Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MARDİN VE KIZILTEPE’DE YAŞAYAN İLKÖĞRETİM 7.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TARİHİ VE KÜLTÜREL MİRASI TANIMA VE KORUNMASINA YÖNELİK FARKINDALIKLARININ ÖLÇÜLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 50 - 64, 30.06.2018
https://doi.org/10.34137/jilses.356904

Öz

Ülkemiz kültürel miras bakımından
oldukça zengin, ender ülkelerdendir. Tarihe tanıklık etmiş olan bu kültürel
miraslarımız teker teker kıymetli oldukları gibi bir araya gelmesiyle oluşan
bütüncül kıymetler de söz konusudur. Ülkemizde ne yazık ki tek yapı ölçeğinde
de bütüncülde de kültürel mirasımız hak ettiği değeri yeteri kadar görememekte
ve yarınlara aktarılmasında ciddi sorunlar olduğu görülmektedir. Zamanla bu
dokular çeşitli nedenlerle zarar görmekte hatta yok olmaktadır. Geleceğe
aktarılmasında güçlük çekilen bu dokular aynı zamanda geleceğimiz olan
gençlerimizin hafızasından da silinmektedir. Kültürel mirasın gelecek nesillere
özgün bir şekilde aktarılması tarihsel bir sorumluluktur. Bu sorumluluk
nedeniyle her birey kültürel değerlerin farkında olarak bu değerleri korumak
adına bir çaba göstermelidir. Çeşitli yollarla kültürel miras kavramı gelecek
nesillere aktarılmaya çalışılsa da bu konuda henüz istenen düzeye ulaşılamadığı
düşünülmektedir. Bu nedenlerle çalışma amacı; ülkemizde yer alan bütüncül
kıymetlerden,  koruma sorununun yaşandığı
dokulardan biri olan Mardin Kentsel Siti özelinde Mardin’de yaşayan ilköğretim
7.sınıf öğrencilerinin tarihi ve kültürel mirasın korunmasına yönelik bilinçlilik
düzeylerini tespit etmektir. Araştırmanın
verilerini toplamak için
anket kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini ise Mardin’de bulunan ilköğretim okullarından yeni kent dokusu
içerisinde yer alması nedeniyle 1'i Aşağı Mardin, tarihi doku içerisinde yer
alması nedeniyle 1'i Yukarı Mardin ve en büyük ilçesi olması nedeniyle 1'i
Kızıltepe'den seçilme şartıyla her bölge için tesadüfî seçim yöntemi ile
seçilmiş toplamda 3 ilköğretim okulu oluşturmaktadır. Seçilen ilköğretim
okullarında 2016–2017 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 7. sınıf öğrencilerinden
gönüllülük esasıyla seçilen 84 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir
. Anket sonuçları SPSS istatistik
programında analiz edilmiş, frekans dağılımları elde edilerek yorumlanmıştır.
Tarihi ve kültürel mirasın korunması bilinci konusunda araştırmada yapılan
anket sonuçları paylaşılmıştır. Sonuçlarından hareketle çeşitli önerilerde
bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Abacı O., Önder A. ve Kamaraj I. (2009) Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara Örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 25, 105-106.
  • Ahunbay, Z. (2009), Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. İstanbul: Yem Yayın, 116.
  • Aksoy, A., Temel, Z. ve Baykan, S. (1995) 0-4 Yaş Anne Eğitim Programının Değerlendirilmesi, Mesleki ve Teknik Eğitim Sempozyumu, Elazığ, 120.
  • Balcı, A. (2010), Sosyal Bilimlerde Araştırma, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Bekman, Sevda.(1998), Eşit Fırsat Anne-Çocuk Eğitiminin Değerlendirilmesi, Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayınlar, 10–11.
  • Dolapönü, H.(1972), Tarihte Mardin, Deyrulzafaran Manastırı Yayınları, İstanbul, 14.
  • Erdem, İ. (2006), “Mardin’de Akkoyunlu Mirası”, I. Uluslararası Mardin Tarihi Sempozyumu, Ed. İ. Özcoşar- H.H. Güneş, İstanbul, 401.
  • Ersoy, Ö. ve Tezel Şahin, F. (1999). 0-6 Yaş Döneminde Anne Baba Eğitiminin Önemi. Mesleki Eğitim Fakültesi Dergisi, 58.
  • Myers, R. (1996), Hayatta Kalan On İki, Ankara,121.
  • Tapan, M. (2010). Kültür Varlıklarımızı Neden Koruyamıyoruz, www.planlama.org adresinden 23 Aralık 2011 tarihinde alınmıştır.
  • URL-1 https://en.unesco.org/ (Erişim Tarihi:05.11.2016)
  • URL-2 https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%96merli,_Mardin (Erişim Tarihi: 25.11.2016)
  • URL-3 https://www.google.com/earth/ -Haşim Akdağ tarafından düzenlenmiştir -2016 (Erişim Tarihi: 06.05.2017)
  • Yılmaz, K. ve Şeker, M. (2011). “İlköğretim Öğrencilerinin Müze Gezilerine ve Müzelerin Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi Fen Bilgisi Dergisi, yıl: 3, sayı: 8, İstanbul, 22.

THE MEASUREMENT OF AWARENESS OF RECOGNITION AND PROTECTION OF HISTORICAL AND CULTURAL HERITAGE

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 50 - 64, 30.06.2018
https://doi.org/10.34137/jilses.356904

Öz

Turkey is one of the rare countries rich in cultural
heritage. These cultural heritages, which have witnessed to history, is
individually valuable beside is valuable as a whole. Unfortunately, in Turkey, our
cultural heritage does not see the value it deserves in the whole structure and
in the single structure, and it seems that there are serious problems in
transferring them to tomorrows. Over time, these tissues are being damaged or
destroyed for various reasons. These tissues, which are difficult to transfer
to the future, are also erased from the memories of our young people who are
also our future. Uniquely the transfer to future generations of cultural
heritage is a historical responsibility. Because of this responsibility, each
individual should make an effort to preserve these values by being aware of
their cultural values. Although the concept of cultural heritage has been tried
to be conveyed to future generations in various ways, it is thought that the
desired level has not been reached yet. For these reasons; purpose of the
study, in context
Mardin urban protected area, one of the textures where protection problems, are experienced, is to
determine the consciousness levels for the preservation of the historical and
cultural heritage of 7th grade primary school students living in Mardin. A
questionnaire was used to collect the data of the study. The sample of the
research is composed of
three primary schools selected by random selection method in Mardin: one of
them because of being located in the new urban texture; down mardin, one of
them because of being located in historical texture; up Mardin and one of them
because of the biggest district in Mardin; Kızıltepe. The study was conducted
with the participation of 84 volunteer students selected from the 7th class
students who were educated in selected elementary schools in the 2016-2017
academic year. The results of the questionnaires were analyzed in SPSS
statistical program and frequency distributions were obtained and interpreted.
The results of the survey on the awareness of the preservation of historical
and cultural heritage have been shared. Several suggestions were made based on
the results.

Kaynakça

  • Abacı O., Önder A. ve Kamaraj I. (2009) Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara Örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 25, 105-106.
  • Ahunbay, Z. (2009), Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. İstanbul: Yem Yayın, 116.
  • Aksoy, A., Temel, Z. ve Baykan, S. (1995) 0-4 Yaş Anne Eğitim Programının Değerlendirilmesi, Mesleki ve Teknik Eğitim Sempozyumu, Elazığ, 120.
  • Balcı, A. (2010), Sosyal Bilimlerde Araştırma, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Bekman, Sevda.(1998), Eşit Fırsat Anne-Çocuk Eğitiminin Değerlendirilmesi, Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayınlar, 10–11.
  • Dolapönü, H.(1972), Tarihte Mardin, Deyrulzafaran Manastırı Yayınları, İstanbul, 14.
  • Erdem, İ. (2006), “Mardin’de Akkoyunlu Mirası”, I. Uluslararası Mardin Tarihi Sempozyumu, Ed. İ. Özcoşar- H.H. Güneş, İstanbul, 401.
  • Ersoy, Ö. ve Tezel Şahin, F. (1999). 0-6 Yaş Döneminde Anne Baba Eğitiminin Önemi. Mesleki Eğitim Fakültesi Dergisi, 58.
  • Myers, R. (1996), Hayatta Kalan On İki, Ankara,121.
  • Tapan, M. (2010). Kültür Varlıklarımızı Neden Koruyamıyoruz, www.planlama.org adresinden 23 Aralık 2011 tarihinde alınmıştır.
  • URL-1 https://en.unesco.org/ (Erişim Tarihi:05.11.2016)
  • URL-2 https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%96merli,_Mardin (Erişim Tarihi: 25.11.2016)
  • URL-3 https://www.google.com/earth/ -Haşim Akdağ tarafından düzenlenmiştir -2016 (Erişim Tarihi: 06.05.2017)
  • Yılmaz, K. ve Şeker, M. (2011). “İlköğretim Öğrencilerinin Müze Gezilerine ve Müzelerin Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi Fen Bilgisi Dergisi, yıl: 3, sayı: 8, İstanbul, 22.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hicran Halaç

Haşim Akdağ Bu kişi benim

Alper Bekki Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2017
Kabul Tarihi 28 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Halaç, H., Akdağ, H., & Bekki, A. (2018). MARDİN VE KIZILTEPE’DE YAŞAYAN İLKÖĞRETİM 7.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TARİHİ VE KÜLTÜREL MİRASI TANIMA VE KORUNMASINA YÖNELİK FARKINDALIKLARININ ÖLÇÜLMESİ. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(1), 50-64. https://doi.org/10.34137/jilses.356904
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.