Gender difference like an individual
difference in the area of intelligence is apparent with studies indicated
accordingly. According to the multiple intelligence theory developed by
Gardner, the most important factor that causes the difference between people is
intelligent. (Campbell, Campbell & Dickinson, 1996). In this research, it
focused on the verbal-linguistic intelligence, which is skillful in using
language effectively; visual-spatial intelligence of activities such as visual
thinking, drawing, shaping (Talu, 1999). Each type of intelligence is not
similar to males and females. (Simpson, Cloud, Newman & Fuqua, 2008).
Another factor that causes diversity is parents and heredity. (Eastman, 1988).
In order to examine gender differences in certain intelligence types which
mainly addresses with many studies as mentioned above, researchers conducted
activities on fourth grade school students (N=28) including interview with one teacher to measure the effects of verbal and
visual intelligence types, gender differences, parents and heritage on 11 years
old student (13 boys and 15 girls). As a result of this research, surprisingly
males are good at verbal-linguistic intelligence; females are able to perform
better on visual-spatial intelligence related activity. This result gives a
clue in gender equality and avoidance of female visual-intelligence-related
partial inferiority. In light of
interview with teacher, parenting and school curriculum clearly gain importance
to add more verbal and visual activities. It is highly suggested to add more
related studies including tested and psychometric ability to investigate gender
difference in intelligence.
Verbal-linguistic intelligence Visual-spatial intelligence Gender Difference Gardner
Zeka alanında bireysel farklılık gibi cinsiyet farkı buna göre
gösterilen çalışmalarla açıkça görülmektedir. Gardner’ın
geliştirdiği çoklu zeka kuramına göre, insanlar arasındaki farklılığa neden
olan en önemli faktör zekadır. (Campbell, Campbell& Dickinson, 1996) Bu
makalede dili etkili kullanma becerisi olan sözel-dilsel zeka ve görsel
düşünme, çizme, şekil verme gibi faaliyetlerin yer aldığı görsel-uzamsal zeka
üzerinde duruldu. (Talu,1999) Zeka türleri cinsiyet yönünden de farklılık gösterebilirler.
Her zeka türü kadın ve erkeklerde benzer değildir. (Simpson, Cloud, Newman, J.
L., & Fuqua, D. R., 2008). Farklılığa neden olan bir diğer etmen ise
ebeveynler ve kalıtımdır.(Eastman, 1988) Özellikle
yukarıda bahsedilen pek çok çalışma ile ilgilenen belirli zeka türlerinde
cinsiyet farklılıklarını incelemek için, sözel ve görsel
zeka çeşitleri, cinsiyet farklılıkları, ebeveynler ve kalıtımın 11 yaşındaki
öğrenciler (13 erkek,15 kız) üzerindeki etkileri ölçmek için dördüncü sınıf
öğrencileri (S=28) üzerinde bir öğretmenle görüşme de dahil olan etkinlikler
gerçekleştirdik. Bu araştırmanın sonucu olarak,
şaşırtıcı bir şekilde erkekler sözel-dilsel zekada iyi iken kadınlar
görsel-uzamsal zeka ile ilgili faaliyetlerde daha iyi performans
gösterebilmektedir. Bu sonuç cinsiyet eşitliğine ve kızların görsel-uzamsal
zeka düşüklüğü olmadığına bir ipucu verir niteliktedir. Öğretmenle görüşme
halinin ışığında ebeveynlik ve okul müfredatının daha fazla sözel ve görsel
etkinlikleri artırması yönünde önem kazanmaktadır. Zekada cinsiyet farklılığını
araştırmak için test ve psikometrik yetenek dahil daha fazla ilgili çalışmanın
eklenmesi önerilmektedir.
Sözel-Dilsel Zeka Görsel-Uzamsal Zeka Cinsiyet Farklılığı Gardner
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Psikolojisi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 5 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education