In this study, it was aimed
to adapt Turkish version of Parental Involvement in Secondary Schools: Parent,
Teacher, Student Scale Short Form which is developed by Epstein, Connors and
Salinas (1993) and also is used in the MINDSET project of Johnson (2014) in
order to determine the parental participation of secondary school students
towards mathematics education. The original scale consists of 3 sub-scales, the
Parent Scale (15 items), the Teacher Scale (12 items) and the Student Scale (14
items) and it is 4-Likert type. For the validity and reliability of the scale,
Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed on three different sample
groups (teacher, student, parents) and the calculated fit indices were
calculated at the desired level so as to ensure the degree of compliance of the
factor structure of the scales with the collected data (χ2/df<3;
RMSEA<.08, GFI>.90, AGFI>.90, CFI>.90, ve NFI>.90). The Cronbach
Alpha reliability coefficients of the scales were calculated as > .70 with the reliability
coefficients calculated by McDonald's w (omega) coefficients and Spearman Brown's test-half
methods. High scores on the scales indicate that high levels of parental
participation are achieved in mathematics education. As a result, it can be
said that it is an applicable level in Turkey by preserving the structures of
the scales as in the original while determining parents’ participation in
mathematics education of students.
Bu çalışmada, ortaokul seviyesinde
öğrenim gören öğrencilerin matematik eğitimine yönelik ebeveyn katılımlarını
belirlemek için Epstein, Connors ve Salinas (1993)’ ın geliştirdiği ve Johnson
(2014)’ ın MINDSET projesinde kısa formunu kullandığı Ortaöğretim Okullarında
Aile Katılımı: Ebeveyn-Öğretmen-Öğrenci Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması
amaçlanmıştır. Orijinal ölçek, Ebeveyn Ölçeği (15 madde), Öğretmen Ölçeği (12
madde) ve Öğrenci Ölçeği (14 madde) olmak üzere 3 alt ölçekten oluşmakta ve 4’
lü Likert tipindedir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için üç farklı
örneklem grubu (öğretmen, öğrenci, veli) üzerinde Doğrulayıcı Faktör
Analizi (DFA) yapılmıştır ve hesaplanan uyum indekslerinin ölçeklerin
faktör yapısının toplanan verilerle olan uyum derecesini sağlayacak şekilde
istenen düzeyde hesaplanmıştır (χ2/sd<3; RMSEA< .08, GFI>.90,
AGFI>.90, CFI>.90, ve NFI>.90). Ölçeklerin Cronbach Alfa güvenirlik
katsayıları, McDonald’ın w(omega)
katsayıları ve Spearman Brown test yarılama yöntemleriyle de hesaplanan
güvenirlik değerlerinin >.70 olarak hesaplanmıştır. Ölçeklerden alınan yüksek
puanlar, matematik eğitiminde yüksek düzeyde ebeveyn katılımının sağlandığını ifade
etmektedir. Sonuç olarak, ölçeklerin yapılarının orijinalinde olduğu gibi
korunduğu ve öğrencilerin matematik eğitimlerindeki ebeveyn katılımlarını
belirlemede Türkiye’ de uygulanabilir düzeyde olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |
JIETP'de yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.