Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Olumsuz Davranışlarına Teknolojinin Etkisi ve Öğretmenlerin İstenmeyen Davranışları Yönetme Becerisi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 14 - 2023 Nisan, 59 - 83, 30.04.2023
https://doi.org/10.57135/jier.1251147

Öz

Çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin istenmeyen davranışlarına teknolojinin etkisini ve öğretmenlerin bu istenmeyen davranışları yönetme becerisini belirlemektir. Bu araştırma mevcut durum tespitine dayalı tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Merzifon ilçesinde liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise her liselerden tesadüfi örneklem yöntemiyle belirlenen toplam 17 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmadaki verilere, çoğunluğu açık uçlu sorulardan oluşan anket formu uygulanarak ulaşılmıştır. Anket formu iki bölümden oluşmuştur. İlk bölümde katılımcılara cinsiyetleri, branşları, kıdemleri, çalıştıkları lise türleri ve yaşları sorulmuştur. İkinci bölümde ise öğretmenlere çoğunluğu açık uçlu sorulardan oluşan 11 soru sorulmuştur. Verilerin analizinde, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre öğretmenler, öğrencilerin teknolojik bağımlılıklarının yüksek olduğunu, bağımlılıkla ilgili öğrencilerin farkındalığının olmadığını, teknoloji kaynaklı en çok karşılaşılan istenmedik davranışların telefonla oynama, sosyal medya dili kullanma, özenti davranışlar ve uyku problemi olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenler bu istenmeyen davranışlarla başa çıkmak için genellikle uyarıda bulunduklarını, tavsiye verdiklerini ve telefonları topladıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler, okullarda bu tür sorunlar için öğrencileri ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yönlendirmek, sorumluluk vererek sosyalleşmelerini sağlamak, aile içi iletişimi arttırmak ve telefonları yasaklamak gibi çözüm önerileri sunmuşlardır.

Teşekkür

Prof. Dr. Bayram ÖZER

Kaynakça

  • Abramovich, G. (2020). 5 COVID-19-driven video content consumption trends to watch. https://business.adobe.com. https://business.adobe.com/blog/the-latest/5-covid-19-drivenvideocontent-consumption-trends-to-watch
  • Alam, D. A., MD (2021). Binge Watching, Three Ways TV Affects Your Health. https://www.nm.org https://www.nm.org/healthbeat/healthy-tips/emotional-health/binge-watching
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altınova, A., Daşbaş, S. & Kesen, F. (2019). 11-17 Yaş arası ergenlerde internet bağımlılığı ve video kanallarının takip edilmesinin incelenmesi. Pediatric Practice and Research. 2019; 7(Ek): 90-96.
  • Aygül, H, H. & Eke, E. (2019). Dijital Nesillerin Teknoloji Bağımlılığı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Başar, H. (2004). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Breus, M. J., Ph. D. (2018). Binge watching and its effects on your sleep. https://www.psychologytoday.com/us.
  • https://www.psychologytoday.com/us/blog/sleepnewzzz/201801/binge-watching-and-itseffects-your-sleep Cindik, E. (2021). Dr. Elif Duygu Cindik ile Teknoloji Bağımlılığı. https://caseresmi.com/dr-elif-duygu-cindik-ile-teknoloji-bagimliligi/
  • Dawson. C. (2002). Practical research methods. Oxford: How To Books.
  • Eraslan, L. (2018). Sosyal medya ve algı yönetimi: Sosyal medya istihbaratına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Ishii, K. (2010). Examining the adverse effect of mobile phone use among Japanese adolescents. Keio Communication Review 33, 69-83.
  • Kahveci, N. G. (2012). Genel liselerde karşılaşılan disiplin sorunlarının uzamsal incelenmesi: İstanbul’dan bir ilçe örneği, Educational Policy Analysis and Strategic Research, 7,1. Kesici, E. A. (2013).
  • Kesici, A. (2012). Lise öğrencilerinin sınıf içi istenmeyen davranışları. https://www.researchgate.net/profile/AyseKesici/publication/272874761_Lise_Ogrencilerinin_Si nif_Ici_Istenmeyen_Davranislari/links/
  • Kuyucu Mihalis (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı telefon(kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14). S:328-359.
  • Lane, W. & Manner, C. (2011). The impact of personality traits on smartphone ownership and use. International Journal Of Business and Social Science, 2(17), 24-28.
  • Nair, G. (2019). Lise öğrencilerinin akıllı cep telefonu kullanma alışkanlıkları ve sıklığının aile ve okul ortamına etkileri açısından incelenmesi, Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences , 14, 2, 251-274. DOI: 10.29228
  • Oflaz, M. & Özer, B. (2021). Turizm alanında çalışan akademisyenlerin öğreticilik becerilerinin değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 46(1). https://doi.org/10.31795/baunsobed.1023138
  • Özer, B., Bozkurt, N. & Tuncay, A. (2014). İstenmeyen öğrenci davranışları ve öğretmenlerin sınıfta öğrencilerle başa çıkma yöntemleri, Turkish Journal of Educational Studies (TURK-JES), 1 (2) Mayıs 2014.
  • Özer, Ö. & Özer, E. (2018). Cep telefonu bağımlılığında aşerme ölçeğinin türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies Social Sciences, 13,26. Sherer, J., MD (2023). Internet Gaming. https://www.Psychiatry.org/ https://www.psychiatry.org/patients-families/internet-gaming
  • Şahin, C. & Günüç, S. (drl.). (2020). Teknoloji Bağımlılıkları. Ankara: Nobel Yayınları.
  • TCSB (2018). Djital Oyun Bağımlılığı Çalıştayı, Sonuç Raporu. Erişim: 22 Aralık 2022, https://sggm.saglik.gov.tr/Eklenti/39937/0/dijitaloyunbagimliligipdf.pdf
  • Tekke, M., Özer, B. & Taş, E. (2018). Türkiye’de sınıf içi eğitimde cezanın etkisi: Disiplin kurallarının bilimsel uygulanması, Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (4), 1 – 9. TUİK, (2021). İstatistiklerle Gençlik, Erişim: 20 Kasım 2022, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2021-45634
  • TUİK, (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. Erişim: 22 Kasım 2022, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)- KullanimArastirmasi-2022-45587
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Tutgun-Ünal, A. & Deniz, L. (2015). Development of the Social Media Addiction Scale . AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 6 (21) , 51-70 . DOI: 10.5824/1309-1581.2015.4.004.x
  • YEŞİLAY, (2019). Yeşilay’dan yarıyıl tatili’nde çocukların teknoloji kullanımı için öneriler Erişim: 25 Kasım 2021, https://www.yesilay.org.tr/
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yom, Y. H. (2009). Internet addiction and interpersonal problems in Korean adolescents. Department of Nursing, College of Medicine, Chung-Ang University. DOI: 10.1097/NCN.0b013e3181a91b3f
  • Yumuşak, G. & Balcı, Ö. (2018). Öğretmenlerin İstenmeyen Öğrenci Davranışları İle Başa Çıkma Yöntemleri ve Bu Yöntemlerin Etkililiğine İlişkin Görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21,40.
  • WİKİPEDİA, (2022). Teknoloji Tarihi. Erişim: 22 Kasım 2022,https://tr.wikipedia.org/ wiki/Teknoloji_tarihi
Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 14 - 2023 Nisan, 59 - 83, 30.04.2023
https://doi.org/10.57135/jier.1251147

Öz

Kaynakça

  • Abramovich, G. (2020). 5 COVID-19-driven video content consumption trends to watch. https://business.adobe.com. https://business.adobe.com/blog/the-latest/5-covid-19-drivenvideocontent-consumption-trends-to-watch
  • Alam, D. A., MD (2021). Binge Watching, Three Ways TV Affects Your Health. https://www.nm.org https://www.nm.org/healthbeat/healthy-tips/emotional-health/binge-watching
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altınova, A., Daşbaş, S. & Kesen, F. (2019). 11-17 Yaş arası ergenlerde internet bağımlılığı ve video kanallarının takip edilmesinin incelenmesi. Pediatric Practice and Research. 2019; 7(Ek): 90-96.
  • Aygül, H, H. & Eke, E. (2019). Dijital Nesillerin Teknoloji Bağımlılığı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Başar, H. (2004). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Breus, M. J., Ph. D. (2018). Binge watching and its effects on your sleep. https://www.psychologytoday.com/us.
  • https://www.psychologytoday.com/us/blog/sleepnewzzz/201801/binge-watching-and-itseffects-your-sleep Cindik, E. (2021). Dr. Elif Duygu Cindik ile Teknoloji Bağımlılığı. https://caseresmi.com/dr-elif-duygu-cindik-ile-teknoloji-bagimliligi/
  • Dawson. C. (2002). Practical research methods. Oxford: How To Books.
  • Eraslan, L. (2018). Sosyal medya ve algı yönetimi: Sosyal medya istihbaratına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Ishii, K. (2010). Examining the adverse effect of mobile phone use among Japanese adolescents. Keio Communication Review 33, 69-83.
  • Kahveci, N. G. (2012). Genel liselerde karşılaşılan disiplin sorunlarının uzamsal incelenmesi: İstanbul’dan bir ilçe örneği, Educational Policy Analysis and Strategic Research, 7,1. Kesici, E. A. (2013).
  • Kesici, A. (2012). Lise öğrencilerinin sınıf içi istenmeyen davranışları. https://www.researchgate.net/profile/AyseKesici/publication/272874761_Lise_Ogrencilerinin_Si nif_Ici_Istenmeyen_Davranislari/links/
  • Kuyucu Mihalis (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı telefon(kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14). S:328-359.
  • Lane, W. & Manner, C. (2011). The impact of personality traits on smartphone ownership and use. International Journal Of Business and Social Science, 2(17), 24-28.
  • Nair, G. (2019). Lise öğrencilerinin akıllı cep telefonu kullanma alışkanlıkları ve sıklığının aile ve okul ortamına etkileri açısından incelenmesi, Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences , 14, 2, 251-274. DOI: 10.29228
  • Oflaz, M. & Özer, B. (2021). Turizm alanında çalışan akademisyenlerin öğreticilik becerilerinin değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 46(1). https://doi.org/10.31795/baunsobed.1023138
  • Özer, B., Bozkurt, N. & Tuncay, A. (2014). İstenmeyen öğrenci davranışları ve öğretmenlerin sınıfta öğrencilerle başa çıkma yöntemleri, Turkish Journal of Educational Studies (TURK-JES), 1 (2) Mayıs 2014.
  • Özer, Ö. & Özer, E. (2018). Cep telefonu bağımlılığında aşerme ölçeğinin türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies Social Sciences, 13,26. Sherer, J., MD (2023). Internet Gaming. https://www.Psychiatry.org/ https://www.psychiatry.org/patients-families/internet-gaming
  • Şahin, C. & Günüç, S. (drl.). (2020). Teknoloji Bağımlılıkları. Ankara: Nobel Yayınları.
  • TCSB (2018). Djital Oyun Bağımlılığı Çalıştayı, Sonuç Raporu. Erişim: 22 Aralık 2022, https://sggm.saglik.gov.tr/Eklenti/39937/0/dijitaloyunbagimliligipdf.pdf
  • Tekke, M., Özer, B. & Taş, E. (2018). Türkiye’de sınıf içi eğitimde cezanın etkisi: Disiplin kurallarının bilimsel uygulanması, Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (4), 1 – 9. TUİK, (2021). İstatistiklerle Gençlik, Erişim: 20 Kasım 2022, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2021-45634
  • TUİK, (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. Erişim: 22 Kasım 2022, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)- KullanimArastirmasi-2022-45587
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Tutgun-Ünal, A. & Deniz, L. (2015). Development of the Social Media Addiction Scale . AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 6 (21) , 51-70 . DOI: 10.5824/1309-1581.2015.4.004.x
  • YEŞİLAY, (2019). Yeşilay’dan yarıyıl tatili’nde çocukların teknoloji kullanımı için öneriler Erişim: 25 Kasım 2021, https://www.yesilay.org.tr/
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yom, Y. H. (2009). Internet addiction and interpersonal problems in Korean adolescents. Department of Nursing, College of Medicine, Chung-Ang University. DOI: 10.1097/NCN.0b013e3181a91b3f
  • Yumuşak, G. & Balcı, Ö. (2018). Öğretmenlerin İstenmeyen Öğrenci Davranışları İle Başa Çıkma Yöntemleri ve Bu Yöntemlerin Etkililiğine İlişkin Görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21,40.
  • WİKİPEDİA, (2022). Teknoloji Tarihi. Erişim: 22 Kasım 2022,https://tr.wikipedia.org/ wiki/Teknoloji_tarihi
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Yönetimi
Yazarlar

Sevcan Çimen 0000-0001-8063-8933

Ahmet Kafkas 0000-0003-1577-8563

Koray Gürel 0000-0001-5835-4598

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2023
Kabul Tarihi 5 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 14 - 2023 Nisan

Kaynak Göster

APA Çimen, S., Kafkas, A., & Gürel, K. (2023). Lise Öğrencilerinin Olumsuz Davranışlarına Teknolojinin Etkisi ve Öğretmenlerin İstenmeyen Davranışları Yönetme Becerisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(14), 59-83. https://doi.org/10.57135/jier.1251147

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education