Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HARFLERİN ANLAMINA YÖNELİK KAVRAM YANILGILARININ ARİTMETİKTEN CEBİRE GEÇİŞ SÜRECİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ VE ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK TUTUMLARI VE ÖZ YETERLİKLERİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 249 - 268, 25.12.2017

Öz

Matematiğin önemli bir konu alanı olan
cebir, soyutlama yapabilme gücü gerektirir. Bu nedenle cebir öğrenme alanı ile
ilk defa 6. sınıfta karşılaşan öğrenciler için aritmetikten cebire geçiş
sürecinin iyi yapılandırılması önem taşımaktadır. Cebirin temelini ise harfli
semboller oluşturması nedeniyle araştırmada harfli semboller göz önüne
alınmıştır. Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin harflerin anlamı ile
ilgili düştükleri kavram yanılgılarını aritmetikten cebire geçiş süreci
bağlamında incelemek ve bu kavram yanılgılarını öğrencilerin matematik tutum ve
öz yeterlikleri ile karşılaştırmaktır. Çalışma grubunu; 2016-2017 öğretim
yılında İstanbul ili Avrupa yakasındaki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören
40 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada veriler “Harflerin Anlamı
Hakkında Kavram Yanılgısı Testi”, Tutum Ölçeği ve Öz Yeterlik Ölçeğinden
toplanmıştır. Araştırmada hem nitel hem nicel verilerin kullanıldığı karma
yöntem kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göre öğrencilerin harfleri anlamlandırmada
zorlandıkları görülmüştür. Öğrencilerin harflerle ilgili yanılgı düzeyleri ile
tutum ve öz yeterlik arasındaki ilişki değerlendirme sürecindedir. Elde edilen
bulgulara göre araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulacaktır.

Kaynakça

  • Akkan, Y., Çakıroğlu, Ü. ve Güven, B. (2008). Öğrencilerin cebir öğrenme alanında sahip oldukları bazı hata ve kavram yanılgıları. Journal of Educational Sciences & Practices, 7(13), 55-74.
  • Akkan, Y., Baki, A. ve Çakıroğlu, Ü. (2012). 5 - 8. sınıf öğrencilerinin aritmetikten cebire geçiş süreçlerinin problem çözme bağlamında incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 01-13.
  • Akkaya, R. ve Durmuş, S. (2006). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 1-12
  • Akkaya, R. ve Durmuş, S. (2010). İlköğretim 6.sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki kavram yanlılarının giderilmesinde çalışma yapraklarının etkililiği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(27), 7-26
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Altun, S. (2005). Öğrencilerin öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin ve öz yeterlik algılarının öğrenme stilleri ve cinsiyete göre matematik başarısını yordama gücü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Baki, A. vd. (2008). Aritmetikten cebire geçişte problem çözme stratejileri. (Poster). 8. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bolu.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory, New Jersey: Prentice Hall.
  • Bayturan, S. (2004). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik başarılarının matematiğe yönelik tutum, psikososyal ve sosyodemografik özellikleri ile ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Brousseau, G. (2002). Theory of didactical situations in mathematics, 1970-1990. Dordrecht, Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Bryman, A. (2006). Editorial. Qualitative Research 6:1, 5–7. Coxon, T. (2005) Integrating qualitative and quantitative data: What does the user need? Qualitative Social Research 6:2
  • Carpenter, T.P. ve Levi, L. (2000). Developing conceptions of algebraic reasoning in the primary grades. Research report. Cornu, B. (1991). Limits. In D. Tall (Edit.), Advanced Mathematical Thinking. Boston: Kluwer academic publishers.
  • Çadırlı, G. ve Berkant, H. (2016). Altıncı sınıf matematik dersi cebir öğrenme alanının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi ve geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 241-254.
  • Çankaya, S. ve Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2).
  • Dede, Y., Yalın, H. İ. ve Argün, Z. (2002). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin değişken kavramının öğrenimindeki hataları ve kavram yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18.
  • Dede, Y. (2005). Değişken kavramı üzerine. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 139-148.
  • Ekizoğlu, N. ve Tezer, M. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ile matematik başarı puanları arasındaki ilişki. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(1), 43-57.
  • Feng, S., Suri, R. ve Bell, M. (2014). Does classical music relieve math anxiety? Role of tempo on price computation avoidance. Psychology & Marketing, 31(7), 489-499.
  • Gençdoğan, B. vd. (2005). İlköğretim öğrencilerinin müzik zekâsı ile matematik tutumu arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11).
  • Goodson-Espy, T.J. (1998). The roles of reification and reflective abstraction in the development of abstract thought: Transitions from arithmetic to algebra. Educational Studies in Mathematics, 36(3), 219-245.
  • Gürbüz, R. ve Akkan, Y. (2008). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin aritmetikten cebire geçiş düzeylerinin karşılaştırılması: Denklem örneği. Eğitim ve Bilim, 33(148), 64-76.
  • Jäder, J., Sidenvall, J. ve Sumpter, L. (2017). Students’ mathematical reasoning and beliefs in non-routine task solving. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(4), 759-776. doi: 10.1007/s10763-016-9712-3
  • Katrancı, Y. (2009). Cinsiyet, yaşam standardı ve matematik başarısı ile matematiği yönelik tutum arasındaki ilişki. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3.
  • MacGregor, M. ve Stacey, K. (1997). Students' understanding of algebraic notation: 11–15. Educational Studies in Mathematics, 33(1), 1-19.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7, ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı (2013). Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara.
  • Özder, E. (2008). İlköğretim 6. sınıfta görsel sanatlar dersi ile desteklenen matematik öğretiminin öğrenci tutumları ve başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Perso, T. (1992). Using diagnostic (conflict) teaching to overcome misconceptions in algebra. The Mathematical Association of Western Australia.
  • Rosnick, P. (1999). Some misconceptions concerning the concept of variable. B. Moses (Eds.) , Algebraic thinking, grades 9-12: Readings from NCTM’s school based journals and other publications (pp. 313-315), Reston, Va:NCTM.
  • Sasman, M. L. L. ve Olivier, A. (1997). Reconceptualising school algebra, algebra rationale.
  • Soylu, Y. (2008). 7. sınıf öğrencilerinin cebirsel ifadeleri ve harf sembollerini (değişkenleri) yorumlamaları ve bu yorumlamada yapılan hatalar. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 237 -248
  • Stacey, K. ve Macgregor, M. (1997). Building foundations for algebra. Mathematics in the Middle School, 2(4), 252 – 260.
  • Stacey, K. ve Macgregor, M. (2000). Learning the algebraic method of solving problems. Journal of Mathematical Behaviour, 18(2), 149-167.
  • Şahin, Ö. ve Soylu, Y. (2011). Mistakes and misconceptions of elementary school students about the concept of ‘variable. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3322-3327. doi: 10.1016/j.sbspro.2011.04.293
  • Toprak, Z. (2011). Aritmetikten cebire geçişi sağlayacak etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Tural, H. (2005). İlköğretim matematik öğretiminde oyun ve etkinliklerle öğretimin erişi ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Turan, P. (2013). Değişken kavramının öğretimi sürecinde elektronik tablo kullanımı: Bir öğretim deneyi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı özyeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8(1), 1-8.
  • Van Amerom, B. (2002). Reinvention of early algebra: Developmental research on the transition from arithmetic to algebra. Yayınlanmamış doktora tezi, University of Utrecht, The Netherlands. Url: https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/874/full.pdf?sequence=18&isAllowed=y
  • Yağışan, N., Köksal, O. ve Karaca, H. (2014). İlkokul matematik derslerinde müzik destekli öğretimin başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisi. İdil, 3 (11), 1-26.
  • Yenilmez, K. ve Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.
  • Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). The relationship between the prediction level of elementary school students’ math achievement by their math attitudes and gender. Elementary Education Online, 10(1), 133-143.
  • Wang, X. (2015). The Literature review of algebra learning: focusing on the contributions to students’ difficulties. Creative Education, 6(2), 144-153. doi: 10.4236/ce.2015.62013.

AN EXAMINATION OF MISCONCEPTIONS IN 6TH GRADER TOWARDS THE MEANING OF THE LETTERS IN CONTEXT OF TRANSITION FROM ARITHMETIC TO ALGEBRA AND ITS COMPARISON WITH THEIR ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS AND THEIR SELF-EFFICACY

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 249 - 268, 25.12.2017

Öz

Algebra, an important subject area of mathematics,
requires the
power to
do abstraction. Therefore,
it is
important
that transition process from arithmetic to algebra
is well-structured for students who encounter in 6th grade first
time
with
algebra learning area
. Due to the fact that the
base
of the algebra is composed of alphabetic symbols, alphabetic symbols have been taken into account in the research.
The purpose of this research
is
to
examine the misconceptions
of the 6th grade students about the meaning of the letters in
the context of the transition process from arithmetic to algebra and
to compare these misconceptions with students

mathematics
attitudes and
self-efficacy. The group of
the research is composed of 40 sixth-grade students who are
studying
in a state secondary school in İstanbul European side in 2016-2017 academic year. In the study data
have been
collected by the
"Misconception Test About Letters’
Meaning", Attitude Scale and Self-Efficacy Scale. In the study, a mixed method using both qualitative and quantitative data has been used. According to the findings of the study,
it has
been seen
that the students have difficulty
in
understanding
the letters
. The relationship between the
level
of students' illusion about letters and attitude and self-efficacy is in the evaluation process. According to the findings obtained, various suggestions will be made to the researchers.

Kaynakça

  • Akkan, Y., Çakıroğlu, Ü. ve Güven, B. (2008). Öğrencilerin cebir öğrenme alanında sahip oldukları bazı hata ve kavram yanılgıları. Journal of Educational Sciences & Practices, 7(13), 55-74.
  • Akkan, Y., Baki, A. ve Çakıroğlu, Ü. (2012). 5 - 8. sınıf öğrencilerinin aritmetikten cebire geçiş süreçlerinin problem çözme bağlamında incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 01-13.
  • Akkaya, R. ve Durmuş, S. (2006). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 1-12
  • Akkaya, R. ve Durmuş, S. (2010). İlköğretim 6.sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki kavram yanlılarının giderilmesinde çalışma yapraklarının etkililiği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(27), 7-26
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Altun, S. (2005). Öğrencilerin öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin ve öz yeterlik algılarının öğrenme stilleri ve cinsiyete göre matematik başarısını yordama gücü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Baki, A. vd. (2008). Aritmetikten cebire geçişte problem çözme stratejileri. (Poster). 8. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bolu.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory, New Jersey: Prentice Hall.
  • Bayturan, S. (2004). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik başarılarının matematiğe yönelik tutum, psikososyal ve sosyodemografik özellikleri ile ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Brousseau, G. (2002). Theory of didactical situations in mathematics, 1970-1990. Dordrecht, Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Bryman, A. (2006). Editorial. Qualitative Research 6:1, 5–7. Coxon, T. (2005) Integrating qualitative and quantitative data: What does the user need? Qualitative Social Research 6:2
  • Carpenter, T.P. ve Levi, L. (2000). Developing conceptions of algebraic reasoning in the primary grades. Research report. Cornu, B. (1991). Limits. In D. Tall (Edit.), Advanced Mathematical Thinking. Boston: Kluwer academic publishers.
  • Çadırlı, G. ve Berkant, H. (2016). Altıncı sınıf matematik dersi cebir öğrenme alanının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi ve geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 241-254.
  • Çankaya, S. ve Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2).
  • Dede, Y., Yalın, H. İ. ve Argün, Z. (2002). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin değişken kavramının öğrenimindeki hataları ve kavram yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18.
  • Dede, Y. (2005). Değişken kavramı üzerine. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 139-148.
  • Ekizoğlu, N. ve Tezer, M. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ile matematik başarı puanları arasındaki ilişki. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(1), 43-57.
  • Feng, S., Suri, R. ve Bell, M. (2014). Does classical music relieve math anxiety? Role of tempo on price computation avoidance. Psychology & Marketing, 31(7), 489-499.
  • Gençdoğan, B. vd. (2005). İlköğretim öğrencilerinin müzik zekâsı ile matematik tutumu arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11).
  • Goodson-Espy, T.J. (1998). The roles of reification and reflective abstraction in the development of abstract thought: Transitions from arithmetic to algebra. Educational Studies in Mathematics, 36(3), 219-245.
  • Gürbüz, R. ve Akkan, Y. (2008). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin aritmetikten cebire geçiş düzeylerinin karşılaştırılması: Denklem örneği. Eğitim ve Bilim, 33(148), 64-76.
  • Jäder, J., Sidenvall, J. ve Sumpter, L. (2017). Students’ mathematical reasoning and beliefs in non-routine task solving. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(4), 759-776. doi: 10.1007/s10763-016-9712-3
  • Katrancı, Y. (2009). Cinsiyet, yaşam standardı ve matematik başarısı ile matematiği yönelik tutum arasındaki ilişki. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3.
  • MacGregor, M. ve Stacey, K. (1997). Students' understanding of algebraic notation: 11–15. Educational Studies in Mathematics, 33(1), 1-19.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7, ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı (2013). Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara.
  • Özder, E. (2008). İlköğretim 6. sınıfta görsel sanatlar dersi ile desteklenen matematik öğretiminin öğrenci tutumları ve başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Perso, T. (1992). Using diagnostic (conflict) teaching to overcome misconceptions in algebra. The Mathematical Association of Western Australia.
  • Rosnick, P. (1999). Some misconceptions concerning the concept of variable. B. Moses (Eds.) , Algebraic thinking, grades 9-12: Readings from NCTM’s school based journals and other publications (pp. 313-315), Reston, Va:NCTM.
  • Sasman, M. L. L. ve Olivier, A. (1997). Reconceptualising school algebra, algebra rationale.
  • Soylu, Y. (2008). 7. sınıf öğrencilerinin cebirsel ifadeleri ve harf sembollerini (değişkenleri) yorumlamaları ve bu yorumlamada yapılan hatalar. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 237 -248
  • Stacey, K. ve Macgregor, M. (1997). Building foundations for algebra. Mathematics in the Middle School, 2(4), 252 – 260.
  • Stacey, K. ve Macgregor, M. (2000). Learning the algebraic method of solving problems. Journal of Mathematical Behaviour, 18(2), 149-167.
  • Şahin, Ö. ve Soylu, Y. (2011). Mistakes and misconceptions of elementary school students about the concept of ‘variable. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3322-3327. doi: 10.1016/j.sbspro.2011.04.293
  • Toprak, Z. (2011). Aritmetikten cebire geçişi sağlayacak etkinliklerin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Tural, H. (2005). İlköğretim matematik öğretiminde oyun ve etkinliklerle öğretimin erişi ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Turan, P. (2013). Değişken kavramının öğretimi sürecinde elektronik tablo kullanımı: Bir öğretim deneyi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı özyeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8(1), 1-8.
  • Van Amerom, B. (2002). Reinvention of early algebra: Developmental research on the transition from arithmetic to algebra. Yayınlanmamış doktora tezi, University of Utrecht, The Netherlands. Url: https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/874/full.pdf?sequence=18&isAllowed=y
  • Yağışan, N., Köksal, O. ve Karaca, H. (2014). İlkokul matematik derslerinde müzik destekli öğretimin başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisi. İdil, 3 (11), 1-26.
  • Yenilmez, K. ve Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.
  • Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). The relationship between the prediction level of elementary school students’ math achievement by their math attitudes and gender. Elementary Education Online, 10(1), 133-143.
  • Wang, X. (2015). The Literature review of algebra learning: focusing on the contributions to students’ difficulties. Creative Education, 6(2), 144-153. doi: 10.4236/ce.2015.62013.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berna Yıldızhan

Sare Şengül

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 19 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldızhan, B., & Şengül, S. (2017). 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HARFLERİN ANLAMINA YÖNELİK KAVRAM YANILGILARININ ARİTMETİKTEN CEBİRE GEÇİŞ SÜRECİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ VE ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK TUTUMLARI VE ÖZ YETERLİKLERİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 3(2), 249-268.
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.