Okul öncesi öğretmen adaylarının aile katılımı çalışmalarına yönelik öz-yeterlik inançlarının aile eğitimi dersi alma ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesini amaçlayan bu araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modelinde tasarlanmıştır. Çalışma grubu, bir devlet üniversitesinin Okul Öncesi Öğretmenliği Programı’ndaki 78 okul öncesi öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmanın verileri, öğretmen adaylarının demografik bilgilerini belirlemek amacıyla oluşturulan “Demografik Bilgi Formu” ve aile katılımı etkinliklerine ilişkin öz yeterlik inançlarını belirlemek amacıyla kullanılan “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Aile Katılım Etkinliklerine İlişkin Öz Yeterlik İnançları Ölçeği” aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar şunlardır: Aile eğitimi ve katılımı dersini alan öğretmen adaylarının aile katılımına ilişkin öz yeterlik inançları, dersi almayanlara göre daha yüksektir. Üçüncü sınıf öğretmen adaylarının aile katılımına ilişkin öz yeterlik inançları ikinci sınıf öğretmen adaylarına göre daha yüksektir. Okul öncesi öğretmen adaylarının aile katılımına ilişkin öz yeterlik inançları, aile eğitimi seminerine katılma değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır.
Aile katılımı öz-yeterlik inancı aile eğitimi dersi okul öncesi öğretmen adayları
This study, which aims to examine the self-efficacy beliefs of pre-service preschool teachers regarding family involvement activities based on their status of taking family education and involvement courses and various variables, is designed in a descriptive survey model, one of the quantitative research methods. The study group consists of 78 pre-service preschool teachers who were selected through convenience sampling from a state university's Preschool Teacher Education Program. The data for the study were obtained through the “Demographic Information Form,” created to determine the demographic information of the pre-service teachers, and the “Preschool Teacher Candidates' Self-Efficacy Belief Scale Regarding Parents Participation Activities,” used to determine their self-efficacy beliefs regarding family involvement activities. The results obtained from the research are as follows: The self-efficacy beliefs regarding family involvement of pre-service teachers who have taken the family education and involvement course are higher than those who have not taken the course. The self-efficacy beliefs regarding family involvement of third-year pre-service teachers are higher than those of second-year pre-service teachers. The self-efficacy beliefs of pre-service preschool teachers regarding family involvement do not differ statistically significantly according to the participation in a seminar on family education.
Family involvement self-efficacy belief family education course pre-service preschool teachers
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 19 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education