19. yy’da sanayi devriminin başlamasıyla birlikte Dünya’da üretim biçimi değişmiştir. Üretim kollarında nitelikli eleman yetiştirme ihtiyacı bu dönemde başlamış olsa da asıl önemi II. Dünya savaşı sonrası ortaya çıkmıştır. Bu tarihten itibaren birçok ülke mesleki eğitime yönelik düzenlemeler yapma ihtiyacı duymuşlardır. Amerika, Japonya, İngiltere, Norveç vb. ülkeler bu konuda çeşitli yasal düzenlemeler yapmışlar, endüstriyel eğitime yönelik okullar açmışlardır. Özellikle 1960’lı yıllardan itibaren bu konuda girişimde bulunmuşlardır. Osmanlı Devletinde 19. yy’a kadar Ahi teşkilatında usta-çırak eğitimine dayalı bir mesleki eğitim yapılmıştır. Söz konusu yüzyıl itibarı ile kurulan fabrikalarda çalıştırılmak üzere çeşitli sanat ve zanaat okulları açılmıştır. Cumhuriyet döneminde ise yeni kurulan devletin öncelikli hedefi ekonomiyi iyileştirmek olduğundan daha Cumhuriyet ilan edilmeden İzmir İktisat kongresi toplanmış ve bu kongrede endüstrileşme için mesleki okulların önemine değinilmiştir. Bu amaçla Osmanlı’dan kalan sanat ve zanaat okullarının varlığı korunmuştur. 1928 yılında ülke çapında endüstriyel eğitim seferberliği başlatılmış, Avrupa’ya öğrenci gönderilmiştir. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de endüstriyel eğitime yönelik asıl girişimler 1960larda başlamıştır. 1960 yılında Meslekî ve Teknik Öğretim Etüd ve Programlama Dairesi başkanlığı, 1966'da Meslekî ve Teknik Yüksek Öğretim Genel Müdürlüğü, kurulmuştur. 1972 yılında Birleşmiş Milletlerin az gelişmiş ülkelerle ilgili başlattığı Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı çerçevesinde Milli Endüstriyel Eğitim Merkezi Projesi(1973-1977) uygulanmaya konulmuştur. Bu program III. Beş Yıllık kalkınma Planı içerisinde yerini almıştır. Beş yıl sürmesi planlanan söz konusu programa göre İstanbul, Bursa, Adana ve Eskişehir gibi şehirlerde Endüstriyel eğitim merkezleri açılması öngörülmüştür.
Bu çalışmanın amacı bir kalkınma hamlesi olarak planlanmış olan Milli Endüstriyel Eğitim Merkezi Projesini arşiv kaynakları ışığında izah etmektir.
Vocational Education Industrial Training United Nations Development Programme III. Five-Year Development Plan
19. yy’da sanayi devriminin başlamasıyla birlikte Dünya’da üretim biçimi değişmiştir. Üretim kollarında nitelikli eleman yetiştirme ihtiyacı bu dönemde başlamış olsa da asıl önemi II. Dünya savaşı sonrası ortaya çıkmıştır. Bu tarihten itibaren birçok ülke mesleki eğitime yönelik düzenlemeler yapma ihtiyacı duymuşlardır. Amerika, Japonya, İngiltere, Norveç vb. ülkeler bu konuda çeşitli yasal düzenlemeler yapmışlar, endüstriyel eğitime yönelik okullar açmışlardır. Özellikle 1960’lı yıllardan itibaren bu konuda girişimde bulunmuşlardır. Osmanlı Devletinde 19. yy’a kadar Ahi teşkilatında usta-çırak eğitimine dayalı bir mesleki eğitim yapılmıştır. Söz konusu yüzyıl itibarı ile kurulan fabrikalarda çalıştırılmak üzere çeşitli sanat ve zanaat okulları açılmıştır. Cumhuriyet döneminde ise yeni kurulan devletin öncelikli hedefi ekonomiyi iyileştirmek olduğundan daha Cumhuriyet ilan edilmeden İzmir İktisat kongresi toplanmış ve bu kongrede endüstrileşme için mesleki okulların önemine değinilmiştir. Bu amaçla Osmanlı’dan kalan sanat ve zanaat okullarının varlığı korunmuştur. 1928 yılında ülke çapında endüstriyel eğitim seferberliği başlatılmış, Avrupa’ya öğrenci gönderilmiştir. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de endüstriyel eğitime yönelik asıl girişimler 1960larda başlamıştır. 1960 yılında Meslekî ve Teknik Öğretim Etüd ve Programlama Dairesi başkanlığı, 1966'da Meslekî ve Teknik Yüksek Öğretim Genel Müdürlüğü, kurulmuştur. 1972 yılında Birleşmiş Milletlerin az gelişmiş ülkelerle ilgili başlattığı Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı çerçevesinde Milli Endüstriyel Eğitim Merkezi Projesi(1973-1977) uygulanmaya konulmuştur. Bu program III. Beş Yıllık kalkınma Planı içerisinde yerini almıştır. Beş yıl sürmesi planlanan söz konusu programa göre İstanbul, Bursa, Adana ve Eskişehir gibi şehirlerde Endüstriyel eğitim merkezleri açılması öngörülmüştür.
Bu çalışmanın amacı bir kalkınma hamlesi olarak planlanmış olan Milli Endüstriyel Eğitim Merkezi Projesini arşiv kaynakları ışığında izah etmektir.
Mesleki Eğitim Endüstriyel eğitim Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı III. Beş Yıllık Kalkınma Planı
HERHANGİ BİR KURUMDAN DESTEK ALINMAMIŞTIR
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 21 |