Mevcut araştırmanın amacı okul yöneticilerinin karar sürecini etkileyen faktörleri, karar sürecinde yaşadıkları zorlukları ve bu zorluklara yönelik çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomonoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Gaziantep ili merkez ilçelerinde resmi okullarda görev yapan maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre belirlenen 20 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırma verileri katılımcılar ile yapılan yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Yapılan görüşmelerde araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın amacı kapsamında elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin karar verme sürecini etkileyen faktörler, karşılaşılan sorunlar ve bu sorunlara yönelik okul yöneticilerinin belirttikleri çözüm önerileri okul odaklı, yasal, bireysel ve paydaş odaklı faktörler olmak üzere dört temada toplanmıştır. Okulun bulunduğu bölgenin koşulları, kanun ve yönetmelikler, yöneticilerin bireysel özellikleri ve paydaşların beklentilerinin karar sürecinde etkili faktörler olduğu ve bu bağlamda çeşitli sorunlarla karşılaştıkları görülmüştür. Okul yöneticilerinin karar sürecinde yetkilerinin genişletilmesi, mesleki gelişim etkinlikleri aracılılığıyla karar alma/verme becerilerinin geliştirilmesi ve karar süreçlerinde üst yöneticilerin, okul yöneticilerine güven vermesi ve onları desteklemesi şeklinde öneriler ifade edilebilir.
İlgili araştırma etik ilkeler esas alınarak hazırlanmış ve yayınlanmak üzere herhangi farklı bir yere gönderilmemiştir.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır.
No
The aim of the present study is to reveal the factors affecting the decision-making process of school administrators, the difficulties they experience during the decision-making process, and the solution proposals for these difficulties. For this purpose, the phenomenology design, which is one of the qualitative research designs, was used in the study. The study group of the study consisted of 20 school administrators who were determined according to the maximum variation sampling method and who work in public schools in the central districts of Gaziantep province. The research data were collected through face-to-face interviews with the participants. The semi-structured interview form developed by the researchers was used in the interviews. The data obtained within the scope of the purpose of the study were analyzed with the content analysis method. As a result of the study, the factors affecting the decision-making process of school administrators, the problems encountered, and the solution proposals stated by the school administrators for these problems were collected under four themes as school-focused, legal, individual, and stakeholder-focused factors. It was observed that the conditions of the region where the school is located, laws and regulations, the individual characteristics of the administrators, and the expectations of the stakeholders were effective factors in the decision-making process and that they encountered various problems in this context. Suggestions can be expressed as expanding the authority of school administrators in the decision-making process, improving decision-making/making skills through professional development activities, and ensuring that senior administrators trust and support school administrators in the decision-making process.
No
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | No |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 18 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education