Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafya Öğretmenlerinin Coğrafya Öğretmen Adaylarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 80 - 90, 30.06.2019

Öz

Özet



Öğrenci
ve öğretmen okullardaki öğretim faaliyetlerinin en önemli unsurlardır. Eğitim
ve öğretim açısından ne kadar uygun programlar, kitaplar ve sınıf ortamları
hazırlarsanız hazırlayınız öğretmenleriniz yeterli olmadıktan sonra
eğitim-öğretim faaliyetlerinden istenilen verimi alamazsınız.
Geçmişte öğretici ve şimdi ise
yol gösterici yönü öne çıkan öğretmenler hep önemli olmuştur. Bu çalışmanın
amacı, Samsun ilinde görev yapan coğrafya öğretmenlerinin öğretim açısından öne
çıkan olumlu ve olumsuz özellikleri hakkında fikir üretmektir.



Çalışmada veri toplama tekniği olarak
açık uçlu soruların bulunduğu anket kullanılmıştır. Araştırmada açık uçlu soru
ile ilgili verinin görüşme tekniği kullanılarak değil de anket yardımıyla elde
edilmesinin nedeni; öğretmenler ile ilgili daha fazla öğretmen adayının
görüşüne başvurmaktır. Bu bağlamda; cinsiyetleri ve görev yaptıkları okul
türleri farklı 18 öğretmen ile ilgili 52 coğrafya öğretmen adayının görüşüne
başvurulmuştur. Anketteki açık uçlu soruya verilen cevaplar sayesinde coğrafya
öğretmenlerinin öne çıkan olumlu ve olumuz özellikleri belirlenmeye verilmeye
çalışılmıştır. İletişimlerinin iyi olması, yeterince materyal ve teknikten
yararlanmaları, açık ve anlaşılır bir dil kullanmaları ve akıllı tahtalardan
yaralanmaları araştırmaya konu olan öğretmenlerin öğretim ile ilgili öne çıkan
olumlu özellikleridir. Otoriteyi sağlayamama, belli öğrenciler ile ders işleme,
yeterince materyal kullanmama öğretmenlerin bir kısmı ile ilgili öne çıkan
olumsuz öğretmen özellikleridir.  Ancak
araştırma sonuçlarına göre okullarımızda eğitim-öğretimle ilgili olumlu
özellikleri öne çıkan öğretmenler, olumsuz özellikleri öne çıkan öğretmenlere
göre daha ağırlıklıdır.



Anahtar Kelimeler: Coğrafya öğretmeni Öğretmen
nitelikleri Eğitim-öğretim

Kaynakça

  • Akkuş, Z. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik İnanç Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 102-116.
  • Aküzüm, C. ve Gültekin, S. Ö. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri ile Sınıf Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, (12), 88-107.
  • Altan, M. Z. (2014). Türkiye’nin Eğitim Çıkmazı: Girişimci Öğretim Girişimci Öğretmen. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çalışkan, M.; Şık, A. N. ve Saygın, Y. (2013). Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları. İlköğretim Online, 12 (2), 575-584.
  • Doğru, E; Aydın, F. (2018). Coğrafya Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Hakkındaki Düşünceleri ve Bunu Kullanma Durumları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları, 4 (2), 88-100.
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul Öğrencilerinin “Öğretmen” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, (3), 1-15.
  • Karacaoğlu, C. (2008). Öğretmenlerin Yeterlilik Algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 70-97.
  • Karakuş, İ. ve Karakuş, S. (2017). Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Ortaöğretim Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 4 (2), 1-37.
  • Kardemir, N. (2013). Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alan Bilgisi Yeterlikleri, Doğu Coğrafya Dergisi, 18, (29), 79-96.
  • Kavcar, C. (1999). Nitelikli Öğretmen Sorunu. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel
  • Kısaç, İ. (2007). Öğretmen Öğrenci İletişimi. E. Karip (Edt.), Sınıf yönetimi içinde (s.111-129). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which Qualities, Attitudes, Skills and Knowledge Contribute to a Teacher’s Effectiveness?. International Journal of Humanities and Social Science, 1 (21), 55-78.
  • Onural, H. (2006). Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. Çağdaş Eğitim, 327, 29-35.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Özabacı, N. Ve Acat, B. (2005). Öğretmen Adaylarının Kendi Özellikleri ile İdeal Öğretmen Özelliklerine Dönük Algılarının Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42, 211-236.
  • Öztürk, M. ve Eroğlu, E. (2013). Coğrafya Öğretmen Yeterlikleri ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 27, 630-659.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen Yeterlilikleri: Modern Bir Söylem ve Retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 63–82.
  • Woolfolk, A. (2004). Educational Psychology. 9th ed. Pearson Education, Boston.

Assessment of Geography Teachers According to Opinions of Geography Teacher Candidates

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 80 - 90, 30.06.2019

Öz

Students and teachers are two
of the important elements of teaching activities in schools. No matter what
kind of suitable programs, books and class environments you prepare, as long as
the teachers are not sufficient you cannot achieve the desired efficiency in
education and teaching activities. The teachers have always occupied an
important role, with their instructive role in the past and their guidance role
today. The purpose of this study is to derive ideas regarding prominent
positive and negative teaching characteristics of geography teachers working in
Samsun Province.

 





In this study a survey
including open ended questions was used as data collection method. The purpose
for collection of relevant data by open ended question by a survey rather than
one-on-one interviews is to reach opinions of more teacher candidates regarding
teachers. In this context, opinions of 52 teacher candidates were collected
regarding 18 teachers of varying genders who work at differing types of school.
It is attempted to determine positive and negative characteristics of geography
teachers and determine relevant frequencies of these based on the responses to
the open ended questions in the survey. Prominent positive teaching
characteristics of the subject teachers emerge as good communication, use of
sufficient material and techniques, use of a clear and understandable language
and utilisation of smartboards. Prominent negative teaching characteristics of
some of the subject teachers emerge as failure to establish authority, limiting
lecture activities to certain students and failure to use sufficient amount of
material. However, according to study results, the number of teachers
displaying prominently positive characteristics is more than the number of
teachers displaying prominently negative characteristics in education and
teaching in our schools.

Kaynakça

  • Akkuş, Z. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik İnanç Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 102-116.
  • Aküzüm, C. ve Gültekin, S. Ö. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri ile Sınıf Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, (12), 88-107.
  • Altan, M. Z. (2014). Türkiye’nin Eğitim Çıkmazı: Girişimci Öğretim Girişimci Öğretmen. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çalışkan, M.; Şık, A. N. ve Saygın, Y. (2013). Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları. İlköğretim Online, 12 (2), 575-584.
  • Doğru, E; Aydın, F. (2018). Coğrafya Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Hakkındaki Düşünceleri ve Bunu Kullanma Durumları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları, 4 (2), 88-100.
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul Öğrencilerinin “Öğretmen” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, (3), 1-15.
  • Karacaoğlu, C. (2008). Öğretmenlerin Yeterlilik Algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 70-97.
  • Karakuş, İ. ve Karakuş, S. (2017). Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Ortaöğretim Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 4 (2), 1-37.
  • Kardemir, N. (2013). Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alan Bilgisi Yeterlikleri, Doğu Coğrafya Dergisi, 18, (29), 79-96.
  • Kavcar, C. (1999). Nitelikli Öğretmen Sorunu. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel
  • Kısaç, İ. (2007). Öğretmen Öğrenci İletişimi. E. Karip (Edt.), Sınıf yönetimi içinde (s.111-129). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which Qualities, Attitudes, Skills and Knowledge Contribute to a Teacher’s Effectiveness?. International Journal of Humanities and Social Science, 1 (21), 55-78.
  • Onural, H. (2006). Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. Çağdaş Eğitim, 327, 29-35.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Özabacı, N. Ve Acat, B. (2005). Öğretmen Adaylarının Kendi Özellikleri ile İdeal Öğretmen Özelliklerine Dönük Algılarının Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42, 211-236.
  • Öztürk, M. ve Eroğlu, E. (2013). Coğrafya Öğretmen Yeterlikleri ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 27, 630-659.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen Yeterlilikleri: Modern Bir Söylem ve Retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 63–82.
  • Woolfolk, A. (2004). Educational Psychology. 9th ed. Pearson Education, Boston.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Necati Tomal 0000-0002-4365-6582

Murat Bayram Yılar 0000-0001-5889-3372

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tomal, N., & Yılar, M. B. (2019). Coğrafya Öğretmenlerinin Coğrafya Öğretmen Adaylarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 2(1), 80-90.