çakar, U. & Arbak Y. (2004). Modern yaklaşımlar ışığında değişen duygu-zekâ ilişkisi ve duygusal zekâ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 23-48.
  • Deniz, M.E., Özer, E. & Işık, E., (2013). Trait emotional ıntelligence questionnaire– short form: validity and reliability studies. Education and Science, 38(169), 407-419.
  • Erbek, E., Beştepe, E., Akar, H., Eradamlar, N. & Alpkan, R. L. (2005). Evlilik uyumu. Düşünen Adam; 18(1), 39-47.
  • Goleman, D. (2016). Duygusal zekâ neden IQ’dan daha önemlidir?. (B. S. Yüksel, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gottman, J. & Silver, N. (2017). Evliliği sürdürmenin yedi ilkesi (E. Deniz, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gottman, J. & Silver, N. (2017). Evliliği sürdürmenin yedi ilkesi (E. Deniz, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gottman, J. (1994). What predicts divorce?: The relationship between marital processes and marital outcomes. Hilsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Locke, J. H., & Wallace, K. M. (1959). Short marital-adjustment and prediction tests. Their reliability and validity. Marriage and Family Living, 21(3), 251-255.
  • Mayer, J. D., & Salovey, P. (1995). Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings. Applied and Preventive Psychology, 4, 197-208.
  • Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2000). Models of emotional intelligence. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of intelligence. Cambridge, England: Cambridge University Press. 396–420.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (Çok değişkenli analizler), Eskişehir: Kaan Kitapevi, 33.
  • Petrides, K.V. & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15, 425-448.
  • Sabatelli, R, M., (1988). Measuremenet issues in marital research: A review and critique of contemporary survey instruments. Journal of Marriage and The Family, 50, 891-915.
  • Sığbatulah, Y. (2018). Okul öncesi dönemde çocuğu olan evli bireylerin duygusal zekâ düzeylerinin ve problem çözme becerilerinin evlilik uyumu ile ilişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Şafak-Öztürk, C., & Arkar H. (2014). Evli çiftlerde evlilik uyumu ve cinsel doyum arasındaki ilişkiler. Literatür Sempozyum, 1(3), 16-24.
  • Tutarel-Kışlak Ş. (1999) Evlilikte uyum ölçeğinin (EUÖ) güvenirlik ve geçerlik çalışması. 3P Dergisi, 7(1), 50-57.
  • Üncü, S. (2007). Duygusal zekâ ve evlilik doyumu ilişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Van Rooy, D. L., Alonso, A., & Viswesvaran, C. (2005). Group differences in emotional intelligence scores: Theoretical and practical implications. Personality and Individual Differences, 38(3), 689-700.
  • Yılmazçoban, M. (2011). Evlilikte çiftleri etkileyen unsurlar ve arkadaşlık ilkeleri. Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 178-95.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Halil Özgen 0000-0002-1567-3094

Murat Koç 0000-0002-3848-3111

Yonca Bir 0000-0002-4977-4010

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2022
Kabul Tarihi 14 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özgen, H., Koç, M., & Bir, Y. (2022). Evli Kadınların Duygusal Zekâ Düzeylerinin Evlilik Uyumları Üzerindeki Etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(13), 376-383. https://doi.org/10.57135/jier.1199779

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education