Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANNE BABALARIN TELEVİZYON İZLEME ALIŞKANLIKLARI VE ÇOCUKLARININ TELEVİZYON İZLEME DAVRANIŞLARINI ETKİLEME DURUMLARI

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 14 - 2023 Nisan, 141 - 161, 30.04.2023
https://doi.org/10.57135/jier.1281333

Öz

Günümüz yaşam koşulları içinde “medya” hayatımızın vazgeçilmez bir alanını oluşturmaktadır. Artık insanların çevrimiçi olmadıkları her an kaybedilmiş bir zaman olarak düşünülmektedir. Son elli yılda dünyada gelişen teknoloji ile hayatımız, tamamen dijital ortamın kapsama alanına girmiştir. Medyanın hayatımızda bu kadar yer edinmesi onu doğru kullanma adına da soru işaretlerini doğurmaktadır. Bu çalışmada, görev yaptığım Ankara İli Gölbaşı ilçesi TEK İlkokulu velilerinin televizyon izleme alışkanlıklarının, çocuklarının televizyon izleme davranışlarını etkileme durumları araştırılmıştır. Çocuklara Medya Okuryazarlığı bilincinin kazandırılabilmesi için okulda eğitimcilerin belli yeterlilikte olmasının yanında, evde de ebeveynlerin Medya Okuryazarlığı konusunda belli seviyede bilgi sahibi olması önem taşımaktadır. Çalışmanın kapsamında farklı değişkenlerin anne babaların medya okuryazarlık düzeyleri üzerinde etkisi olup olmadığı araştırılmış, medya okuryazarlık düzeyleri yüksek olan anne ve babaların, çocukları TV izlerken yanlarında bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum ebeveynlere verilecek doğru medya okuryazarlık eğitiminin önemini bir kez daha ortaya koymakta ve bundan sonra yapılacak çalışmalara ışık tutmaktadır.

Kaynakça

  • Alagözlü, Ç. (2013). Media Literacy in Turkey and EU Countries “Example Reviews”. Pelikan Publishing. Ankara.
  • Bilici, İ.E. (2014). Media Literacy and Education. Ankara: Nobel.
  • Briggs A.,Burke P. (2011) Social History of the Media. (Ü. H. Yolsal ve E. Uzun, Trans.) İstanbul: Red Publications.
  • Doğan, A., Göker, G. (2021). Thematic Television and Children: Television Watching Habits of Primary School Students, Journal of National Education, 42(194).
  • Filiz, H. (2020). The Effect of Television on Turkish Family Structure in the Context of Media Literacy and Family Values. (PhD Thesis). Marmara University Institute of Social Sciences, İstanbul.
  • İnan, T. (2013). Media, Child and Parent Relations in the Process of Media Literacy: Examining the Attitudes and Behaviors of Secondary School Students and Their Parents Regarding Television and Internet Use. (PhD Thesis). Dumlupınar University Institute of Educational Sciences, Kütahya.
  • İnceoğlu, Y. (2006). “Reading the Media Correctly”, Proceedings of the I. International Media Literacy Conference, Vol 1, Marmara University Faculty of Communication Publication, İstanbul.
  • Jeanneney J.N. (1998). Media History from Our Beginning to the Present. (E. Atuk, Trans.) İstanbul: Yapı Kredi Publications.
  • Karasar N. (1994). Reporting in Research. Ankara: 3A Research Education Consultancy Ltd..
  • Kaplan K. (2017). Competencies to be found in Media Literacy Class Teachers in the Process of Combining Media Literacy Lesson with Turkish Teaching. (PhD Thesis). Gazi University, Ankara.
  • Kırmusaoğlu, L. (2021). Examining the Relationship between Parents' Knowledge of Media Literacy and the Effects of Media Mediation and Digital Games on Their Children. Üsküdar University Institute of Health Sciences.
  • Kocadağ B. (2006). Culture and Media. International Journal of Human Sciences, 1 (1), 1-7.
  • Marshack, Alexander (2014). Art and Symbols of Ice Age Man. Communication History TechnologyCulture- Society, David Crowley and Paul Heyer. (E. Berkay, Trans.) ss. 22–34. Ankara: Siyasal Bookstore.
  • Özek, B. M. (2016). “Examination of Parents' Media Literacy Levels in Terms of Different Variables”. Çankırı Karatekin University Journal of Social Sciences Institute, 7 (1).
  • RTÜK. (2018). Television Watching Trends Research. Ankara.
  • Şahin, M., Yurdakul, H. (2017). Median Evolution, Learning Contexts and Actors. Abant Journal of Cultural Studies, 2(3), 42-56.
  • Şirin, M. N. (1998). Television, Children and Family. İz Publishing, İstanbul.
  • Türkoğlu, H.S. (2017). A Field Study on the Effect of Media Literacy Course on Children's Television Watching Behaviors. İnif E-Magazine, 2 (1).
  • Yıldız, A. (2017). Media Literacy Competence in Parents: Ankara Field Study. (Master Thesis). Gazi University of Social Sciences.
  • Yilmaz, B. T. (2019). A Study on the Necessity of Social Media Literacy in Turkey (PhD Thesis). Marmara University.
  • Yurdakul, I. K., Dönmez, O., Yaman, F. ve Odabaşı, H. F. (2013). “Digital Parenting and Changing Roles”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12 (4), 883-896. İnternet: RTÜK (2016c). Media Literacy Research. Web: https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/AltSiteler/medya-okuryazarligi-arastirmasi.pdf Taken on 21 March 2023
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Temel Eğitim
Yazarlar

Erdem Kumbaroğlu 0009-0004-2387-2722

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2023
Kabul Tarihi 23 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 14 - 2023 Nisan

Kaynak Göster

APA Kumbaroğlu, E. (2023). ANNE BABALARIN TELEVİZYON İZLEME ALIŞKANLIKLARI VE ÇOCUKLARININ TELEVİZYON İZLEME DAVRANIŞLARINI ETKİLEME DURUMLARI. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(14), 141-161. https://doi.org/10.57135/jier.1281333

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education