The purpose of this study is to determine the
levels of basic democratic values of secondary school students and to reveal
whether students' basic democratic values differ according to the cultural
environment, class levels and gender they grew up with. The research was
carried out in the descriptive survey model and the snowball sample selection
technique was used. The research group mainly consists of 360 students who are
educated in families of different cultural structures and who study in the
fifth, sixth, seventh and eighth grades of secondary schools in Sakarya and
partially in Şanlıurfa. "Basic democratic values scale" was used as a
data collection tool in the research. The data obtained were analyzed by making
the necessary statistical processes as the purpose and questions of the
research. At the end of the research, it was concluded that the basic
democratic values of the students who grew up in families with different
cultural structures differ according to the cultural structures in which they grew
up. In addition, it was concluded that the basic democratic value preference
levels (on the basis of general and sub-dimensions) of students who grew up in
families with different cultural structures differed significantly in favor of
male students. Finally, it was determined that there was a negative
relationship between the ages and basic democratic values of the students who
were raised in families with different cultural structures in general and the
values of cooperation, respect for differences and fairness.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin temel demokratik
değerlerinin düzeylerini belirlemek ve öğrencilerin temel demokratik
değerlerinin yetiştikleri kültürel ortama, sınıf düzeylerine ve cinsiyetlerine
göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırma betimsel
tarama modelinde gerçekleştirilmiş ve kartopu örneklem seçim tekniği
kullanılmıştır. Araştırma grubunu büyük ölçüde Sakarya’daki ve kısmen
Şanlıurfa’daki ortaokulların beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıfların
öğrenim gören ve farklı kültürel yapılardaki ailelerde yetişen 360 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “temel demokratik
değerler ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler araştırmanın amacı ve
soruları mahiyetinde gerekli istatistiki işlemlere tabi tutularak çözümlenmiştir.
Araştırmanın sonunda, farklı kültürel yapılardaki ailelerde yetişen
öğrencilerin temel demokratik değerlerinin yetiştikleri kültürel yapılara göre
farklılıklar gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca farklı kültürel
yapılardaki ailelerde yetişen öğrencilerin temel demokratik değer tercih düzeylerinin
(genel ve alt boyutlar bazında) cinsiyetlerine erkek öğrenciler lehine anlamlı
şekilde farklılaştığı sonucu elde edilmiştir. Son olarak ise farklı kültürel
yapılardaki ailelerde yetişen öğrencilerin yaşları ile temel demokratik
değerleri genel olarak ve işbirliği, farklılıklara saygı, adil olma değerleri
arasında negatif yönlü anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice (JIETP) makale değerlendirme ve yayınlama gibi işlemler için herhangi bir ücret talep etmez.