Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nicel Analizler İçin Elektronik Performans Destek Sisteminin Kullanılabilirliğini Etkileyen Faktörler

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 11, 30.06.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı geliştirilen nicel analizler için elektronik performans destek sisteminin kullanılabilirliğini etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Sistemin değerlendirilmesi için 18 eğitim araştırmacısına ulaşılmıştır. Betimsel istatistikler ve nitel içerik analizi yöntemiyle Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği ve görüşme verileri incelenmiştir. Bulgulara göre geliştirilen sistem nicel analiz yaparken karşılaşılan zorluklarda kullanılabilirdir. Sistemin kullanılabilirliğini etkileyen faktörler dikkate alındığında sistem özellikleri ve kullanıcı özellikleri ön plana çıkan iki ana faktördür. Sistem özellikleri; içerik, görsel tasarım, yönlendirme, organizasyon ve yardım alt boyutlarını içerirken, kullanıcı özellikleri istatistik algısı, çevrimiçi sistemler algısı ve bireysel öğrenme stilleri olarak ayrışmaktadır.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR (References) [1] L. B. Christensen, B. Johnson, L. A. Turner, Araştırma Yöntemleri: Desen ve Analiz, Anı Yayıncılık, Ankara, 2015.
  • [2] J. W. Creswell, Educational Research: Planning, Conducting, And Evaluating Quantitative And Qualitative Research, Pearson, New Jersey, 2012.
  • [3] A. Erkuş, “Bazı tıp dergilerinin son sayılarındaki makalelerin yöntemsel ve istatistiksel açıdan incelenmesi”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 5(2), 176-181, 2004.
  • [4] I. D. Waldman, S. O. Lilienfeld, “Thinking about data, research methods, and statistical analyses: Commentary on Sijtsma’s (2014) “Playing with Data””. Psychometrika, 81(1), 16-26, 2016.
  • [5] E. Evrekli, D. İnel, H. Deniş, A. G. Balım, “Fen eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerdeki yöntemsel ve istatistiksel sorunlar”, Ilkogretim Online, 10(1), 206-218, 2011.
  • [6] C. Jaykaran, “How to select appropriate statistical test?”, Journal of Pharmaceutical Negative Results, 1(2), 61-69, 2010.
  • [7] T. Kabaca, Y. Erdogan, “Fen bilimleri, bilgisayar ve matematik eğitimi alanlarındaki tez çalışmalarının istatistiksel açıdan incelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 54-63, 2007.
  • [8] E. Karadağ, “Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 49-71, 2010.
  • [9] M. Özşahin, O. H. Yüreğir, “İstatistiksel veri analizi için bir uzman sistem”, Çukurova Üniversitesi MMF Dergisi, 23(1), 345-357, 2008.
  • [10] E. Demir, Ö. Saatçioğlu, F. İmrol, “Uluslararası dergilerde yayımlanan eğitim araştırmalarının normallik varsayımları açısından incelenmesi”, Current Research in Education, 2(3), 130-148, 2016.
  • [11] M. İlhan, “Araştırmacıların nicel veri analizinde karşılaştıkları güçlüklerin ikili karşılaştırmalar yoluyla incelenmesi”, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 73-84, 2016.
  • [12] E. Karadağ, “Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 7587, 2009.
  • [13] B. Yücel-Toy, N. G. Tosunoğlu, “Sosyal bilimler alanındaki araştırmalarda bilimsel araştırma süreci, istatistiksel teknikler ve yapılan hatalar”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-20, 2007.
  • [14] K. H. Yim, F. S. Nahm, K. A. Han, S. Y. Park, “Analysis of statistical methods and errors in the articles published in the Korean journal of pain”, The Korean Journal of Pain, 23(1), 35, 2010.
  • [15] B. Raybould, “An EPSS case study: Prime computer”, Ariel PSS corporation, 1-11, 1991.
  • [16] D. A. Sleight, What is electronic performance support and what isnt?, 1993-a, Retrived from https://www.msu.edu/~sleightd/inclearn.html
  • [17] G. Gery, Electronic performance support systems: How and why to remake the workplace through the strategic application of technology, Gery Performance Press, Tolland, MA, 1991.
  • [18] F. R. Sheu, A Design of Electronic Performance Support Systems. Proceedings of Selected Research and Development Papers Presented at the National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, Denver,CO, 2000.
  • [19] S. Desrosiers, S. W. Harmon, Performance support systems for education and training: Could this be the next generation. Proceeding of Selected Papers from the Fifth Annual LEPS Research Symposium: Technology, Education, and Work. Dekalb, IL: Northern Illinois University, 31, 2002.
  • [20] K. L. Gustafson, “Designing technology-based performance support”. Educational Technology, 40(1), 3844, 2000.
  • [21] C. H. Hawkins, K. L. Gustafson, T. Nielsen, “Return on investment (ROI) for electronic performance support systems: A web-based system”, Educational Technology, 38(4), 15-21, 1998.
  • [22] B. R. Hoyt, M. Stockman, J. Thalmann, Design and implement custom electronic performance support systems (EPSS) for Training in project based classes. In: Association of Small Computer Users in Education (ASCUE) Summer Conference Proceedings. North Myrtle Beach, SC, 1997.
  • [23] S. Levin, Basics of electronic performance support systems, American Society for Training and Development Alexandria, VA, 1994.
  • [24] W. Milheim, “Instructional design issues for electronic performance support systems”, British Journal of Educational Technology, 28(2), 103-110, 1997.
  • [25] H. Altalib, “ROI calculations for electronic performance support systems”, Performance Improvement, 41(10), 12-22, 2002.
  • [26] B. Seels, Z. Glasgow, Making instructional design decisions. Prentice Hall, New Jersey, 1998. [27] K. L. McGraw, “Performance support systems: Integrating Al, hypermedia, and CBT to enhance user performance”, Journal of Interactive Learning Research, 5(1), 3-8, 1994.
  • [28] J. J. Cappel, Z. Huang, “A usability analysis of company websites”, Journal of Computer Information Systems, 48(1), 117-123, 2007.
  • [29] J. W. Palmer, “Web site usability, design, and performance metrics”, Information systems research, 13(2), 151-167, 2002.
  • [30] J. M. Pearson, A. M. Pearson, “An exploratory study into determining the relative importance of key criteria in web usability: A multi-criteria approach”, Journal of Computer Information Systems, 48(4), 115-127, 2008.
  • [31] M. Tarafdar, J. Zhang, “Analysis of critical website characteristics: A cross-category study of successful websites”, Journal of Computer Information Systems, 46(2), 14-24, 2005.
  • [32] N. Bevan, M. Macleod, “Usability measurement in context”, Behaviour & information technology, 13(1-2), 132-145, 1994. [33] J. Brooke, “SUS: A “quick and dirty’usability”, Usability Evaluation in Industry, Editör: P. W. Jordan, B. Thomas, I. L. McClelland & B. Weerdmeester , CRS Press, London, 189-196, 1996.
  • [34] D. Demirkol, Ç. Şeneler, “A Turkish translation of the system usability scale: The SUS-TR”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 237-253, 2018.
  • [35] G. Gery, “Performance support—Driving change”, The ASTD e‐Learning handbook: Best practice, strategies, and case studies for an emerging field, Editör: A. Rossett, McGraw‐Hill, New York, NY, 24– 37, 2002.
  • [36] F. Uğur-Erdoğmuş, Design and development of an electronic performance support system for novice instructional designers , Published doctorate thesis, Middle East Technical University, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015.
  • [37] B. Sezer, “Elektronik performans destek sistemleri”, Eğitim teknolojileri okumaları, Editörler: H. F. Odabasi, B. Akkoyunlu, A. Isman, Sakarya Üniversitesi, 138-146, 2017.
  • [38] E. Şumuer, Toward an understanding of acceptance of electronic performance support systems: What drives users’ perceptions regarding usefulness and ease of use?, Unpublished doctorate thesis, Middle East Technical University, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012.
  • [39] S. Carliner, Designing e-learning. American Society for Training and Development. Alexandria, VA, 2002.
  • [40] C. C. Chang, “The relationship between the performance and the perceived benefits of using an electronic performance support system (EPSS)”, Innovations in Education and Teaching International, 41(3), 343-364, 2004.
  • [41] J. Nielsen, Usability engineering, Academic Press, San Diego, 1993.
  • [42] E. M. Habelow, Factors Related to use of an electronic performance support system (EPSS), Unpublished doctorate thesis, Temple University, USA, 2000.

Factors Affecting The Usability of The Electronic Performance Support System For Quantitative Analysis

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 11, 30.06.2022

Öz

The study investigated the factors that might significantly affect the electronic performance support system for quantitative analysis. Descriptive statistics and qualitative content analysis utilized System Usability Scale and interview data from 18 educational researchers. The data showed that most of the respondents found the system as usable for quantitative research. The participants perceived that system characteristics and user characteristics are important factors that affect the usability. System characteristic factor contains content, visual design, organization, navigation and help sections. On the other hand, user characteristic factor includes perception of statistics, perception of online systems and personal learning style sub-factors.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR (References) [1] L. B. Christensen, B. Johnson, L. A. Turner, Araştırma Yöntemleri: Desen ve Analiz, Anı Yayıncılık, Ankara, 2015.
  • [2] J. W. Creswell, Educational Research: Planning, Conducting, And Evaluating Quantitative And Qualitative Research, Pearson, New Jersey, 2012.
  • [3] A. Erkuş, “Bazı tıp dergilerinin son sayılarındaki makalelerin yöntemsel ve istatistiksel açıdan incelenmesi”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 5(2), 176-181, 2004.
  • [4] I. D. Waldman, S. O. Lilienfeld, “Thinking about data, research methods, and statistical analyses: Commentary on Sijtsma’s (2014) “Playing with Data””. Psychometrika, 81(1), 16-26, 2016.
  • [5] E. Evrekli, D. İnel, H. Deniş, A. G. Balım, “Fen eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerdeki yöntemsel ve istatistiksel sorunlar”, Ilkogretim Online, 10(1), 206-218, 2011.
  • [6] C. Jaykaran, “How to select appropriate statistical test?”, Journal of Pharmaceutical Negative Results, 1(2), 61-69, 2010.
  • [7] T. Kabaca, Y. Erdogan, “Fen bilimleri, bilgisayar ve matematik eğitimi alanlarındaki tez çalışmalarının istatistiksel açıdan incelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 54-63, 2007.
  • [8] E. Karadağ, “Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 49-71, 2010.
  • [9] M. Özşahin, O. H. Yüreğir, “İstatistiksel veri analizi için bir uzman sistem”, Çukurova Üniversitesi MMF Dergisi, 23(1), 345-357, 2008.
  • [10] E. Demir, Ö. Saatçioğlu, F. İmrol, “Uluslararası dergilerde yayımlanan eğitim araştırmalarının normallik varsayımları açısından incelenmesi”, Current Research in Education, 2(3), 130-148, 2016.
  • [11] M. İlhan, “Araştırmacıların nicel veri analizinde karşılaştıkları güçlüklerin ikili karşılaştırmalar yoluyla incelenmesi”, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 73-84, 2016.
  • [12] E. Karadağ, “Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 7587, 2009.
  • [13] B. Yücel-Toy, N. G. Tosunoğlu, “Sosyal bilimler alanındaki araştırmalarda bilimsel araştırma süreci, istatistiksel teknikler ve yapılan hatalar”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-20, 2007.
  • [14] K. H. Yim, F. S. Nahm, K. A. Han, S. Y. Park, “Analysis of statistical methods and errors in the articles published in the Korean journal of pain”, The Korean Journal of Pain, 23(1), 35, 2010.
  • [15] B. Raybould, “An EPSS case study: Prime computer”, Ariel PSS corporation, 1-11, 1991.
  • [16] D. A. Sleight, What is electronic performance support and what isnt?, 1993-a, Retrived from https://www.msu.edu/~sleightd/inclearn.html
  • [17] G. Gery, Electronic performance support systems: How and why to remake the workplace through the strategic application of technology, Gery Performance Press, Tolland, MA, 1991.
  • [18] F. R. Sheu, A Design of Electronic Performance Support Systems. Proceedings of Selected Research and Development Papers Presented at the National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, Denver,CO, 2000.
  • [19] S. Desrosiers, S. W. Harmon, Performance support systems for education and training: Could this be the next generation. Proceeding of Selected Papers from the Fifth Annual LEPS Research Symposium: Technology, Education, and Work. Dekalb, IL: Northern Illinois University, 31, 2002.
  • [20] K. L. Gustafson, “Designing technology-based performance support”. Educational Technology, 40(1), 3844, 2000.
  • [21] C. H. Hawkins, K. L. Gustafson, T. Nielsen, “Return on investment (ROI) for electronic performance support systems: A web-based system”, Educational Technology, 38(4), 15-21, 1998.
  • [22] B. R. Hoyt, M. Stockman, J. Thalmann, Design and implement custom electronic performance support systems (EPSS) for Training in project based classes. In: Association of Small Computer Users in Education (ASCUE) Summer Conference Proceedings. North Myrtle Beach, SC, 1997.
  • [23] S. Levin, Basics of electronic performance support systems, American Society for Training and Development Alexandria, VA, 1994.
  • [24] W. Milheim, “Instructional design issues for electronic performance support systems”, British Journal of Educational Technology, 28(2), 103-110, 1997.
  • [25] H. Altalib, “ROI calculations for electronic performance support systems”, Performance Improvement, 41(10), 12-22, 2002.
  • [26] B. Seels, Z. Glasgow, Making instructional design decisions. Prentice Hall, New Jersey, 1998. [27] K. L. McGraw, “Performance support systems: Integrating Al, hypermedia, and CBT to enhance user performance”, Journal of Interactive Learning Research, 5(1), 3-8, 1994.
  • [28] J. J. Cappel, Z. Huang, “A usability analysis of company websites”, Journal of Computer Information Systems, 48(1), 117-123, 2007.
  • [29] J. W. Palmer, “Web site usability, design, and performance metrics”, Information systems research, 13(2), 151-167, 2002.
  • [30] J. M. Pearson, A. M. Pearson, “An exploratory study into determining the relative importance of key criteria in web usability: A multi-criteria approach”, Journal of Computer Information Systems, 48(4), 115-127, 2008.
  • [31] M. Tarafdar, J. Zhang, “Analysis of critical website characteristics: A cross-category study of successful websites”, Journal of Computer Information Systems, 46(2), 14-24, 2005.
  • [32] N. Bevan, M. Macleod, “Usability measurement in context”, Behaviour & information technology, 13(1-2), 132-145, 1994. [33] J. Brooke, “SUS: A “quick and dirty’usability”, Usability Evaluation in Industry, Editör: P. W. Jordan, B. Thomas, I. L. McClelland & B. Weerdmeester , CRS Press, London, 189-196, 1996.
  • [34] D. Demirkol, Ç. Şeneler, “A Turkish translation of the system usability scale: The SUS-TR”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 237-253, 2018.
  • [35] G. Gery, “Performance support—Driving change”, The ASTD e‐Learning handbook: Best practice, strategies, and case studies for an emerging field, Editör: A. Rossett, McGraw‐Hill, New York, NY, 24– 37, 2002.
  • [36] F. Uğur-Erdoğmuş, Design and development of an electronic performance support system for novice instructional designers , Published doctorate thesis, Middle East Technical University, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015.
  • [37] B. Sezer, “Elektronik performans destek sistemleri”, Eğitim teknolojileri okumaları, Editörler: H. F. Odabasi, B. Akkoyunlu, A. Isman, Sakarya Üniversitesi, 138-146, 2017.
  • [38] E. Şumuer, Toward an understanding of acceptance of electronic performance support systems: What drives users’ perceptions regarding usefulness and ease of use?, Unpublished doctorate thesis, Middle East Technical University, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012.
  • [39] S. Carliner, Designing e-learning. American Society for Training and Development. Alexandria, VA, 2002.
  • [40] C. C. Chang, “The relationship between the performance and the perceived benefits of using an electronic performance support system (EPSS)”, Innovations in Education and Teaching International, 41(3), 343-364, 2004.
  • [41] J. Nielsen, Usability engineering, Academic Press, San Diego, 1993.
  • [42] E. M. Habelow, Factors Related to use of an electronic performance support system (EPSS), Unpublished doctorate thesis, Temple University, USA, 2000.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Cilt 4 - Sayı 1 - 30 Haziran 2022
Yazarlar

Kübra Karakaya Özyer 0000-0002-0208-7870

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakaya Özyer, K. (2022). Nicel Analizler İçin Elektronik Performans Destek Sisteminin Kullanılabilirliğini Etkileyen Faktörler. Journal of Information Systems and Management Research, 4(1), 1-11.