In the historical process in the world, different educational techniques and tools have been used. In the 21st century, where technology dominates every field, course contents can be accessed by distance education by using technological devices and the internet along with face-to-face education. As in all courses, technological tools are used in addition to classical methods and tools in the teaching of Turkish Language and Literature course. The aim of this study is to examine the teaching resources related to the Turkish Language and Literature course of the OGM Material education application developed by the Ministry of National Education General Directorate of Secondary Education in 2019. In this study, document review method, one of the qualitative research methods, was used. In the OGM Material education application, it was determined that there were 32 sub-headings under 6 main headings, and 49,586 materials and contents were offered to the service of teachers and students under these headings. It has been seen that the contents of the Turkish Language and Literature course are included under all headings except 3D Models, Dynamic Applications and Experiments. It was concluded that the contents of Turkish Language and Literature included all the learning outcomes in the curriculum of the Turkish Language and Literature course. In the light of the data obtained, increasing the variety of sources with the course materials aimed at gaining the reading pleasure and habit needed in the Turkish Language and Literature course of the OGM Material education application, and gaining creative writing and speaking skills by using Turkish beautifully and correctly will make the gains more permanent. In order to use the OGM Material portal actively, it is recommended to introduce it to teachers and students and to correct some systemic errors.
OGM Material teaching Turkish Language and Literature use of materials educational tools educational technologies
Dünyada tarihsel süreçte birbirinden farklı eğitim teknik ve araçları kullanılmıştır. Teknolojinin her alana hâkim olduğu 21. yüzyılda, yüz yüze eğitimle birlikte teknolojik cihazlar ve internet kullanılarak uzaktan eğitimle ders içeriklerine ulaşılabilmektedir. Tüm derslerde olduğu gibi Türk Dili ve Edebiyatı dersinin öğretiminde de klasik yöntem ve araçların yanında teknolojik araçlardan yararlanılmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü tarafından 2019 yılında geliştirilen OGM Materyal eğitim uygulamasının Türk Dili ve Edebiyatı dersi ile ilgili öğretim kaynaklarının incelenmesidir. Bu araştırma nitel araştırma yaklaşımında hazırlanmış olup doküman incelemesi deseni kullanılmıştır. Araştırılan OGM Materyal eğitim uygulamasında 6 ana başlık altında 32 alt başlığın olduğu, bu başlıklar altında 49.586 materyal ve içeriğin öğretmen ve öğrencilerin hizmetine sunulduğu tespit edilmiştir. Türk Dili ve Edebiyatı dersine ait içeriklerin 3B Modeller, Dinamik Uygulamalar ve Deneyler dışında bütün başlıklar altında yer aldığı görülmüştür. Türk Dili ve Edebiyatı içeriklerinin Türk Dili ve Edebiyatı dersi öğretim programında bulunan tüm kazanımları içerdiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen veriler ışığında OGM Materyal eğitim uygulamasının Türk Dili ve Edebiyatı dersinde ihtiyaç duyulan okuma zevki ve alışkanlığı kazandırma, Türkçeyi güzel ve doğru kullanarak yaratıcı yazı yazma ve konuşma becerisi kazandırmaya yönelik ders materyalleriyle kaynak çeşitliliğinin artırılması kazanımların daha kalıcı olmasını sağlayacaktır. OGM Materyal portalının aktif kullanılması için öğretmen ve öğrencilere tanıtımının yapılması ve sistemsel bazı hataların düzeltilmesi önerilmektedir.
OGM Materyal Türk Dili ve Edebiyatı öğretimi materyal kullanımı eğitim öğretim araçları eğitim teknolojileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |